Hallo
Ik heb samen met 2 kameraden een autocrossteam. We hebben de laatste 2 jaren een BMW 323i, corsa 1.3GT, honda civic en een fiat panda gehad. De vader van m'n kameraad heeft jarenlang een nissan garage gehad. We willen dus nu de overschakeling maken naar Nissan omdat we dan van zijn knowhow en voorraad onderdelen gebruik kunnen maken. Voor de autocross is het gewicht zeer belangrijk, daarom willen we gaan voor een micra (slechts 800 kg)
wat staat er op het programma:
alles uitbreken
rolkooi inbouwen
vanvoor en vanachter stootbumper maken
kuipzetel erin
kabelboom uitdunnen
batterij binnen zetten
radiator met dubbele schroef vanachter monteren
carterplaat maken
eventueel uitlaatcollector en luchtfilter vervangen door een sportief model
We gaan binnenkort de auto halen, foto's volgen zeker!
Heey!
Welkom hier! Je plannen zien er niet verkeerd uit, succes met het project. Ben benieuwd naar de foto's! ;D
heey welko,
in welke klasse zijn jullie van plan te gaan rijden.
ben wel benieuwd naar het rijgedrag van een micra op de crossbaan.
mijn broer en zijn maat rijden in een opel astra 2.0 8v en 2.0 16v in de standaart, soms opstap klasse.
hallo
We rijden met de UACVB standaard plus klasse. De crossen zijn vooral in Vlaams Brabant (Belgiƫ). Aangezien een micra nogal smal is, bestaat de kans om overkop te gaan in de bocht. We zullen er dus maar voor zorgen dat de rolkooi goed in orde is zeker >:D
Maar een micra is ook zeer licht, degelijk en niet te laag bij de grond dus in goede handen zou het wel een serieus goed crossautootje kunnen worden. Ik heb gehoord dat bij een micra K10 crossauto de versnellingsbak meestal het zwakke punt is, het is te hopen dat die van de K11 meer kan verdragen.
Welkom! O0
Ik heb nog wel een versnellingsbak te koop..
Mooi een bakkie achter de hand
ja iid handig
maar ik heb ergens een post van je gezien waar in staat dat er ook een versnellingsbak van een primera ofzo op past. Ik ga er zo eentje in leggen denk ik, die kunnen wat meer verdragen.
Welkom op het forum en bij de club.
Ik vind het erg leuk en interessant te horen dat je een rally/cross team
hebt met een Micra!
Kunnen we wel een keer komen kijken als jullie een cross gaan rijden ^-^
Op een 1.3 past alleen een 1.3 bak... Primera bak gaat hem niet worden....
Citaat van: Jeroen330 op 15 september 2011, 08:02:19
Op een 1.3 past alleen een 1.3 bak... Primera bak gaat hem niet worden....
zeker van?
in deze link wordt toch uitgelegd dat die van een almera/primera er ook op past... Je hebt de link zelf gepost :) Of kijk ik iets over het hoofd?
http://www.micra.com.au/technical-articles/factory-bolt-ons.php
Zal mezelf ff verbeteren, vanmorgen had ik haast met reageren..
De bak van een 1.6 injectie past op een cg13de want andersom wordt de cg13de bak ook gebruikt bij een ga16 swap..
Waar je moeilijkheden gaat krijgen is met je aandrijf assen.. Die van een ga16 zijn langer en passen niet..
Daarbij, een ga16 bak heeft in de 1, 2 en 3 een langere overbrenging.. Dat lijkt mij juist ongunstiger? En de kracht.. Tja de ga16 heeft 100pk, de cg13 75..
Hij zal dus niet echt bijster veel sterker zijn...
ahzo, ik hoopte een beetje dat je de homokineten kon omzetten van de ene steekas naar de andere
en een versnellingsbak van een Nissan Exa (=100nx? ) ? Weet je welke aanpassingen er daar juist moeten gebeuren? blijkbaar iets aan de motorsteunen...
Primera, almera, 100nx en sunny ga16de zijn allemaal hetzelfde
Ik weet het niet, ik ben benieuwt. Ik denk dat die banden over de baan gaan glijden maaar ik kan het mis hebben :) hou ons op de hoogte!
we gaan er vanvoor rallycross banden of uitgesneden winterbanden opleggen, dus dat zal nog wel meevallen
Ondertussen in de micra helemaal gestript. We hebben ook een rolkooi gekocht (die oude van jeroen)
Ik heb gezien dat er een kleine radiator gebruikt wordt voor de verwarming, die gekoppeld is op het koelingscircuit. Zou het een goed idee zijn om deze kleine radiator te vervangen door een iets groter exemplaar met ventilator zodat de motor extra gekoeld wordt?
zelf zou ik gewoon de radiateur achterin bouwen met een fan. en dan een ingang en uitgan naar de motor en dan gewoon die andere dingen afsluiten
dit is hoe wij het doen met de crossauto's
ja wij normaal ook, maar aangezien er toch al een circuit aangelegd is naar binnen lijkt het mij ook een mogelijkheid om 2 radiators te gebruiken. Het is in ieder geval veel makkelijker om te maken.
Het probleem is dat er zeer weinig plaats is om nieuwe buizen naar achter te maken (vooral aan de alternator is bijna geen plaats).
weet iemand waarvoor dit juist dient en waar het geplaatst moet worden?
http://www.fk-shop.de/en/Suspension-Tuning/Strut-Bars/Wiechers-Suspension-strut-Steel-Front-axle-fit-for-Nissan-Micra-K11-Year-02-93-05-98.html
aaaah ik zie uit al.
al kijk je van voren onder de auto zie je aan de li nker en rechter zijde van de wielophanging een bout zitten en dan komt er een stang er tussen als ik het goed heb.
dat verbetert het stuur en rij gedrag.
ps.heb je toevallig ook foto's van de cross micra?
idd een onderste strutbar, de foto is overigens een VOORBEELD foto
Deze bar op een cross micra lijkt me geen goed idee ivm modderhappen
ah ok, dan ga ik dit niet kopen. Een bovenste veerpootbrug wel denk ik, voor de stijfheid van de kas.
Ik zal in de loop van volgende week eens wat foto's posten als ik de rolkooi erin heb gezet.
we hebben er vandaag aan gewerkt, maar natuurlijk weer veel minder gedaan gekregen dan verwacht :)
hier zijn een paar foto's, de kwaliteit is wel niet geweldig
Rene die samen met een kameraad het interieur eruit is komen halen
(http://img13.imageshack.us/img13/4382/24092011350.jpg)
rolkooi en zetel staan klaar om erin te gaan
(http://img444.imageshack.us/img444/4007/naamloos2xf.png)
kabelboom is uitgedund, luchtfilter met een paar oude PVC buizen naar binnen gebracht (voor koelere en zuivere lucht te zuigen)
(http://img705.imageshack.us/img705/3491/naamloostn.png)
Citaat van: Stella52 op 11 november 2011, 17:18:33
Rene die samen met een kameraad het interieur eruit is komen halen
(http://img13.imageshack.us/img13/4382/24092011350.jpg)
Haha lache man die foto, wist niet dat je stiekem aan het fotograferen was terwijl wij hard aan het werk waren in die hitte! ;D Was wel gezellig zo even!
Ik zie dat je al een stuk verder bent gekomen met je crossproject, ziet er goed uit iig. en de wagen is al een stuk kaler geworden dan dat wij hem achter lieten haha! Succes! O0
Citaat van: Stella52 op 11 november 2011, 17:18:33
kabelboom is uitgedund, luchtfilter met een paar oude PVC buizen naar binnen gebracht (voor koelere en zuivere lucht te zuigen)
(http://img705.imageshack.us/img705/3491/naamloostn.png)
zelf had ik het lucht filter iets naar onderen geplaats want als je nu achter iemand rij (op een ronde zetten) dan komt er toch modder in de auto en dan zuigt het filter dat weer op en als je hem iets naar onderen plaatst dan vliegt het er over heen en komt het er niet in. verder ziet het er goed uit
of er een allu beschermkap er voor monteerd dan is ut opgelost.
Citaat van: Red Racer op 22 november 2011, 18:01:03
of er een allu beschermkap er voor monteerd dan is ut opgelost.
dat ga ik ook doen, als ik de filter lager moet hangen moet er weer een extra bocht in, dat zal de weerstand alleen maar verhogen denk ik
Vanachter hebben we gigantische banden opgelegd om de achteras zo hoog mogelijk van de grond te krijgen. De rolkooi staat er ook in (moet wel nog vastgemaakt worden)
(http://img32.imageshack.us/img32/6518/27112011021.jpg)
(http://img13.imageshack.us/img13/2193/27112011023.jpg)
(http://img35.imageshack.us/img35/8682/27112011024.jpg)
zodeju zeg dat zijn nog eens banden, dan kan je er vol tegenaan in de cross maar ook de winter :D
:o Daar kom je de winter wel mee door...
het zijn inderdaad geen banden die je in het normale verkeer tegenkomt :) Het is wel te hopen dat het hoge zwaartepunt geen kopjerol gaat veroorzaken >:D
Ik heb nog een paar vraagjes:
*Zit er in het uitlaatspruitstuk ook een katalysator?
*Hoe wordt de waterpomp gestuurd? Begint deze te pompen als de motor draait of vanaf een bepaalde temperatuur?
als het goed is zit er daar ook een katalysator of iets dempends in, heb je nog geen janspeed? je zou er eentje kunnen laten maken?
waterpomp heb ik nog geen flauw idee over.
bij wie kan ik er eentje laten maken? ik dacht dat die alleen nog maar tweedehands te verkrijgen waren....
AAAAH NEE! SAVE DIE MOTORKAP!
Don't worry, die motorkap was al beschadigd toen we de auto kochten. De auto had links vanvoor gebotst.
ow gelukkig :p wou net zeggen kan namelijk wel een goede kap gebruiken mocht je in ruil zo mijne hebben als het toch voor de cross was :P
Het autocross seizoen 2012 begint op 15 april, we hebben hebben dus nog een paar avonden aan de crossauto gewerkt. Hopelijk is hij op tijd klaar. De afwerking (verven etc) zal waarschijnlijk pas voor na de eerste cross zijn, dat gaan we niet meer gedaan krijgen. Ik heb het momenteel enorm druk met de afwerking van mn huis.
(http://img580.imageshack.us/img580/9152/dscn0849k.jpg)
(http://img41.imageshack.us/img41/4585/dscn0847ws.jpg)
(http://img638.imageshack.us/img638/969/dscn0854ce.jpg)
(http://img717.imageshack.us/img717/8447/dscn0846d.jpg)
(http://img252.imageshack.us/img252/6100/dscn0850q.jpg)
(http://img826.imageshack.us/img826/1244/dscn0851m.jpg)
lekker verbouwt al!
Serieus wat werk ingestoken!
Goed bezig geweest man! O0
even pm gedaan :)
goed bezig ;)
ondertussen is het autocross seizoen begonnen. We hebben 1 cross gereden. We zijn tevreden van de micra, hij gaat lekker! We moeten nog een paar dingen afstemmen tegen volgende keer, we hebben nog wat problemen gehad met de koeling. Hier is een filmke, de kwaliteit is niet echt geweldig. Het beeld is wat overbelicht.
http://www.youtube.com/watch?v=M7PKyuQRxpM&feature=youtu.be
Ondertussen zit het crossseizoen er bijna op. We hebben nu 6 crossen gereden met de micra, we zijn er zeer tevreden van. Hij kan zonder problemen mee met de sub-top. Als we echt met de top willen meerijden moeten we koni's steken en de motor opdrijven. Dat geld willen we er niet insteken. We hebben ook nog niet veel stukken gehad. We hebben 1 koppeling opgereden en de uitlaat is 2 keer gebroken.
Dit zijn een paar pics van de micra in actie:
(http://imageshack.us/a/img12/5030/2012sjwsp160.jpg)
By stella52 (http://profile.imageshack.us/user/stella52) at 2012-09-16
(http://imageshack.us/a/img39/6752/2012crisp055.jpg)
By stella52 (http://profile.imageshack.us/user/stella52) at 2012-09-16
(http://imageshack.us/a/img20/8892/2012sjwsp169.jpg)
By stella52 (http://profile.imageshack.us/user/stella52) at 2012-09-16
Wat een echt gave foto's!!
Leuk om te zien dat een K11 nog zo goed kan meekomen
Wat een modder vette foto's!!
Leuke woordspeling Tango..
kleigave foto's ^-^
en dan Super S op de achterklep te zin ;)
nog 2 leuke pics van vorige zondag in Outgaarden voor de liefhebbers >:D
(http://imageshack.us/a/img402/7528/2012outsp119.jpg)
By stella52 (http://profile.imageshack.us/user/stella52) at 2012-09-19
(http://imageshack.us/a/img405/3784/2012outsp097.jpg)
By stella52 (http://profile.imageshack.us/user/stella52) at 2012-09-19
Stoer man
:-X
wat hebben jullie eigenlijk op het dak gezet ?
en volgens mij kunnen jullie de stabiliteit nog wat verbeteren voor wat sneller bochtenwerk, micra helt immers nogal wat over
ik heb voor de zekerheid ff mn geslacht in mn profiel gezet :)
het is een camera op het dak
De vering zou inderdaad wat stugger mogen zijn, maar dan moeten we koni schokdempers kopen, die zijn wat te duur.
Maar bij een smal hoog autootje als een micra is het natuurlijk ook wel normaal om wat bodyroll te hebben in de bochten. Die grote banden maken het ook alleen maar erger.
Vorige zondag zijn we zelfs bijna overkop gegaan in de bocht. Ik zal het filmke binnenkort eens posten.
@ Stella52, het was niet perse geformuleerd als "man", het is meer zo'n stopwoordje zegmaar :P
ik ben ook een man :)
Mijn naam komt van Stella Artois (het bier) O0
Citaat van: Stella52 op 20 september 2012, 15:24:36
het is een camera op het dak De vering zou inderdaad wat stugger mogen zijn, maar dan moeten we koni schokdempers kopen, die zijn wat te duur.
ok dacht al aan zoiets, heb zelf een go pro
er zijn ook andere manieren om een auto stugger te maken. denk aan veerpootbruggen en stabi stangen. zo duur zijn die nou ook weer niet voor een k11. hebben jullie er ook andere remmen ondergezet ?
en MEER BIER ! is altijd goed zolang het maar koud staat ;D
We gaan deze winter een veerpootbrug maken vanvoor en vanachter, deze zouden ook moeten help tegen het uitscheuren van de veerpoten. Een standaard veerpootbrug past niet meer door de locatie van de luchtfilter.
We hebben rolkooi op veel plaatsen aan het chassis vastgelast, ik denk dat het met de stijfheid van de kas al wel goed zit.
Een micra heeft toch al stabilisatiestangen?
De remmen zijn standaard, deze heb je echt weinig nodig bij autocross. Als je gas lost, remt de auto al enorm af. We gaan ook niet sneller dan 100 km/u.
Citaat van: Stella52 op 20 september 2012, 15:55:45
We gaan deze winter een veerpootbrug maken vanvoor en vanachter, deze zouden ook moeten help tegen het uitscheuren van de veerpoten. Een standaard veerpootbrug past niet meer door de locatie van de luchtfilter. We hebben rolkooi op veel plaatsen aan het chassis vastgelast, ik denk dat het met de stijfheid van de kas al wel goed zit.
Een micra heeft toch al stabilisatiestangen?
leuk dat jullie ze zelf gaan maken, mischien dat ie achter wel gewoon past, is niet zo goed te zien op de foto. http://www.lowering.nl/webshop/product_info.php?products_id=6878&osCsid=de91d1830f45664bc99a3d54e468e5c7
ik weet niet zeker of elke k11 al standaard stabi-stangen heeft. van welk jaar is jullie k11 ?
van '99 Ik denk dat ik ze vanvoor en vanachter al gezien heb.
Is er ergens een foto van die wiechers veerpootbrug vanvoor? Ze zijn idd niet zo duur.
jeroen330 heeft al enkele voorbeelden van
Voor, Boven
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WSEKSDQ8.jpg)
(http://i1106.photobucket.com/albums/h372/Pandafactor/DSCF0834-small.jpg)
zoals je op deze foto ziet loopt de luchtfilter naar de 'cockpit'. Ondertussen is die witte buis wel vervangen door een flexibele buis.
Die rode veerpootbrug gaat zeker niet passen. Van de gele is moeilijk te zien hoe die juist loopt. Gaat die recht over de luchtfilter of buigt die in het midden ook naar de cockpit toe?
(http://imageshack.us/a/img41/4585/dscn0847ws.jpg)
het is inderdaad wat moeilijk te zien.
de gele licht volgens mij wel wat hoger dan de rode
Die gele gaat er achter omheen
de rode net zo die ligt zelfs lager
wat zo kan zien zal het iig net aan worden met je luchtfilter buis
Hoi
dit is een compilatiefilm van de autocross met de micra in 2012
http://www.youtube.com/watch?v=GjNoDNZ26qI (http://www.youtube.com/watch?v=GjNoDNZ26qI)
leuk filmpje O0