K12 automaat

Gestart door Bullpower, 29 juni 2020, 11:48:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bullpower

Goedendag allemaal,

Ik heb nu ongeveer een jaar of twee een K12 1.4 uit 2003. Deze heeft een automaatbak.

Wat mij alleen vanaf het begin al 'n beetje opviel is dat ie, als ie koud is, moeite heeft met van 1 naar 2 schakelen. Dit gaat met normaal gas geven gepaard met 3000+ toeren voordat ie, met een schok, overschakelt.

Dit kan ik zelf wel opvangen door wat trager op te trekken en met 't gaspedaal schakelen afdwingen. Maar dit lijkt me niet helemaal zoals meneer Nissan het ooit bedoeld heeft.
Eenmaal warm schakelt ie prima en zeker.


Staat nu ongeveer 75k km op. Heeft het misschien nut om de bak eens te laten flushen door een automatenspecialist? Als dit al mogelijk is met een micra? De dealer kwam aanzetten met een ATF oliewissel, maar dit deden ze eigenlijk liever niet... Zoals altijd de praatjes Sealed for lifetime..

Of zeggen jullie dat dit hoort bij deze versnellingsbakken?

Gr Bas

jop

ik vind dat altijd zo'n onzin lifetime, of long life olie.
zelf heb ik niet zoveel ervaringen met automaten.
mijn eigen handgeschakelde bak k11, hiervan vervang ik de bak olie elke 45.000km.
(ook omdat die versnellingsbakjes vrij fragiel zijn en snel bijgeluiden gaan maken).

is er niet op internet te vinden hoelang de vloeistof mee zou moeten gaan?

Bullpower

Ja dat is de grootste onzin inderdaad. Veel bakken draaien voortijdig in de soep, omdat er niks voorgeschreven wordt wbt onderhoud aan de automaatbak.

Gelukkig komen steeds meer merken erachter, dat de bakken wel heel snel slijten en gaan dealers steeds meer over op aanschaf van een flushmachine.

Behalve Nissan.. Er valt weinig te vinden over deze versnellingsbakken en de dealers komen met pijn en moeite met verversen aanzetten.

Ja dan blijft er nog weet ik hoeveel achter in de koppelomvormer en alles.

Daarom hoopte ik op forumleden die eventueel meer weten van deze bakken en de mogelijkheden.

Misschien moet ik binnenkort maar eens een automaatspecialist aanschrijven of hun ervaring  hebben met deze auto's en of ze een uitdaging zien zitten.

richardwbb

Ik heb dus geheel geen ervaring met automatische vesnellingsbakken maar door veel fora lezen hoor ik wel meer dan vaak dat het olieverversen het probleem niet verhelpt en soms wel. Aan de andere kant, in deze link wordt het wel weer benoemd. Ik denk dat als je de kosten ervan vooraf weet en ze vallen je mee dat je het zou kunnen overwegen maar het lijkt mij een gok.

Maar wat mij wel interesseert is dat je het alleen met koud hebten dat heb ik nog nooit ergens gelezen. Dus ik heb eens een zoekmachine ter hand genomen en lees eens wat Detach8 zegt, het kost niks en allicht is het drukopbouw en dan heb je in elk geval een aanwijzing bij je klachtomschrijving gevonden.

https://www.mycarforum.com/forums/topic/2697802-hard-shifting-when-auto-transmission-is-cold/

Bullpower

Dat valt te proberen inderdaad. Wellicht heft het iets op.

Zelf zit ik ook in de Volvo wereld, waar bij een aantal modellen meer automaat dan handbak geleverd zijn.
Daar zijn logischerwijs automaatproblemen vaker aan de orde van de dag: 90% los je vaak op met een flush. De rest zit 'm in de het kleppenhuis (probleem met solenoïds), koppelomvormer of zelfs de gehele bak is naar z'n grootje.

Wat je zult zien is dat de olie koud te dik is om aan de juiste druk te komen en warm te dun.

Daarom komen de problemen ook weleens voor bij een koude bak.

De olie zit er dus jaren in en verzamelt allerlei slijpsel en andere resten.

En ja je hebt gelijk dat nieuwe olie het niet op hoeft te lossen. Wel is het eigenlijk zo dat de simpele oliewissel waar de dealer meekomt niet afdoende is. Er zitten zoveel kanaaltjes en onderdelen in zo'n bak dat je er vaak maar max 50% uithaalt en dus ook maar 50% verse ATF toevoegt.

Het beste is dus eigenlijk een powerflush waardoor heel het systeem doorlopen wordt met spoelolie. Dit is dan ook hetgeen wat ik nog overweeg.

richardwbb

Ah oké weer wat geleerd hier. Ik heb dan wel een tripod van een Nx ter hand gehad en geen reden om aan te nemen dat die in 27 eerder los was geweest. Daar kwam toch een partij water mee niet normaal. De snelle fix, de drupzooi er uit laten lopen en een klont wiellagervet meegeven.

De reden dat mij dit deed beslissen om ongeinformeerd dit zo dan maar te doen, dat ik deze Nx 13 jaar bezit en daarom weet dat deze tripod in die tijd in elk geval nooit los is geweest.

Wat ik mij al jaren afvraag, wat is dan het (verwachtte of theoretische) euvel dat er toe bijdraagt dat een automaat gewoon te laat is met opschakelen? Ik ken het antwoord al, dit is olie.

Maar waarom moet een automatenbak die het niet goed wil doen eerst olie om meer te weten te komen ervan. Ik vraag mij dat af.