Het groene performance gebakje

Gestart door thieme, 14 juni 2012, 21:49:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Jeroen330


Psydan

Do not underestimate what you will never understand.

thieme

Zo heb deze week vakantie en heb het al redelijk volgepland.
Vandaag had ik lekker een luierdagje flink moe nog steeds van gister :(
Morgenochtend kan ik terecht voor het uitlijnen, vooras stond nog niet helemaal goed en met de achteras vervangen even kijken of dat redelijk staat. Als het echt slecht staat misschien overwegen om zo'n setje stabilisatorstangen te halen die Jeroen voor Duky koopt.
Woensdag met de auto voor apk duimen dat die er zo doorkomt anders kom ik weer een beetje in de knoop
Donderdag en vrijdag lekker in DHZ garage werken
Dan hopelijk het weekend nog ff rustig an :D

Jeroen330

Ik ga binnenkort bestellen..

Je kan met mij meebestellen.. Scheelt ons verzendkosten

thieme

Ik bestel ze alleen als me achteras echt schandalig scheef blijkt te staan hoor maar als dat zo is dan zal ik me wel melden :)

Rob

of je probeert een groupbuy heb er ook wel oren naar als de prijs omlaag kan
Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed

thieme

#186
Beetje laat maar alles stond vrij goed. Moet alleen nog steeds de panhard er goed onder zetten.

Gister keuring niet gehaald te hoge CO2 is van 0.3 vorig jaar naar 0.6 dit jaar gegaan. Huidige Kat is dan ook niet roadlegal mja vervelend dat die zo snel achteruit is gegaan. Ben dus even op zoek naar een goeie nieuwe katalysator. Denk dat ik toch weer een race/sport gevalletje wil en geen standaard ding maar ieder jaar kat omzetten voor APK daar hou ik niet zo van.

Vandaag alsnog ff flink aan de auto gewerkt we hebben de shortshifter, nieuwe koppeling en het Jun vliegwiel gemonteerd. Toch lastig als je het voor de eerste keer moet doen haha zijn alles bij elkaar zo'n zes en een half uur bezig geweest.
Koppeling was niet eens nodig geweest eigenlijk. Ik wist dat die was vervangen voordat ik hem kocht maar wist niet met welk merk etc. en omdat ik er toch moest zijn met vliegwiel dacht ik van koop maar een nieuwe. Er zat dus toch al een mooie luk koppeling op, waar op sommige plaatsen het wit van het opschrift op de koppelingsplaat nog goed te zien was.
Vliegwiel ben ik erg blij mee ik merk het echt goed in de 1ste en 2de versnelling en nog een beetje in de 3de maar daarna merk ik er persoonlijk niet zo veel meer van. Alles bij elkaar is het toch flink wennen vooral de shortshifter.

Morgen nog een dag en dan hoop ik de andere kop met de nokken erop te kunnen schroeven. Dat zal wel het grootste verschil gaan maken :D Houdt ons in ieder geval wel zoet.

Edit: Ik hou normaal zelf ook van foto's maar heb er nu zelf geen gemaakt. Je krijg veel te vieze handen van dit werk niet handig om foto's te knippen ^^ Zal morgen nog wel eens een poging wagen.

Bunny

Is het precies dezelfde koppeling als je nu al hebt? Of was die "oude" eentje die minder vermogen aankan? Wat geeft je afr meter aan als je de test doet?

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

thieme

Volgensmij gewoon dezelfde heb alsnog de nieuwe opgelegd de andere ligt in de kelderbox totdat ik hem weer nodig heb.
Heb zelf alleen een wideband lambda die nog geïnstalleerd moet worden zonder afr meter dus heb geen readings. Zou het volgensmij wel via mijn laptop moeten kunnen zien met de Nistune software. Nistune bordje moet dus ook snel een keer ingebouwd worden hierna.

Jeroen330

Leuk man!

Lichter vliegwiel is leuk op zon motortje!
Succes met de rest.. Let bij kop wisselen goed op de volgorde van kopbouten vastdraaien..
Iets staat me bij dat je ze moet vastdraaien, losdraaien en dan opnieuw op kracht vast moet zetten..

Gebruik een ge-eikte momentsleutel.. Want als de kopbouten je vast of te los zitten, dan heb je in no time je koppakking aan gort!

thieme

Zo het was me het dagje wel. Vanochtend (ondertussen alweer gisterochtend haha) klokslag negen uur stonden mijn broertje en ik weer klaar voor de doe het zelf garage in Swalmen. Vandaag om de bewerkte kop met de tomei nokkenassen te monteren.
Niet alles werkte even goed mee (natuurlijk) en het boterde op een gegeven moment niet meer helemaal lekker tussen mijn broertje en mij. Ik ben nogal eigenwijs en ik ging een beetje tegen hem in terwijl hij een monteurs opleiding heeft gedaan en dus ervaring heeft met dit werk en ik niet. Niet zo slim dus
Voor hem was het weer moeilijk om een beetje duidelijk te zijn naar mij toe van wat ik het beste kon doen kwa werk. Is erg lastig als je geen achtergrond kennis hebt van iets en er toch wordt verwacht dat je uit jezelf dingen gaat doen. Heb volgens mij paar keer dus iets vastgedraaid wat weer los moest omdat ik de volgorde weer door de war haalde...
Ik leer normaal het beste door dingen te doen en ik had me voor mijn idee wel redelijk goed voorbereid door van alles te lezen maar tijdens het werken kreeg ik zelf niet alles op een rijtje, vervelend dus. Daarbij helpt het niet als je zoals mij bijna altijd moe bent. Mijn broertje heeft toch veel geduld met mij gehad maar volgens mij is ie blij dat hij nu weer even van me af is ^^

Hebben het uiteindelijk toch gered. Zijn tot kwart over zes bezig geweest, terwijl de garage normaal al om 6 uur sluit.

Zijn begonnen met het weghalen van de accu en accubak, het aflaten van de olie en koelvloeistof, het labelen en loshalen van de verschillende stekkers en slangetjes en het loshalen van het kleppendeksel en de oude nokken. Toen stukje bij beetje alles losgedraaid. Oude kop eraf, schrikken van de staat van de oude pakking. Bij het onderblok de pakking resten erafgeschraapt, het oppervlak schoongemaakt en met een magnetische schroevendraaier de meeste troep die in de koelkanalen was gevallen eruitgehaald. Nieuwe koppakking erop en de nieuwe kop, hadden bijna de klepstoters verkeerd gemonteerd want we hadden in het begin niet door dat er verschil zat in inlaat en uitlaat stoters. De Tomei nokken erin en alles weer netjes vastgemaakt en vloeistoffen ververst.

Bougies zagen er goed uit

Glimmende kop

Bewerkt inlaatkanaaltje

Oude koppakking

De kop op de motor


Ik wou eigenlijk veel meer foto's maken maar het werd al vrij snel duidelijk dat we onze tijd hard nodig hadden dus het is er een beetje bij in geschoten (alsnog :( )

Auto met bobine afgekoppeld doorstarten totdat olie lampje uitging. Toen bobine aangesloten en zo gestart. Startte goed alleen door het werk was het stationair toerental super laag waardoor de motor makkelijk afsloeg maarja zijn toch maar aangereden omdat het al sluitingstijd was geweest. Na een paar KM even gestopt om het koelsysteem te ontluchten en toen even bij mijn vader wezen eten.

Heb de auto nog niet heel erg op de staart getrapt omdat de ontsteking niet helemaal goed staat maar in ieder geval het geluid is leuk. In de vooral lage toeren die ik nu dus heb gereden merk ik er niet veel van. Ben benieuwd wat die in de hoge toeren doet en dan vooral als ie weer even is afgesteld. Als het goed is zondag naar Jeroen en dan later vandaag zelf nog maar even klooien met de idle control schroef.

Nu eerst slapen :)

Jeroen330

Klinkt als een geslaagde job!

Heb je bij het verwijderen van de oude kop de timing op 0 graden gezet en de distributie op zijn markeringen? Das wel belangrijk om zeker te zijn/te kunnen controleren dat je heen tandjes versprongen bent bij het monteren van de nieuwe kop..

Ook heb je op 0 graden dat je nokassen geen kleppen induwen en dus makkelijk te demonteren zijn..
Ben benieuwd.. Zie je zondag wel ff

thieme

Distributie markeringen klopten bij mij niet helemaal volgensmij is er al eerder met de ketting gewerkt en de markeringen waren 1 tandje versprongen. De rest van timing en het aantal links tussen de markeringen klopten wel.
Enigste wat wij nu niet gedaan hebben wat eigenlijk wel aan te raden is. Is dat we de klepspeling niet gecontroleerd hebben.

Leo

goed werk weer. word door de nokkenassen jouw stationair toerental niet verlaagd ???
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

thieme

Ja waarschijnlijk in combinatie met de onstekingstiming. Hebben toch echt alles vast zitten verder dus ik hoop niet dat er iets kapot is.