Jeroen330's K11 daily --> Anti-roest programma

Gestart door Jeroen330, 27 maart 2010, 00:20:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen330

tja, je moet gewoon leren door te doen.
Ik ging net een jap style einddemper monteren... Natuurlijk gaat dat nooooit in een keer goed als je nog de standaard einddemper eronder hebt..

Auto opkrikken, wiel eraf en toen ik de einddemper een tikje gaf brak ie al af bij de flens..

Toen moest ik noodgedwongen met mijn slijptol onder de auto de flenzen van elkaar slijpen :s :s
De bouten waren al zover verroest dat er niks meer mee te beginnen was..
Maargoed.. nieuwe einddemper zit eronder en ik ben zéér tevreden!

Rob

gefeliciteerd met je nokken aanwinst ze zijn je gegund... hopen dat je dit keer meer geluk hebt met je auto dan je nx
Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed

Jeroen330

Citaat van: Defqon op 30 juni 2010, 18:55:51
gefeliciteerd met je nokken aanwinst ze zijn je gegund... hopen dat je dit keer meer geluk hebt met je auto dan je nx

Het voelt niet gegund.. Laat dat duidelijk zijn..
En over de stangen voor de achteras: Ik regel mijn eigen zaakjes wel.. heb jou niet nodig

Jeroen330

Een plaatje bij het volgende daadje..

Ik heb even een jap style einddemper gemonteerd, en mijn OMP veerpootbrug erop gezet..
Einddemper was een kloteklusje omdat alles nog standaard is en sinds 1993 nooit vervangen, de veerpootbrug was een eitje..

Daarbij heb ik de Micra ff gepoetst voor de vliegermeeting dit weekend..
Moet ook gebeuren hé?  ;)

De uitlaat:







De veerpootbrug:



Jaja, onder de motorkap is alles nog lelijk... Gaan we aanpassen  ;)






En de auto totaal:






En ik bij de Micra:


En op de Micra


Tot zover de tussendoor-updates

MicraMuts


http://eyanosa.nl (Sieraden voor mens en paard)

emiel

Aloha,

:duim:dat ziet er goed uit, die einddemper!!
Dat gaatje wat er onderin zit is dat voor een DB-killer?
Dat had ik namelijk bij de motor ^-^, dus ik probeer ff technisch te doen :-[

Toedels,

Emiel

badmuts20

Citaat van: MicraMuts op 01 juli 2010, 19:49:40
Mooie uitlaat!! Die wil ik ook!  ::)

Die stond hier te koop. Deze heeft hij van Swordfish overgenomen.
Je had hem dus kunnen kopen.

Taxloss

I`m only responsible for what I say,
Not for what you understand...

swordfish


Jeroen330

En dan loop je tegen een tweede motorblokje aan...
Ik kon voor een geweldig en ongelovelijke prijs een 1.0 (CG10DE) bemachtigen.

Dit blok heeft standaard 55PK en is voorzien van coil packs in plaats van bougiekabels en verdeler.

Nu denkt iedereen vast: "owjee, Jeroen gaat van een 1.3 naar 1.0?!?!"

Nee, dat is niet het plan.
Aanvankelijk dacht ik de 1.0 om te gaan bouwen naar 1.3, en als die klaar is over te zetten in de micra. Maar dit nieuwere type motor monteren (met coil packs) zou betekenen dat ik ook een andere motorkabelboom, ecu, wat sensoren en versnellingsbak zou moeten vervangen voor anderen. Dat gaat hem dus niet worden.

Wél gebruik ik een bepaalde onderdelen voor mijn 1.3, namelijk de zuigers..
Nu een stukje informatie over de zuigers uit een 1.0 en 1.3:

Een 1.3 heeft een compressie van 9,5:1
Die compressie maakt hij met zuigers zoals in het midden van de volgende foto.
Dit zijn orginele CG13DE zuigers



Je ziet dat er op het oppervlak van de zuiger een verdieping zit. Links op de foto zie je een 1.0 zuiger, deze heeft geen verdieping, en is dus vlak...


Nu wat informatie over compressie en wat het nou precies inhoudt:

De zuiger zelf zet een bepaalde druk in je cilinder als hij omhoog komt. Dit is je compressie. letterlijk gezegd is je compressie je einddruk vlak voor je ontstekings moment. Hoe kleiner je de ruimte die 'compressed' wordt maakt, hoe hoger de compressie zal zijn.

Hoe hoger je compressie, hoe hoger je eindtemperatuur zal zijn vlak voor je ontstekingsmoment. Je mengsel kan door deze hitte nog wel eens uit zichzelf gaan ontbranden, dit heet dan pingelen.. Dit wordt voorkomen door brandstoffen met een hoger RON gehalte (euro 98 bijvoorbeeld). Deze brandstoffen zijn door een hoger octaangehalte beter bestend tegen hitte..

Als je motor een hogere compressie (dus hogere druk) heeft, kan hij meer mengsel samenpersen, waarna de ontbranding groter is en je aantal PK's dus toeneemt. Natuurlijk zal hij ook meer mengsel gaan aanzuigen, maar voor het beste resultaat zul je de brandstoftoevoer moeten laten toenemen.

Mijn nokassen (die een langere tijd openstaan) hebben een gunstiger effect op motoren met een hoge compressie. 1+1= nog altijd 2 en als je motor meer mengsel kan samenpersen kun je ook meer mengsel toevoegen. met de standaard compressie houdt het verhogen van het mengsel een keer op, en zul je een onverbrande verbranding krijgen.
Met een hogere compressie kun je in verhouding meer mengsel tot ontbranding brengen en zal je aantal peekaas stijgen.

Compressie verhogen kun je op bepaalde manieren bereiken; Je kunt een paar milimeter van je onderblok laten halen (natuurlijk aan de kant van de koppakking), hoge compressie zuigers plaatsen of je kop laten vlakken. In alle gevallen zal de ruimte in je ontbrandingskamer afnemen. Kleinere ruimte met dezelfde slag van de cilinder zorgt voor een hogere druk, dus hogere compressie.



Terug naar mijn verhaal:

als mijn 1.3 motor de zuigers van een 1.0 zal krijgen, dan zal dat de compressie verhogen. Het kleine holling op de 1.3 zuiger wat bij de 1.0 zuiger vlak is maakt een groot verschil.
Natuurlijk zijn er allemaal berekeningen voor om uit te rekenen maar die zal ik jullie niet om de oren gooien.. Het resultaat van de 1.0 zuigers in mijn 1.3 is een compressie van 11,1:1, in plaats van de standaard 9,5:1


Wat gaat er dus gebeuren?
- CG13DE motor
- Kop vlakken
- Stalen koppakking
- Nieuwe kopbouten
- 1.0 zuigers
- Cat Cams nokassen
- GA16 injectoren
- GA15 of GA16 trottlebody
- GOEDE olie
- Nieuwe drijfstanglagers
- motor spuiten
- grotere radiateur
- olie temp/druk en watertemp meter

Waarom? Omdat het kan.. Een GA16 swappen is misschien goedkoper, maar da's niet de sport..
Tot zover mijn verhaal, hopelijk hebben jullie er wat aan!

Larrs

Zo'n dikke soort einddemper heb ik er ook onder zitten, en buldert lekker. :P

Jouw verhaal over de compressie snap ik helemaal en ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. :)
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

Challenge

Hou er wel rekening mee dat standaard zuigers minders sterk zijn,ik weet niet tot hoe veel pk je wilt gaan?
Meestal revive je ook hoger in het toeren wat ook meer belasting op je drijfstangen geeft, voor niet veel geld kan je deze laten shot peening,weet je zeker dat die niet afbreken.
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Joery-Joery

Lekker duidellijk  :duim: altijd leuk om zoiets te weten.

Dit betekend dan ook dat je benzineverbruik omhoog gaat?
En wat is je schatting wat je hier mee kan bereiken aan pk's?

Jeroen330

Dankje voor de tip Challenge! Wie weet doe ik dat gelijk ff

Verwachte aantal PK's? Ik roep niks tot hij van de testbank afrolt
wat anderen vooraf zeggen moeten ze zeggen maar ik lach pas als het goed werkt en ik kan aantonen hoeveel Pk erin zit

Joery-Joery

Nee snap ik, maar ik neem aan dat je wel mikt op een bepaald aan pk's winst.
Het lijkt me sterkt dat je alles best vind wat er dalijk uit komt.