Het groene performance gebakje

Gestart door thieme, 14 juni 2012, 21:49:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Psydan

Do not underestimate what you will never understand.

Milo

Velgjes staan goed man, steken lekker af! O0
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

march.be

ik merk echt nu pas dat het een 4 deurs is haha.

staat wel mooi met die velgjes  O0

TeSprouT

Gaaf man die velgen, staat erg goed! ;D
Love the potiential

Riesh

Blijven dikke wielen die Enkei
Micra Addict

Joery-Joery


thieme

Dank voor alle complimenten. Nu alleen hopen dat ik er lang van mag genieten, zitten twee verschillende sets slotbouten op maar het blijft altijd spannend met zo'n dure velgen :/

RicK10

Gave velgen man, ziet er goed uit

thieme

Vandaag met de auto naar BOTS geweest. Op de heenweg ter hoogte van Ede terwijl ik lekker over de snelweg cruisde met 120 km/h was opeens de power weg. Hup gevarenlichten aan en de auto de kant ingestuurd. Bleek dat de motor zwaar oververhit was dus snel motorkap open en kijken. Aan de sporen van koelvloeistof leek het uit het expansievaatje te zijn gespoten, voor de rest waren er geen sporen te zien van lekkage. Bij Ede in de buurt een hele tijd moeten zoeken naar een bemand tankstation waar ik koelvloeistof kon kopen, daar meteen bijgevuld en een beetje ontlucht en hup doorgereden.
Bij BOTS zelf verder ontlucht en bijgevuld en gaan denken hoe kan dit.

Eerste twee gedachtes waren of koppakking of iets waar ik wel eens over heb gelezen bij rally micra's dat de waterpomp teveel overdruk creƫert als de motor te hoge toeren draait.

- Koppakking is vrij nieuw, de auto heeft geen blauwe rook, er is nergens sludge te zien en er is totaal geen merkbaar powerverlies. (Ik reed op de terugweg op een gegeven moment 170 in de 5e versnelling en ik weet dat dat ongeveer de top is in de 5). Toen ik mijn broertje afzette was de temperatuur weer te hoog (136km gereden) dus weer bijgevuld. Op BOTS en bij mijn broertje hebben we voor de zekerheid ook in de cylinder gekeken. Op BOTS was cyl 1 wel een beetje vochtig maar bij mijn broertje thuis was die weer droog.
De vochtigheid op de cylinder zou een teken kunnen zijn van de koppakking maar omdat andere tekenen ontbreken en er zoveel koelvloeistof door het expansievat naar buiten wordt gedrukt maakt het alsnog vrij onwaarschijnlijk. Als er namelijk zoveel uit wordt gedrukt zou je toch verwachten dat er dermate compressieverlies is dat je wel degelijk prestatieverlies merkt.
Toch is in cyl 1 die we nat hebben gezien een andere kleur te zien op de bougie
Cyl1:

Cyl2:

De rest van de bougies zien er hetzelfde uit als de bougie van cyl 2

Tweede oorzaak die in me op kwam: overdruk door de waterpomp lijkt me ook onwaarschijnlijk tenzij er bijvoorbeeld verschillende waterkanalen verstopt zitten want voor zover ik me kan herinneren bij rally auto's begint dit bij hun pas rond de 8000-8500 toeren. Ik draai max 7000 toeren en ik heb er ook nog nooit eerder last van gehad.

Als derde dacht mijn broertje misschien dat de radiatordop misschien kapot is en dat er daarom door de druk meer koelvloeistof ontsnapt.


Op het moment neig ik ernaar om worst case scenario te denken en te gokken dat het toch de koppakking is maar het is gewoon erg tegenstrijdig allemaal. Ik hoop dat een van jullie wat input kan geven en als het dan de koppakking zou zijn of het verstandig is hiermee door te rijden totdat Jeroen tijd heeft voor de GA16 swap. Motor zelf heeft nu toch 214-215K gelopen dus die ga ik echt niet doorverkopen en kan wat mij betreft bij het schrot.

Edit: Bij Ede een fles van 5 liter koelvloeistof gekocht waar nu misschien nog 4 a 500 ML in zit. Het verlies gaat dus vrij rap en heb nu in totaal twee keer helemaal bijgevuld omdat de temperatuur te hoog was.

Jeroen330

Typisch gevalletje koppakking...

Zeker als bougies een andere kleur gaan vertonen..
Cilinders waar koelvloeistof in mee verbrand worden schoon... Dus als je de kop lift en een van de zuigers is schoner dan de andere drie, dan kun je met zekerheid zeggen dat de koppakking op die cilinder lek is.. De bougies gaan hierin mee, dus als een bougie anders kleurt en de kleur is niet zwart..........

Vermogensverlies hoef je niet eens heel erg te merken..

Overdruk op je koelsysteem is niet mogelijk.. het is zelfs zo dat als je waterpomp teveel toeren draait de pomp geen water meer in beweging zet, maar het een circulatie gaat maken waarin het continu hetzelfde water ronddraait.. er wordt dan dus geen water meer rondgepompt..

Voor de SR20 hebben ze daarom grotere waterpomp poulies, hiermee draait de pomp langzamer waardoor het water blijft rondpompen..

Dit soort problemen komen vaak na het plaatsen van een nieuwe koppakking of het liften van de kop. Helaas zegt het dat er in de montage fouten zijn gemaakt. Een Micra blok met deze KM stand kan makkelijk nog een heel eind mee..

zonde

thieme

Toch zie je duidelijk dat de koelvloeistof bij het expansievat eruit wordt gedrukt dit komt dus alsnog door de kapotte koppakking?

Riesh

kan heel goed ik heb mij een mazda ooit eens een onploft expansievat gehad door een lekke koppakking. daar liep de druk zo snel op dat het vat het niet kan bijbenen
Micra Addict

Jeroen330

Citaat van: thieme op 13 april 2014, 19:13:20
Toch zie je duidelijk dat de koelvloeistof bij het expansievat eruit wordt gedrukt dit komt dus alsnog door de kapotte koppakking?

Als je koppakking lek is dan werkt het lek twee kanten op.. je hebt vloeistof in je verbranding en mengsel wat zich in de compressie slag je koelsysteem in kan drukken.. Dit betekent dat er lucht in je koelsysteem kan ontstaan.. lucht wat erg warm wordt zet uit en zet een overdruk op je koelsysteem.. je radiatordop houdt deze overdruk tegen en via de koelvloeistoftank wordt je vloeistof eruit "geperst"

Ja, dit kan dus gebeuren met een lekke koppakking

thieme

Ok ik snap het idd. dan lijkt het me toch handig om het te vervangen of niet? want heb nog steeds geen duidelijke afspraken met je gemaakt maar die GA16 zal nog wel ff duren neem ik aan.

Jeroen330

Ik neem even geen nieuwe projecten aan Thieme..

ik heb al tijden niks aan mijn eigen auto's kunnen doen.. Daar baal ik echt enorm van..
Mijn werk, studie en tijd met mijn vriendin zorgen ervoor dat ik amper tijd heb.. Aankomende tijd staat in teken van mijn eigen auto's..

Met het oog daarop ga ik geen nieuwe dingen aannemen.. frontjes vervangen prima, maar rebuild, motoren bouwen en inbouwen doe ik echt ff niet...

dus ik zou hem vervangen Thieme