Ken's '95 Super S

Gestart door KenSuperS, 21 april 2013, 10:40:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KenSuperS

jep, het gaat om de 1.0 turbo die op marktplaats stond ;D

de setup zal hier en daar wel aangepast gaan worden, en ik moet eens kijken met wat voor ECU/stand alone/ piggyback ik moet gaan werken.

heb er een klein stukje mee gereden donderdag, en hij liep mooi.. hield niet in of deed geen rare dingen dus ik ben heel benieuwd wat het setje gaat doen met een 1.3!

nu nog even kijken of ik het blok stnd houd, of misschien met een stalen koppakking of dubbele originele oid ga rijden om de boost iets omhoog te kunnen doen.
haas en co.

Jeroen330

Ik zou nooit mer dubbele koppakkingen gaan werken... de druk tussen kop en onderblok wordt al hoger vanwege de turbo. Stalen koppakking vraagt een gevlakt onderblok en gevlakte kop. Het liefst ook sterkere kopbouten om de boel goed op elkaar te houden.

Als je voor stalen koppakking gaat dan worden je zuigers het volgende zwakke punt in de motor, samen met je lagerwerk. Misschien is dat fijn direct mee te nemen als de motor toch open ligt.

Wat ik in jouw geval zou doen... turbo op je huidige motor zetten, 0,4 a 0,5 bar boost draaien en kijken hoelang het heel blijft. in de tussentijd een nieuw blokje opbouwen die je kan plaatsen als het klaar is/je andere blok kapot gaat.

Turbo rijden is ervaring opdoen en het zou zonde zijn je eerste negatieve ervaring op een vers gebouwd blok te hebben. Ik heb dat gehad met een compleet nieuw gebouwde SR20DET en ik kan je vertellen, dat voelt niet fijn..

Beter eerst wat proberen, en je ervaringen direct meenemen/aanpassen in een nieuw blok!

Groetjes!

KenSuperS

het probleem is dat mijn huidige blokje (na 248000 km) best wat olie verbruikt ::)

dus er moet zoizo een ander 1.3 blokje komen.
ik ga het inderdaad eerst proberen met zo'n 0,4 bar op een stnd blok , ik probeer niet gelijk het onderste uit de kan t halen om alles aan bonken te blazen haha.

dit word mijn eerste turbo project dus het zal met vallen en opstaan een leerproject worden

thnx voor je info iig jeroen!!
haas en co.

Jeroen330

Graag gedaan!

Het is gewoon handig te weten dat een turbo project in 99% van de gevallen niet in een keer lukt. Zelfs niet als je er een flinke klap geld tegenaan gooit.
Daarom kun je beter op een goedkopere manier informatie en ervaring opdoen en van daaruit verder werken.. Check maar eens op NCN hoeveel turbo projecten er binnen no time kapot zijn gegaan.. Ik was er een van.. (en dat met 0,7 bar druk)

Ik raad je aan zoveel mogelijk zelf te doen, daar leer je van en als er dan iets kapot gaat is het je eigen schuld ;)

Riesh

Ik heb nog een 1.3 blok liggen met 120.000 op de teller. Is het blok dat uit de Duky komt van Jeroen. ik heb het destijds gekocht om in een k10 te bouwen, maar de k10 is ondertussen naar Diana gegaan. Kortom: het blok is over en in uitmuntende staat.
Mag weg voor weinig
Micra Addict

Jeroen330

Citaat van: Riesh op 11 oktober 2013, 19:03:37
Ik heb nog een 1.3 blok liggen met 120.000 op de teller. Is het blok dat uit de Duky komt van Jeroen. ik heb het destijds gekocht om in een k10 te bouwen, maar de k10 is ondertussen naar Diana gegaan. Kortom: het blok is over en in uitmuntende staat.
Mag weg voor weinig

idd een zéér goede staat..
Vorige eigenaar was enorm zuinig op zijn auto's, pleegde goed onderhoud en ik heb het motorblok nog aan de computer gehad, geen complicaties of what so ever! lage km stand en geen gedonder!

KenSuperS

#141
ben ik weer...

zoals de meeste wel weten is het turbo project inmiddels begonnen! ;D

de 1liter is uit elkaar, de rest gaat naar de sloop als niemand er nog onderdelen van wilt hebben.

hierbij een aantal foto's van de parts die ik ga gebruiken:

uitlaatsysteem. dit is echt supernetjes gebouwd. simons einddemper en van voor tot achter minimaal 2,5inch, ook de katvervanger.


intercooler + piping. ook hier is goed over nagedacht. de piping is minimaal om turbolag tegen te gaan. alles heeft een diameter van 2inch geloof ik.
een grotere intercooler ziet er uiteraard erg dik uit, maar er moet ook aan het formaat vd turbo gedacht worden, dus deze blijft er lekker bij. met Forge dumpvalve btw.


spruitstuk, turbo, olie- en waterleidingen. om welke turbo het hier gaat is me nog niet helemaal duidelijk, maar aangezien hij een AR.48 heeft staan, neem ik aan dat dit een Garret T20 is. turbo is olie en watergekoeld, dus iig een originele garret! spruitstuk is gegoten, dus superstevig. water word tussen 2 kachelslangen vandaan gehaald. olie vanuit de sandwichplate achter de oliefilter, en afvoer gaat de carterpan in.





de D1spec brandstofdrukregelaar. niet erg boeiend, maar ach...


foto's van de ga16injectoren, filter, sparco voor en achter veerpootbruggen komen nog..

Zondag komt Riesh met een versvers 1.3 blokje, dus ik ben van plan de week erna mijn blok eruit te gaan trekken en een begin t maken eraan. hier gaat gelijk mijn eigen koppeling in, die is nu 4K oud.

to do's: ecu..afr meter..stevigere motorsteunen..vast nog veel meer 8)

grtzz
haas en co.

KenSuperS

ohja... helemaal vergeten te melden ;D

ik heb het ding gekocht zonder in de achterbak te kijken. 'daar zal niks boeiend liggen' nam ik aan.

wat blijkt nou, de achterbak lag gewoon helemaal vol!! een aantal nokkenassen (1.0 en 1.3), 2e brandstofdrukregelaar, silicone slangen, setje schijven met klauwen, 1.4 topfeed brandstofrail, hitachi gasklephuis (geen idee waarvan), ori injectoren en misschien nog wel het mooiste: en 2mm stalen koppakking! deze is licht gebogen, dus ben bang dat ik er niets aan heb, maar dit was wel even een aangename verrassing.

ook ligt achterin een dubbele bodem voor versterkers ed. erg mooi gebouwd. mag gratis afgehaald worden voor de liefhebber!! evenals de nokkenassen en de rest.
haas en co.

TeSprouT

Wauw, enorm vet die turbo en het ziet er zeker netjes uit allemaal! Ik weet toevallig van Xander dat hij zelf die uitlaat gebouwd heeft. Kwam een lekker ruig geluid uit toen de tijd. Ben erg benieuwd naar dit project blijf het met interesse volgen! O0

Zelf ben ik nog op zoek naar 1.3 nokkenassen voor mijn 1.0, dus mocht je die kwijt willen let me know! Volgens mij kwam je ook uit de buurt bij mij toch? Ik hoor het wel.
Love the potiential

Jeroen330

Gaaf man!

Wat voor koppeling steek je erin?
Ik heb nog een Helix 3 Puck race koppeling die 250KM gedraaid heeft..
Die kan de power van de turbo wel overbrengen..

Als je interesse hebt PM je maar

KenSuperS

thnx mannen!! ben blij dat jullie het interessant vinden  ;)

uitlaat klonk iig onder de 1.0 zeer goed, stationair behoorlijk hard maar zodra de turbo gaat draaien eet deze al het geluid zowat op en word het lekker zwaar.
haas en co.

Jeroen330

Een turbo absorbeert energie hé? dus niet alleen uitlaatgassen wat hij in draaiende energie omzet, ook geluid absorbeert hij..

Mijn SR20DET destijds klonk op lage toeren zwaar en als de turbo in kwam dan ging het uitlaatgeluid opeens omlaag tot aan de toerenbegrenzer.. dan kwamen de vlammen uit de uitlaat :P

Bunny

Dit was de turbo set van michiel, het project daarvan staat hier ook nog wel op het forum, misschien staat daar wat extra info over de turbo?

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

Leo

mooi spul ken. maar wat moet je nou met een bransstofdruk regelaar ???

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

KenSuperS

hahaha goeie vraag leon. hij zorgd voor een wat hogere druk in de brandstofrail, zodat de injectoren geen moment moeite krijgen met het leveren van de benzine wanneer de turbo begint te drukken bijvoorbeeld. (als ik t goed begrijp hoor!)
eigenlijk is dit overbodig, maar aangezien het er op zat, ga ik hem zelf ook gebruiken.

volgens michiel zn page is dit een T20, maar hijzelf wist het geloof ik ook niet zeker.
haas en co.