Micrafanclub.nl

Alles over de micra => Tuning/Performance => Topic gestart door: thieme op 09 januari 2013, 08:04:51

Titel: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 09 januari 2013, 08:04:51
Ik wil graag nog een stap verder gaan met mijn auto en ik heb mijn zinnen gezet op een Jun vliegwiel (4,3k) en Tomei cams.
+- 300 euro voor vliegwiel, 700 euro voor cams dan verzendkosten en paypal fees maakt het ongeveer 1150 euro. Hoop geld dus en ik zou er eigenlijk beter aan doen om door te sparen voor andere dingen dan mijn auto maar ik denk dat ik aangestoken ben met het "performance virus"

Kan iemand mij hier vanaf praten of juist heel erg aanraden? Voor zover ik weet schijnt het redelijk wat werk te zijn om die dingen in te bouwen maar ik kan er niet veel over vinden. Gebruik waarschijnlijk niet de goede zoektermen binnen google en de australische/engelse communities.
Heb ik bijvoorbeeld ook nog iets anders nodig? Zoals nieuwe olie pakkingen enzo? Zou graag even zoveel mogelijk info willen voordat ik hier al dan niet aan begin.

Alvast bedankt!
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Milo op 09 januari 2013, 09:23:01
Wil je op de huidige motor(inhoud) blijven?
Anders zou ik zeggen zoek een SR20DE(T) blok en bouw dat in, dan denk ik (als leek) dat je meer vermogen wint op het totaalplaatje qua prijs?

http://www.youtube.com/watch?v=Uxupwvb16SY
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Chrismo op 09 januari 2013, 13:19:41
Ik zou het niet doen! Uit ervaring kan ik je zeggen dat op deze manier de micra NIET supersnel gaat worden. Er zal verschil inzitten, maar dan is de prijs/vermogenswinst verhouding totaal niet in lijn met elkaar.

Een micra is een hele leuke wagen, maar zal zonder andere motor geen betrouwbare snelle racewagen worden. En een andere motor erin kost je ook een heeele beste duit!

Kortom.........niet doen zou ik je adviseren. Spaar maar eens voor een STANDAARD snelle auto! Daar heb je veel meer aan.




gr Chrismo
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Kevertje-SYS op 09 januari 2013, 16:13:16
Sr20det erin dus
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Ries op 09 januari 2013, 16:25:51
Citaat van: Kevertje-SYS op 09 januari 2013, 16:13:16
Sr20det erin dus

+1 ;)
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 09 januari 2013, 16:52:37
Ik heb zelf ook al vrij lang sr20de(t) in mijn hoofd gehad maar ben daar ook nog niet van overtuigd.
Als ik dat wil doen dan moet ik onderhand alles laten doen. Ik ben zelf niet echt heel handig daarbij heb ik niet genoeg gereedschap, kennis en überhaupt ruimte om de ombouw uit te voeren. Dus dat is al veel geld nog naast de kosten voor de donor motor/auto+custom aandrijfassen.
Daarbij is het mijn mening dat als je het goed wilt doen (ik ben iemand die dingen graag goed doet) dat de auto dan ook flink verstevigd moet worden zowel het chassis als nog een rolkooi erbij. Ik zou mij namelijk niet veilig voelen met 200+ pk in zo'n autootje. Ook niet te vergeten dat als je de auto laat overschrijven op de nieuwe motor dat de RDW hem dan weegt en dan zal ik zeker 1 miss 2 of 3 schalen omhoog gaan in wegenbelasting.

Ik snap jullie punt wel helemaal dat jullie het zonde van het geld vinden maar ik denk dat als ik nu dit doe en daarna weer ga sparen voor een turbo dat ik dan al een heel eind kom. Denk ook dat +- 140-150 PK met een goede turbo zat voor mij is anders rij ik mezelf nog dood  ^^

Alsnog jullie mening is van harte welkom en ben er erg blij mee dat jullie met mij mee willen denken.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 09 januari 2013, 17:00:09
SR20DET is snel, maar totaal niet gunstig...

Dat het kostenplaatj
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Leo op 09 januari 2013, 17:39:18
hmm lastige keuze. je zou ook bijvoorbeeld een 1.6 er in kunnen leggen.
als ik me niet vergis heeft deze de zelfde versnellingsbak.

persoonlijk zou ik bij het 1.3 blok blijven en dit verder uitbouwen.
er zijn nog genoeg spullen in de markt voor meer vermogen :)
Titel: Re: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: ex streetlegal micra op 09 januari 2013, 18:03:03
Ik hou persoonlijk van een kleine motor met meer vermogen(dan std)dan een grote motor
Je hebt meer het gevoel dat je iets bereikt hebt
En mijn idee is dat een kleine motor lekkerder in toeren klimt
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Zeurdoos op 09 januari 2013, 18:28:33
Citaat van: Kevertje-SYS op 09 januari 2013, 16:13:16
Sr20det erin dus

SR20 der in lepelen kost je gauw (als je het zelf niet kan) 2000,-+  dus lekker door sparen voor een auto met een motor die goed te tune is ;)
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 09 januari 2013, 22:48:44
Ik vind de micra wel zijn charme hebben en niemand verwacht dat ie zo snel is. Tuurlijk het "huh wtf" effect is niet zo groot op een getuned 1.3 blok dan dat je er een sr20 in lepelt maar vind het alsnog wel grappig.

@Xleon 1.6 is idd ook het overwegen waard had ook ergens gelezen dat je dan nog maar een aandrijfas hoeft te vervangen de andere blijft passen, maar voor zover ik heb gelezen (en ik hoop goed onthouden) heeft de 1.6 heeft standaard andere bak maar je kan daar wel weer een 1.4 bak opzetten die grotendeels hetzelfde is als de 1.3.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Zeurdoos op 09 januari 2013, 23:00:14
De 1.6 is een GA16 en daar kan geen micra bak aan dus er moet net zo veel worden vervangen als met een swap naar een SR20 ;)
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: nismo op 09 januari 2013, 23:02:09
Of een snellere auto kopen of genoegen nemen met minder vermogen. En houdt er rekening mee dat het mogelijk is dat je veel geld kwijt gaat zijn om het allemaal betrouwbaar te maken, dus bedenk goed wat je met je euro's doet.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Leo op 09 januari 2013, 23:20:45
Citaat van: Zeurdoos op 09 januari 2013, 23:00:14
De 1.6 is een GA16 en daar kan geen micra bak aan dus er moet net zo veel worden vervangen als met een swap naar een SR20 ;)

das niet waar richardwbb's heeft het gedaan

http://www.micrafanclub.com/index.php/topic,14861.0.html

''Echter, de bak van de Micra CG13DE past op de GA16DE en daardoor hoef je de aandrijfassen niet te customizen, die passen dan 1 op 1. Scheelt een hoop werk en niet iedereen kan sleuven in assen vrezen en het zo lassen dat de lasverbinding sterker is dan de as zelf.''
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Milo op 09 januari 2013, 23:22:18
Citaat van: xleonl op 09 januari 2013, 23:20:45
Citaat van: Zeurdoos op 09 januari 2013, 23:00:14
De 1.6 is een GA16 en daar kan geen micra bak aan dus er moet net zo veel worden vervangen als met een swap naar een SR20 ;)

das niet waar richardwbb's heeft het gedaan

http://www.micrafanclub.com/index.php/topic,14861.0.html

''Echter, de bak van de Micra CG13DE past op de GA16DE en daardoor hoef je de aandrijfassen niet te customizen, die passen dan 1 op 1. Scheelt een hoop werk en niet iedereen kan sleuven in assen vrezen en het zo lassen dat de lasverbinding sterker is dan de as zelf.''

Je was me voor :)
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Zeurdoos op 10 januari 2013, 18:45:14
Ja sorry maar in zijn sleutel kwaliteiten geloof ik niet echt .
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 18:56:19
Casper, geen dingen gaan lopen roepen als je het niet weet...

CG13DE bak past zonder aanpassingen op een GA16DE.. Ook 1.3 aandrijfassen passen zonder aanpassingen.. Alleen een motorsteun van de GA16 moet in de motorruimte gezet worden.. Zo kun je een GA16 in je K11 hangen..

Zeer weinig aanpassingen dus.. Alleen nog wat gepruts met de kabelboom
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Zeurdoos op 10 januari 2013, 19:21:52
Jeroen laten we eerlijk zijn heb jij zijn las werk gezien . Sorry maar ik kan dat beter en ik zeg niet da ik kan lassen ;)
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 19:31:57
Het gaat erover of een CG13 bak op een GA16 past..
Ja dat past dus een GA16 is makkelijk in een micra te bouwen..

En daarbij, veel mensen hebben ook kritiek gehad op jouw knutselkunsten..
Dus waarom jij anderen nou in een slecht daglicht zet...

Daarbij, al die laswerkzaamheden zijn er uit gesloopt en door Robin aka Staartbek professioneel gelast.. Weet dus waar je over praat..
En sterker nog, hou je mond als je het niet weet..

Het heeft je al meerdere permanente banns opgeleverd bij andere clubs
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Zeurdoos op 10 januari 2013, 19:38:59
Citaat van: Jeroen330 op 10 januari 2013, 19:31:57
Het gaat erover of een CG13 bak op een GA16 past..
Ja dat past dus een GA16 is makkelijk in een micra te bouwen..

En daarbij, veel mensen hebben ook kritiek gehad op jouw knutselkunsten..
Dus waarom jij anderen nou in een slecht daglicht zet...

Daarbij, al die laswerkzaamheden zijn er uit gesloopt en door Robin aka Staartbek professioneel gelast.. Weet dus waar je over praat..
En sterker nog, hou je mond als je het niet weet..

Het heeft je al meerdere permanente banns opgeleverd bij andere clubs

Weet niet wrm jij nu weer moet gaan huilen maar doe eens niet zo kinderachtig . En ik heb bij geen 1 club een permanente ban zonder daar zelf voor gekozen te hebben .
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 19:40:47
Hahahahahaha en dan niet zo kinderachtig doen..

Dit is EXACT het probleem wat veel mensen met jou hebben..
En mensen zoals ik moeten jou dan verbeteren met de juiste informatie en dat is dan kinderachtig?

Ik denk dat mensen dit gesprek wel op waarde kunnen schatten
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Leo op 10 januari 2013, 19:41:14
moet dit nou in dit topic  >:( >:( >:(

doe dat gekibbel maar ergens anders

zou de forum moderator dit misschien kunnen opschonen ?
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Bunny op 10 januari 2013, 19:42:33
Nu iedereen zijn woordje weer heeft gedaan kunnen we het weer over Thieme zijn toekomstplannen met de Micra hebben :)
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 19:43:15
Laat dan wel even de topic-waardevolle info staan..

Zoals het inbouwen van een GA16
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Leo op 10 januari 2013, 19:47:02
wat misschien belangrijk om mee te nemen is in de overwegen is dat je nu een blok hebt dat grof gezegd 210.000 gelopen heeft.

is het dan nog zinvol om aan dit blok nog meer aanpassingen te verrichten ?

tuurlijk zal het blok nog wel flink wat km kunnen maken.

maar er komt een punt dat hij aan vervanging toe is
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 19:57:47
Ik heb zijn blok laatst onder handen genomen en het is een van de betere al niet beste CG13 blokken die ik heb gezien..

Loopt heel netjes.. Dus ik denk dat hij nog wel een tijdje mee kan..
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Leo op 10 januari 2013, 20:01:56
Citaat van: Jeroen330 op 10 januari 2013, 19:57:47
Ik heb zijn blok laatst onder handen genomen en het is een van de betere al niet beste CG13 blokken die ik heb gezien..
Loopt heel netjes.. Dus ik denk dat hij nog wel een tijdje mee kan..

ok dat wist ik niet :)

maar wat is nu nog raadzaam om daat werkelijk aan te passen aan dit blok dan ?
andere nokken assen ?
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 10 januari 2013, 20:10:18
Inderdaad mede afgaande op Jeroen ben ik hier over aan het denken gegaan. Eerst was het idee om alleen makkelijk te monteren/over te zetten upgrades op de auto te zetten, zodat ik als deze auto op was een andere micra kon kopen en dan daar vooral motorisch te beginnen. Spruitstukje en uitlaat enzo is zo omgezet vandaar. Maar aangezien deze motor nog wat langer mee gaat en ik veel meer plezier beleef aan het "tunen" dan ik ooit vooraf had kunnen denken wil ik nu het liefst al wat verder gaan. Ik vind het alleen jammer dat ik niet zo veel zelf kan dus moet bij alles kijken of ik het toch zelf kan (leren) of dat ik er nog arbeidskosten bij moet rekenen.
Moet me ook nog eens goed de tijd nemen om nu echt op te zoeken hoe vliegwiel en nokkenassen vervangen in zijn werk gaat. Kom meestal in de knoop met bepaalde termen op de engelse en australische forums en in het geval van het vliegwiel/koppeling lijkt iedereen er zijn eigen methode voor te hebben.

Beetje gerelateerd ook is het moeilijk om zuigers te vervangen? Als ik voor de nokkenassen ga dan lees ik overal dat je met een hogere compressie er nog meer pk uit kan halen. Makkelijkste en goedkoopste lijken mij cg10 zuigers maar dat moet ik dan ook nog maar even uitzoeken.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 20:15:52
Het mooiste is de compressie verhogen..

Hiervoor kun je meerdere dingen doen waaronder:
- kop laten bewerken (vlakken)
- hoge compressie zuigers plaatsen..

Kop bewerken is de meest gedaan.. Door een laagje van de kop af te vlakken ontstaat er een hogere einddruk.. Dit heeft meer bang en dus meer power..
Het mooie van je kop laten vlakken is dat je er direct voor kan kiezen de boel te laten flowen.. Een hogere flow versterkt je open in en uitlaat en laat je motor sneller in en uit ademen..

Kosten: vlakken en flowen samen is ongeveer €600,- als je het bij een goed bedrijf laat doen
Voordeel: goedkoopste manier
Nadeel: door het vlakken hou je minder klepspeling over (hoever je kleppen in kunnen komen)
Tijd: 4 uur uitbouwen en 4 uur inbouwen
Benodigdheden: een standaard onderblok die je meegeeft aan het bedrijf zodat ze je klepspeling en andere nodige gegevens kunnen uitmeten


Andere zuigers is een gecompliceerder verhaal.. Je motor moet verder uit elkaar dan alleen de kop eraf halen.. Aan de hand van de staat van de kruk en drijfstang lagers kan het verstandig zijn deze ook te vervangen..

Kosten: goedkoopste set competition zuigers die ik zag wagen £500,-
Voordeel: kan veel kleplift overhouden
Nadeel: duur en meer werk
Werk: een goede 12 uur als je op een fijn tempo werkt
Benodigdheden: andere zuigers, mogelijk nieuwe drijfstanglagers en overige pakkingen..
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 januari 2013, 20:18:15
Lichter vliegwiel en poulies zijn ook een goede investering..
De motor is dan veel sneller op toeren..

Let wel, je rijgedrag wordt onrustiger omdat je auto feller op het gas wordt

Hoge compressie werkt in combi met nokken kwadratisch
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 10 januari 2013, 21:43:25
Dus als ik het goed begrijp heb ik voor het vlakken voor de kop een los onderblok nodig? of kunnen ze dat meten als ik mijn auto daar laat?

Ik lees ook vaak dat je met gewone cg10 zuigers ook een hogere compressie krijgt. Geen idee voor hoeveel die op de sloop gaan maar dat zou dan al goedkoper zijn dan competitie zuigers. Als je voor de zuigers zou gaan kan kan je dan nog iets met die kleplift? of maakt dat in de praktijk niet zoveel uit.

Het hogere compressie gedeelte is op het moment ook echt iets om over na te denken vooral met prijs en tijd is er denk ik een vrij kleine kans dat ik het uiteindelijk doe. Als ik ooit ook nog een turbo erop zet dan is het toch juist handiger om wat lagere compressie te hebben zodat ik mijn motor niet opblaas?
Daarbij als ik voor de Tomei cams ga die zijn niet zo scherp dat een hoge compressie echt noodzakelijk is. Nokkenassen en vliegwiel heb ik nog steeds iets aan als ik een turbo erop zou gooien.

Weet wel dat het vrij zeker is dat ik de nokkenassen en het vliegwiel wil veranderen dus vandaar de vraag hoe lang dat ongeveer duurt als alles een beetje meezit? en heb ik daar nog iets aparts voor nodig behalve een momentsleutel?
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Chrismo op 11 januari 2013, 20:50:20
Wat nog niet voorbij is gekomen dat is de APK. Let er wel op dat je met dit soort tuning het grote risico loopt dat je auto teveel uitstoot krijgt om door de APK te komen.

Ben daar zelf ook eens flink nat mee gegaan namelijk  ;)

Verder zou ik als ik jou was een complete CG13DE kopen (bij van Deijne ofzo) met een acceptabele km-stand. Dan kan je daarmee gaan tunen en kan je met je auto blijven rijden. Want zoiets gaat nooit snel!
Die blokjes kosten de kop helemaal niet, en mocht je willen, ik heb nog een simpele motorsteun (zo'n bok waaraan je een motor kan hangen en kan draaien) passend aan een CG13DE. Mag je zo ophalen.




gr Chrismo
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 11 januari 2013, 21:18:06
Probleem is en blijft bij mij de plaats vooral, woon gewoon in een appartementje en onze kelder staat al vrij vol met fietsen en nog wat zooi dus daar kan ik ook niet terecht.
In ieder geval bedankt voor het aanbod :)
Uitstoot zat ik pasgeleden met apk net op het randje, kan me niet voorstellen dat een ander vliegwiel daar veel verandering inbrengt maar nokken misschien wel inderdaad. Vind dat zelf alleen een beetje moeilijk inschatten. Ik heb wel ook nog steeds een FPR liggen kan ik daarmee niet wat stellen voor minder uitstoot als ik me eens de moeite neem die in te bouwen? Of is teveel daarmee klooien schadelijk?
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Chrismo op 12 januari 2013, 19:19:06
Te weinig brandstof is dodelijk voor je motor. En een FPR monteren zonder aanpassingen heeft echt geen zin.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 16 januari 2013, 20:19:10
Is er dan iets anders wat vrij goedkoop is wat ik zou kunnen doen om binnen de uitstoot te blijven met ander vliegwiel en andere nokken?
Toen ik bij Jeroen was had hij het wel over een of ander apparaatje maar die waren volgens mij ook vrij prijzig.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Dirknissan op 10 februari 2013, 10:09:32
Turbo :D
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Bunny op 10 februari 2013, 10:33:29
Jup turbo Thieme!
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: thieme op 10 februari 2013, 10:46:40
Haha om hier dan maar idd even verder te gaan zonder het verkooptopic te vervuilen. Het is van denk ik iedereen hier wel een droom of een turbo of een 1.6/2.0 (of allebei natuurlijk) maar ik sta er iedere keer weer van te kijken hoeveel er bij komt kijken. Zo zei Jeroen in zijn topic dat er nog een wastegate en intercooler enzo bij moet. Heb voor de wastegate al even gekeken maar er zijn zoveel verschillende soorten ik hou het allemaal niet meer bij.

Zou iemand mij kunnen helpen met het uitzoeken van die aanbouw/opbouw componenten.
Daarbij hoe veel beter is het om met een turbo een dikkere koppakking erop te lagen zodat ik een lagere standaardcompressie heb? Hoeveel zou dat kosten als ik dat wil doen?

Zit ik met een turbo ook niet weer te kijken naar de co2 uitstoot bij apk? Ben met de turbo route wel meer geneigd om een aftermarked ECU te kopen maar dan weet ik ook nog niet precies welke de beste prijs kwaliteits verhouding heeft. Zie veel squirt en omex ECU's voorbij komen in andere auto's maar moet me daar nog verder in verdiepen.
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Bunny op 10 februari 2013, 11:01:27
Heb je Michiel turbo micra project ook al gelezen?
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Jeroen330 op 10 februari 2013, 11:54:13
Wat ecu betreft kun je prima uit de voeten met een Apexi S-AFC..
Zijn te betalen en kunnen al heel wat

Wat betreft wastegate moet je een universele kopen die 7psi geeft.. Is 0,4 a 0,5 bar en leuk om te beginnen.. Wastegates van diesel motoren (waar deze turbo vandaan komt) werken niet, die werken tegenovergesteld dan die voor benzine motoren (vacuüm-luchtdruk)

Als je voor het eerst turbo gaat rijden dan kun je niet alles vooraf al bedenken.. Het is een proces van sparen en verzamelen.. Je komt er stukje voor stukje achter wat je nog meer moet hebben.. Zo is het gewoon..
Titel: Re: Overtuiging nodig
Bericht door: Kevertje-SYS op 10 februari 2013, 11:55:21
Citaat van: thieme op 10 februari 2013, 10:46:40
Het is van denk ik iedereen hier wel een droom of een turbo of een 1.6/2.0 (of allebei natuurlijk)

Nee hoor eigenlijk niet.
Als het maar vooruit komt