MasterQ's "Duky" --> K11 Super SR20

Gestart door Jeroen330, 15 november 2012, 19:26:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

thom-micra

dat is dus eingelijks de enigste manier om achter camber te creëren, zonder je as door te slijpen?
me like :D



Bunny


.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

thom-micra




Marco330

De enige manier om camber te krijgen achter is in je achteras te slijpen. Dit omdat het wiellager vast aan de as zit.

Deze dingen zorgen ervoor dat je je achteras naar voren en achter kan halen, zodat je wiel in het midden van de wielkast staat.

Jeroen330

Das ook weer een apart verhaal..:

Je fusees achter zitten met 4 bouten op de as vast..
Als je de remmen eraf haalt, wiellager los dan kom je 4 bouten M10 tegen.. Daarmee kun je het hele fuseestuk van de achteras halen..

Als je wilt camberen moet je een manier vinden een schuine verbinding te maken tussen de as en het fuseestuk..

Mag dat?
Nee, de wet zegt dat je aan achterassen, draagarmen en fusees niet mag modificeren/lassen..
Misschien als je er een speciale keuring op zou doen (weer niet of het bestaat), maar als je een ongeluk krijgt met of door zulke zelfgemaakte modificaties dan kan de verzekering weigeren te dekken..

Wil je het?
Natuurlijk zorgt meer camber voor betere grip in de bochten.. Op dat gebied zou je dat zeker willen. Of de constructie veilig genoeg is voor intensief gebruik (lees, circuit) is de vraag.. Ik ga me er niet aan wagen.. Puur om het feit dat ik veiligheid voorop stel..


Riesh

in de vag scene wordt het veelvuldig toegepast met zogenaamde cambershims.
Alleen daar gaat uiterlijk wel voor veiligheid (zie ook het overmatige stretchen en rijden op nanpang banden) dus ik geef je wel gelijk als je zegt dat je dit niet wilt doen.
Micra Addict

Jeroen330

Daarom ;-)

Ik ben nu nog het eea aan het uitzoeken mbt de remmen en dan gaan we binnenkort lekker bouwen!
Eerst Marco330 nog even strikken om mijn bodem verder kaal te maken!


Lief broertje....?!?

thieme


Jeroen330

#278
Volgend onderwerp.. Remmen achter..
Niet zo zeer welke schijven of blokken ik gebruik, maar de weg erna toe.

Standaard is het als volgt:

* Micra hoofdremcilinder --> Micra remverdeler --> ABS pomp --> Bias valve --> remklauw
Leidingwerk is van staal


Bij mij wordt het zo:

* P11GT hoofdremcilinder --> Micra remverdeler --> Wilwood Bias valve --> Remklauw
Leidingwerk van koper



Wat is een Bias/proportioning Valve en wat doet het..

Wie wel eens onder de Micra heeft gekeken vindt aan de bestuurderskant naast de benzinetank de Bias valve ofwel proportioning valve ofwel remdruk doseer ventiel. Deze ziet er zo uit:



Dit ventiel zit vast aan een van de draagarmen die zijn werking aanstuurt.. zie hier:




Wat het doet is de remdruk reduceren op de achterwielen als het nodig is. Hierdoor voorkom je bij hard remmen dat de achterwielen blokkeren. Het idee is simpel, als je met de auto heel hard remt dan duikt de voorzijde in en komt de achterkant omhoog. de wieldruk voor neemt dan toe en achter neemt af. Als de remdruk achter niet terug gedrongen wordt, dan kun je door de vermindering van wieldruk een lock-up ofwel geblokkeerd wiel krijgen.

Dit systeem werkt prima als de auto op standaard hoogte is. Echter ga je verlagen dan komt de Bias valve in de problemen met de draagarm en drukt de draagarm de veer en hefboom in.. resultaat is dat de verhouding weg is en het ventiel zowel bij normaal rijden als bij remmen volledig open staat.. Kortom, hij doet niks.. Op dit plaatje zie je hoeveel de hefboom nu naar boven uitsteekt.. bij aanremmen zal de draagarm weinig tot niks aansturen op de bias valve:

Bron: Micra.org.uk


Sommige Jongens willen dit terug compenseren door extra schroefdraad op de hefboom te tappen of te werken met ty-ribs:



Je kunt begrijpen dat ik ty-ribs niet de manier vind.


Wat wil ik dan wel?

Remvloeistof zoekt onder druk net zoals andere vloeistoffen de weg van de minste weerstand. Dat betekent dat de voorremmen, die een kortere lengte aan koperleiding en een grotere inhoud qua remzuigers hebben automatisch meer remdruk zullen krijgen dan de achterremmen. Dat is positief. zeker omdat ik voor met 4 pots remklauwen ga werken.

Ook ga ik de Micra verder verlagen dan gewoon verlagingsveren doordat ik een Schroefset gebruik. Dit in combinatie met een whiteline stabilisatiestang achter zal betekenen dat ik tijdens aanremmen nauwelijks last zal hebben van een opkomende kont. Hierdoor zal ik minder wieldruk verlies hebben dan een standaard auto.

Het kan dus heel goed wezen dat ik bij het weglaten van het remdruk doseer ventiel direct de juiste verhouding te pakken heb voor op het circuit.

Toch wil ik wat zekerheid van afstellen hebben, dus zal ik gaan werken met handafstelbare bias valves:



Mocht ik dan last krijgen van blokkerende achterwielen tijdens hard aanremmen dan kan ik met de hand de remdruk wat reduceren.. Kwestie van juiste balans gaan vinden en uitproberen.. Deze ventielen komen mooi onder de motorkap. Twee stuks: een voor links en een voor rechts.

Tot zover, hopelijk heb je er wat aan!

Riesh

Jeroen,

let even op , wellicht is het toch handiger om een ander type valve te nemen.
deze wilwood bias valves knijpen als het ware de doorlaat, dat betekent dat met loslaten van je pedaal het langer duurt voor de druk weer van de remmen af is. Als je veelvuldig de remmen nodig hebt op een bochtig circuit dan kan het dus zijn dat je de druk op de achterremmen te groot maakt waardoor ze  blokkeren.
Eigenlijk heb je dan speciale valves nodig met in 1 richting doseerbaar en de andere richting volledig open.

Micra Addict

Jeroen330

#280
Ah! Iets om mij nog eens in te verdiepen!

Thanks for the heads up!

Nu gok ik dat de remdrukverdeling met Wilwood voorop al de juiste remverhouding zal geven..
Ga Wilwood er over mailen want zij weten het vast en zeker wel..
Ik kan me ook geen ventiel voorstellen die twee richtingen heeft.. Omdat je maar een leiding hebt

Jeroen330

Citaat van: Riesh op 18 oktober 2013, 17:18:54
Jeroen,

let even op , wellicht is het toch handiger om een ander type valve te nemen.
deze wilwood bias valves knijpen als het ware de doorlaat, dat betekent dat met loslaten van je pedaal het langer duurt voor de druk weer van de remmen af is. Als je veelvuldig de remmen nodig hebt op een bochtig circuit dan kan het dus zijn dat je de druk op de achterremmen te groot maakt waardoor ze  blokkeren.
Eigenlijk heb je dan speciale valves nodig met in 1 richting doseerbaar en de andere richting volledig open.



Er is al wat meer duidelijk..
Duurdere bias valves van bijvoorbeeld Wilwood hebben intern een veer die je compensatie tegenwerkt. Dit betekent dat als je de druk er af haalt door je rempedaal los te laten, de veer direct het ventiel weer open gooit.. Je hebt dus eerder een vertraging tijdens het aanremmen dan bij de rem loslaten.. 

Ze hebben er over nagedacht!

Riesh

Aha dus dat probleem is ook al van de baan , mooi zo.
Micra Addict

Jeroen330

Goed dat je het ff meldt hoor! Alle info is handig..

En daarbij heb ik het wiel niet uitgevonden.. Ik wil dit topic juist gebruiken om ideeën en progressie weer te geven waarvan de info klopt en waar mensen eventueel iets van kunnen leren, of mij op nieuwe ideeën kunnen helpen.. Nuttige aanvullingen daarop zijn dus enorm welkom!

Joery-Joery

Ik vind het in ieder geval leuk dat je er uitleg bij geeft. Weer wat geleerd  O0