He,
Ik vroeg me af wat eingelijk de echte verschillen zijn tussen een 1.3 en een 1.0
Dus is bv de krukas anders, of de versnellingsbak.
en de inhoudsverschillen, is dat alleen van de platte en holle zuigers?
Aangezien ik straks een blokje wil scoren voor mijn project, en er niet denderend veel 1.3's tekoop staan voor een fatsoenlijke prijs en kmstand, dacht ik dat ik mischien wel een 1.0 kan scoren en die zo maken.
groeten
je kan het beste een 1.3 scoren van een vct transmissie. naar ik heb begrepen heeft die sterkere internals.
Volgensmij niet echt sterkere internals maar het blok is "decked"
Versnellingsbak ligt eraan of het facelift is ja of nee
Krukas dacht ik wel eens gelezen te hebben dat die bij 1.0 iets lichter was maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij zijn verder alleen de drijfstangen en zuigers anders, oja en de nokkenassen natuurlijk.
Op het Engelse forum kan je hierover veel meer informatie vinden.
Nokassen, zuigers, drijfstangen, ECU en ik dacht ook injectoren..
Ook de koppelingen, vliegwielen en bakken zijn verschillend
Wat houdt overigens decked in?
http://www.micra.org.uk/threads/cg13-auto-engine.27434/
Meer verstevigingen in de watergallerij
koppeling vliegwiel en bakken zit ook verschil tussen pre-facelift, facelift en second facelift.
ECU heeft mischien iets andere sparkmaps maar de injectoren zijn hetzelfde.
Dat is wel ideaal dan.. zulke aanpassingen maken de hitte afvoer op de cilinder gemakkelijker en daarmee je cilinderwanden niet alleen sterker maar ook meer bestand voor turbo applicaties..
Ik heb nog zo'n blok liggen uit de oger.. is denk ik wel wat voor Ken...
zijn de aansluitingen van de bak ook anders?
of kan ik gewoon een 1.3 bak op een 1.0 blok zetten?
De aansluiting van bak op het blok past, alleen heeft de centrale bak as van de 1.3 meer splines.. Dus hij gaat niet over de 1.0 koppeling heen... als je een 1.0 blok met 1.3 vliegeiel, koppeling en bak plaatst zou het denk ik wel lukken..
Citaat van: thieme op 02 mei 2014, 13:46:17
http://www.micra.org.uk/threads/cg13-auto-engine.27434/
Meer verstevigingen in de watergallerij
Nooit geweten dat een blok van een (CVT)automaat Micra anders is dan die van een handgeschakelde Micra. Interessant!
dus in principe als ik een 1.0 blok pak, stop daar de 1.3 zuigers met drijfstangen in, 1.3 nokken en een 1.3 koppeling, is het dan dus gewoon een 1.3?
Volgensmij hebben alleen de prefacelift 1.0 blokken een afwijkend vliegwiel en 160mm koppeling. Dat is later gelijkgetrokken met de eerste facelift, al zijn de 1.0 vliegwielen wel lichter als ik het goed heb maar ze hebben dan in ieder geval dezelfde bevestiging.
Maar dat zou dus wel passen, een 1.3 koppeling + vliegwiel op een 1.0 blok en dan de 1.3 bak?
ik heb namenlijk al een 1.3 koppeling + vliegwiel
(en ik heb toch de 1e facelift? en de prefacelift is toch met de grille nog los van de motorkap? :) )
Op de prefacelift weet ik niet zeker volgensmij wel
Jij hebt inderdaad een 1ste facelift.
zit me dat eens te bedenken, maar hoe kan het volume anders zijn als er een zelfde krukas inzit, en dezelfde boring?
de kortere drijfstang en platte zuiger kan toch niet die 0.3l minder maken?
0,3 liter is minder dan je denkt.. doe maar is 0,3 liter water in een glas en gooi het dan in de wasbak met de stop erin. of zeg ik nou rare dingen ::)
Verdeel die 0,3 in 4 longdrink glazen dan zie je vanzelf dat er weinig bodig is voor 300cc
volgens hier is de krukas wel anders
http://micra.com.au/community/message.php?messageid=31805
de bak van een 1.0 tot 96 is zoiezo anders
weet ff niet na 96 of na 98 is het pas gelijk getrokken
volgens mij pas bij de 2e facelift Marcel
erg he heb 3 jaar niets meer gedaan met de micra's
moet alles weer ophalen maar denk dat je idd gelijk heb
voor een geoefend oog is het aan de buitenkant te zijn bij de aansluiting km kabel
tenzij ze in Engeland compleet andere micra's hebben is het 98 hoor dus prefacelift die de oudere k10 versnellingsbakken hebben.
Citaat van: thieme op 08 mei 2014, 18:59:18
tenzij ze in Engeland compleet andere micra's hebben is het 98 hoor dus prefacelift die de oudere k10 versnellingsbakken hebben.
huh zit op een facelift k10 (89-92) dezelfde vbak als pre-facelift k11 1.0 en 1.3 (93-98) :o
dat zou dan een 1.0 bak moeten zijn maar ben niet thuis in de k10
of het helemaal dezelfde bak is weet ik niet, ik weet wel dat de motor uit een k11 op de bak uit een k10 past.
de koppeling van een k10 is trouwens ook hetzelfde als die van de eerdere k11 1.0
Citeerit was the pre98/pre-facelift uk 1.0,s that had the smaller k10 derived RS5F41 g/box, clutch and f/w fuzzy (same as mine)
the gear selector rod is slightly different to the k10 and it has a 4:1 diff
Hier staat afgeleid van dus misschien is het toch niet 100% hetzelfde.
Klein foutje van mij :x