Jeroen330's P11GT

Gestart door Jeroen330, 27 september 2011, 20:27:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen330

Het werd tijd voor wat anders..
Ik heb afscheid genomen van de Micra K11 met verschillende redenen. Ik ga samenwonen en wilde iets volwasseners. Het gehobbel en gestuiter van de schroefset, de herrie van de uitlaat en het non-comfort van een auto zonder opties en zonder interieur als daily werd ik behoorlijk zat.

De NX als tweede auto stuitert al, maakt genoeg herrie en is leuk voor als het nodig is.
Als daily wilde ik een zwarte auto met minimaal airco, stuurbekrachtiging, electrische ramen en sportstoelen.. LPG daarbij zou helemaal perfect zijn..

Ik kwam uiteindelijk de goede auto tegen die alles heeft behalve een LPG tank. Daarbij kon ik de Micra goed inruilen.
Keus is snel gemaakt:




Nissan Primera P11 GT
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 220000

opties:
- Airco
- half lederen interieur (standaard op de GT natuurlijk)
-stuurbekrachtiging
- 16" velgen met vredenstein sporttrac banden
- 2,5"spruitstuk
- Cold air intake


Wat wil ik er nog mee:
- GT voorbumper scoren (die zit er namelijk niet meer op. Zit nu een standaard bumpr in kleur op)
- Andere achterbumper scoren (deze heeft een deukje en mist een stukje vanwege een trekhaak)
- GT bestuurdersstoel scoren (deze heeft wat instapschade)
- Bodem in de coating zetten voor de winter

Misschien laat ik nog een LPG systeem inbouwen. Mocht dit gebeuren dan worden eerst de drijfstanglagers en klepseals vervangen (plus wat extra slijtagedeeltjes natuurlijk). Verder rijdt de auto super! Hij is lekker vlot en komt overal goed mee...

Bunny


.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

janus

Leuke auto, gefeliciteerd.

Milo

Ik vind um egt supermooi!
Gefeliciteerd!
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Riesh

Micra Addict

janus

Maar waarom lagers ed vervangen als je lpg laat inbouwen? Als er nu op benzine geen reden voor is, zou ik het lekker laten zitten. Heb zelf een p10 2.0 16v gehad op lpg, zonder problemen 350000 km mee gereden en daarna verkocht aan een collega die er nog zeker probleemloos 70000 km bijzette.
Verder veel succes.

Jeroen330

de GT motor is een hoog compressieblok met 150PK..

Deze heeft last van snel slijtende drijfstanglagers.. Ik kan het weten want zelf heb ik een SR20DE en SR20DET gehad waar beiden de drijfstanglagers van kapot zijn gelopen..

Dit is gewoon basic onderhoud.. Nissan zelf geeft aan dit tussen de 185000 en 200000 te (laten) doen..

Ik ben het voor.. dan kan ik direct nieuwe zuigerveren plaatsen, supertech klepseals, een nieuwe koppakking en andere pakkingen..

Riesh

Verder zijn ze wel oerdegelijk die blokken.
Micra Addict

janus

Helemaal duidelijk, en je moet toch iets te doen hebben.

skralebenderacing

ziet er erg strak uit hoor.
micra power, simply the best

TeSprouT

Gave car man! Glimt helemaal op de foto, ziet er erg mooi uit! ;D
Love the potiential

Jeroen330

is het tijd de nodige voorbereidingen voor de winter te gaan treffen.
Hiermee krijg ik gelijk de kans de auto eens goed te controleren op rottig- en narigheid

Allereerst maar eens de skirts eraf gehaald.. Hiermee kreeg ik een goed zicht op de buitenkant van de dorpels en kon ik alle prut er even weghalen
En dat werd hoog tijd!
Direct aan de slag gegaan met controleren. Natuurlijk eerst gecheckt of alle afwatering openingen nog open waren, zodat water afgevoerd kan worden. Dat was het geval!
Daarna via nodige openingen ed de binnenkant van de dorpels behandeld met ML speciaal voor in dorpels!



Het druipt er allemaal lekker door en uit!

Instaplijsten verwijderd en daar kwamen war mooie plekjes tevoorschijn om de ML slang naar voren in de dorpel te proppen!


Welkom Smeerbare bitumen!


De achterste wielkasten waren aan de beurt:
- Auto opkrikken
- Wiel eraf
- Wielkast uitmesten (wielkast randjes leeghalen, zand en andere troep verwijderen)
- Wielkast schoon- en droogmaken
- SMEREN MAAR! (ook goed achter alle kapjes en randjes natuurlijk!)




Vervolgens de boel even in laten werken en een finishing touch geven met ML underbody in spuitbus!


Deze wielkast is klaar!
Vervolgens de andere kant ook even gedaan, winter wielen gemonteerd en klaar voor vandaag!:



Volgende week woensdag maken we het af, want dan heb ik een smeerkuil tot beschikking.
To do woensdag:
- Voorschermen eraf halen, uitmesten, schoonmaken en behandelen
- Dorpels buitenkant behandelen
- Skirts terug monteren
- Bodem behandelen
- Checkup onder de auto door

En dan zal het wel goedkomen deze winter

Jeroen330

Vanwege de uitstel van het reviseren (zou eigenlijk volgende week plaatsvinden) ga ik zelf maar lekker even wat onderhouds dingen doen.
Beginnend met wat schoonmaak/onderhoud van motordelen

Welkom Blox filter met Velocity Stack:


Netjes gecleaned en ingespoten met olie van K&N


Hallo MAF:




Schoonmaak!


Ook de maf voorzichtig schoongemaakt. De aanslag op de sensordraden viel wel mee, toch ff wat vanaf kunnen halen.


Adapter plaat en beugeltjes gemonteerd:


Plop, schroef


Rommeltje


Schoon gasklephuis!


Ik zag nadat ik de foto gemaakt had nog wat prut.. Dus hup! na deze foto nog een keer boenen


Verschil mag er wezen:



Back together!



Slaap lekker!



Op de foto zie je de standaard voorbumper die ervoor zit. Deze is wel netjes in kleur, maar om de GT volledig terug te krijgen hoort de GT bumper ervoor.
Hij is inmiddels in huis!


En ik kwam tijdens het poetsen een apart plekje tegen.. het enige plekje roest op de Primera en ook nog eens op een mij niet bekende plek..
Voorzijde achterportier bijrijderskant:


Daarop niet wachten, hop, vervangende deur:


Als de winter voorbij is mogen deze in kleur!

Jeroen330

Toen ik de P11 aangeschaft had wist ik al dat het wiel lager rechtsvoor hoorbaar was. Dit had Struben mij erbij verteld..
Contuni zacht jengel geluid tijdens het rijden, irritant en natuurlijk niet goed

Gister had ik het plan de bijrijderskant af te tectyleren zodat die klus klaar is.
Zij het dat ik in Drachten was bij Piet (waar toevallig ook een pers staat) en ik net via de post een nieuw wiel lager binnen had (€67,-) werd het toch maar even aan de slag met het fusee.



- ABS kabel vanuit de motorruimte losgekoppeld en losgehaald
- remleiding al los
- Bovenkant fusee los

en net bezig met het loshalen van de aandrijfas.. deze moer zat echt gruwelijk veel te vast.. met een buis aan de ratel om deze te verlengen en samen erop staan kwam er langzaam beweging in.. Niet fijn   :o




Hoppa fusee eraf! Op de aandrijfas moer na geen gekke dingen tegen gekomen!




Allereerst het naaf eruit geperst.. een helft van het binnenste lager deel bleef natuurlijk hangen.. poulietrekker erop dan maar!

Spanringen eruit, waterkap rondom schijf eraf (zit ook geperst) en dan het lager eruit drukken..
Muuuurvast  >:(  Maar gelukkig doet 15 ton zijn werk!
Vervolgens schoonmaken, achterste spanring er in en het nieuwe lager netjes hierop aan drukken:



Closeup van het oude lager:






..tot zover ging alles voorspoedig..


Nieuwe afdichtingringen erop, tegen vuil ed




- Naaf er weer in drukken...
- Spatkap die rondom schijf zit vergeten terug te drukken  >:(
:irri: :irri: :irri: :irri: :irri:
- Naaf er weer uit persen
- Spatkap erop
- Naaf er weer in drukken

Monteren:



- Alles gemonteerd, loopt de schijf aan op het remklauw bracket >:( >:(
- Fusee weer loshalen
:irri: :irri: :irri: :irri: :irri:
- Tijdens het loshalen komt de geperste spatkap weer los
:irri: :irri: :irri: :irri: :irri:
- ff bellen met Struben die mij op het goede spoor bracht
- Bekijken: heeft de pers het onderste montagepunt van de remklauw iets uit het lood geduwd tijdens het eruit persen van het oude lager  >:(
- Flinke hamer pakken
- BAMBAM..
- Fusee goed nakijken, geen beschadigingen of dergelijke

- Monteren, voor de zoveelste keer  :irri:
- WERKT!  :D


Jeroen330

Up to the next level:

Voor iedereen die zich afvroeg waar Freek zijn 18" Work Emotion velgen naartoe zijn gegaan, ze liggen hier




Lekker Vies, maar wel hele mooie wieltjes. Steek 4x114,3, voor de Primera dus.
Stoeprand schade valt heel erg mee, zit wordt netjes weggewerkt door een velg hersteller.. Daarna laat ik de wielen opnieuw poedercoaten.
Zelf spuiten wil ik niet, het resultaat is dan minder en een poeder coating geeft een hardere afwerklaag waardoor het slijtvaster is.


Op mijn show 100nx zit een Wilwood big brake kit. 4 pots klauwen met 300mm schijven. Leuk spul.
Voor de Primera heb ik ook wat op de kop getikt.. iets heftigers:




4 pots brembo klauwen met EBC yellowstuff remblokken in nieuwstaat. Serieuze shit

330mm remschijven. Deze zijn helaas op. Sterker nog, eentje is kapot gegaan  :(




Het is een moeilijke klus goede vervangende schijven te vinden. Waar deze vandaan komen is niet bekend en kan ik ook niet achter komen.
Waar ik moet zoeken is ook nog lastig.. hier en daar contact gehad via de mail maar nog niemand die mij op weg kan helpen.
de remschijven zijn echt totally op. ze zijn nu 16mm dik. De remklauwen kunnen schijven tot 25mm dikte hebben. dat geeft genoeg ruimte om op zoek te gaan.

Eerst maar eens op de auto wat geprobeerd.
Standaard remmerij eraf:




Standaard remschijf naast de big brake kit remschijf  :D




Brembo klauw past perfect op de P11 fusee!




Zelfs de orginele remschijf past er dan goed tussen! (check ook het verschil met de P11 remklauw op de achtergrond  :D :D)




Heb met de remklauw direct op het fusee en orginele schijf nog wel wat ruimte over:




Grotere schijven kunnen geplaatst worden dmv een bracket aan elke kant die ik er ook bij heb




Dat komt er dan zo op. De niet gebruikte twee gaten (van boven naar benee gat 1 + 3) komen op het fusee




Nu nog even kijken wat ik wil.
Scoor ik grotere schijven (+/- 20mm groter dan OEM) en zet ik de klauwen direct op het fusee,
Of ga ik de grotere schijven ergens laten maken zodat ik met 330mm schijven kan rijden.

Voordeel van grote schijven is de extra remkracht. Nadeel is dat ik standaard op 17" of groter moet rijden..
ik ratel er nog ff over door..