Kort verhaaltje erbij. (iets langer geworden dan origineel gedacht XD)
Met de 1.6 motorswap in het vooruitzicht moest ik alvast wat dingen plannen en kijken hoe ik het wou doen. Er moest zowiezo een tijdelijke auto bijkomen omdat ik die van mij 2-3 maanden kwijt zal zijn. Dus via marktplaats aan het kijken naar goedkope auto's eigenlijk niet persé micra's wilde ook wel eens wat ervaring met andere auto's hebben.
Toen kwam ik opeens deze auto tegen. In de advertentie stond model SLX maar ik zag mooie super S bumpers en toen ik de advertentie opende werd het nog beter schijfremmen achter! Geen vijf deurs en rood een kleur die ik normaal gesproken niet snel zou willen.
Toch maar even gaan denken van wat doe ik nu. Als ik mijn groene wil gebruiken voor de swap dan moest het front zeker vervangen worden en de vaste remleidingen onder de auto waren ook niet al te best. Dus hoppa naar Enschede toe om de Super S te bezichtigen.
Auto zag er goed uit wel veel cosmetische minpuntjes maarja dat boeit mij toch niet zo. Auto verder nagekeken en werd steeds enthousiaster enige minpunt wat ik zag was dat de voorbalk niet helemaal goed was. Nog wel vrij hard maar flink roestig dat was dus een gok of die te redden valt. Toen ik hoorde dat ze 24 mails hadden gekregen voor die auto en dat er een paar Friese mensen op het punt stond om aan te rijden om de auto ook te komen bezichtigen de knoop doorgehakt. Meteen de auto op mijn naam laten schrijven en 200 euro vooruitbetaald.
Vandaag was eindelijk de dag dat ik hem op kon halen. Mijn vader was zo lief om mij er naartoe te brengen. Daar aangekomen de overige centjes betaald en begonnen aan de terugreis. Terugreis ging goed auto rijdt fijn, erg pittig voor een standaard motortje. Koppelingspedaal gaat een beetje zwaar maar dat komt wel goed.
Dit wordt dus nu de auto waar de 1.6 in komt. Ik zal er nu nog niet veel mee doen maar als Chris er klaar mee is dan worden alle relevante spullen van de groene omgebouwd op deze. Voor de groene is het dan afhankelijk of ik hem makkelijk standaard kan krijgen met de spullen van de rode of die naar de sloop gaat of niet. De groene zou dan zowiezo als "project car" weg moeten met het voorfront want daar ga ik natuurlijk niet meer in investeren.
Nu eindelijk tijd voor een paar foto's
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140529_123859_zps7d9e9179.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140529_123859_zps7d9e9179.jpg.html)
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140529_123809_zpsf7468815.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140529_123809_zpsf7468815.jpg.html)
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140529_123944_zpsb4098f54.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140529_123944_zpsb4098f54.jpg.html)
De schoonheidsschade die her en der zit
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140529_124243_zpsca8c2a5a.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140529_124243_zpsca8c2a5a.jpg.html)
onvoorzichtige bijrijder
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140529_124402_zps12e3c723.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140529_124402_zps12e3c723.jpg.html)
Eerste mod: nieuwe flatblades die ik nog had liggen. De ruitenwissers die erop zaten deden het niet meer heel goed.
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140529_124951_zps3dfe78b9.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140529_124951_zps3dfe78b9.jpg.html)
Toffe wagen man, gefeliciteerd! O0
Gefeliciteerd met je nieuwe auto Thieme! Gaat een leuk projectje worden ;)
Edit:
Volgends mij zijn de spiegels een keer overgespoten. Niet alleen de kap maar ook de voet. Als ik jou was zou ik die nog een mat zwart spuiten voor het mooie.
Gefeliciteerd en succes met dit project! Ik ga dit zeker volgen. ;)
Toffe wagen, gefeliciteerD! O0
mooi micra ben benieuwt hoe die er uit ziet als je er klaar mee bent O0
Gefeliciteerd met je aankoop, ziet er goed uit. O0
zo slecht ziet er nog niet uit. suc6 met het project
Zo te zien een mooie micra. Veel plezier met deze.. O0
Nice man!
Naam voor de micra: "Phillip Johnson". Lekker volwassenen naam.
(Moest aan deze naam denken toen ik het kenteken las :) )
Bedankt iedereen!
@Danny
Haha dat klinkt best wel stom maar goed verzonnen.
Ik kan er wel het rode performance gebakje van maken maar dat is ook zo saai. Dus ik weet het nog niet
Ziet er echt goed uit!!!
Red Hot Chili Pepper :P
Gaaf gebakkie !
Ben benieuwd hoe het verder gaat !
Dit word een mooi project O0
Heeft hij ook ABS ???
Ja heeft ABS ja :)
Mooi ding Thieme! Vind die Chili pepper naam ook wel een goede :P
Gaaf hoor O0
Het is geen pepertje geworden ^^ Toch maar een beetje saaie cliché naam.
Na wat meer met de auto te hebben gereden valt het me op dat het op temperatuur komen wel heel erg lang duurt. Zowel op het dashboard kijkende als via de consult.
Daar wordt de auto niet zuiniger op natuurlijk. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Met rijden duurt het vrij lang op een stuk van 16 km was hij op het eind net 70 graden. Toen ik weer thuiskwam en de motor op de parkeerplaats nog even liet lopen toen werd hij wel eindelijk goed warm.
Ter vergelijking de groene is al warm na zo'n 6-8 km.
Mijne is na 2 km al op temp
Voorheen duurde het wel lang
thermostaat die open blijft staan ?
Citaat van: Riesh op 30 mei 2014, 23:43:27
thermostaat die open blijft staan ?
idd thermostaat controleren en indien nodig vervangen :)
(http://img.tapatalk.com/d/14/05/31/udere8as.jpg)
Veel plezier met Flash
Hihi die foto er bij.
Mooi hoor!! Grappige naam!
Dacht ik zelf ook aan ja ik zal eens ff kijken ga zo denk ik naar de sloop toe.
@Cono het is toch wel die vrouw eh :P
PM Thieme!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ziet er goed! Plannen klinken ook goed!
Thermostaat nog vervangen vandaag. Nu word die snel warm maar blijft hij warmer worden :/
Hoop dat het lucht is wat nog in het koelsysteem zit. In deze auto zat groene koelvloeistof en die heb ik niet om bij te vullen.
Ook gezien dat linksvoor de ashoes kapot is aan de wielkant de homokineet zal ook wel gaar zijn want ik hoorde hem al geluid maken als ik snel een harde bocht maakte. Ga waarschijnlijk voor de easy fix: dat wil zeggen volgende week toch maar weer naar de sloop en kijken of ik een goede as kan vinden. As vervangen is zo gedaan maar als ik de how-to van de homokineet bekijk lijkt me dat echt een kutwerk.
ik heb nog een goede as liggen
Dat kan ook :D
Is dat wel een beetje te versturen want je woont niet om de hoek ^^
ja hoor geen probleem
de volledige as vervangen is makkelijker dan alleen de homokineet.
bij een k11 kun je de as toch gewoon uit de vbak trekken ???
wel handig om dan eerst de vbak olie af te laten en deze te vervangen
Citaat van: xleonl op 31 mei 2014, 22:31:57
de volledige as vervangen is makkelijker dan alleen de homokineet.
bij een k11 kun je de as toch gewoon uit de vbak trekken ???
wel handig om dan eerst de vbak olie af te laten en deze te vervangen
Klopt
Bak olie er af halen.
Die dikke moer los draaien.
Veerpoot los
Remschijf wegklappen
En trekken maar.
Dat is dus het plan normaal zeg ik waarom makkelijk doen als het moeilijk kan maar in dit geval niet ^^ Dus hop gewoon andere as erin en klaar is Thieme.
Moet ik wel nog even bakolie halen en kijken waar ik zo'n splitpen vandaan kan halen.
De splitpen met een beetje beleid er uit halen dan kun je hem gewoon weer gebruiken ;-)
Ja kan maar ik hou van plan B's ;)
Iets met murphy's law en ervaringen dat dingen me vaak tegenzitten :X
Citaat van: thieme op 31 mei 2014, 23:57:29
Ja kan maar ik hou van plan B's ;)
Iets met murphy's law en ervaringen dat dingen me vaak tegenzitten :X
Haha altijd handig een plan B :-)
Gewoon splitpen doosje halen kost niet veel en dan heb je er een paar op voorraad :)
En neem ashoezen die je kunt uitrekken (universeel) ik had eest imitatie nissan maar die scheurde kapot :(
Citaat van: xleonl op 01 juni 2014, 00:34:32
Gewoon splitpen doosje halen kost niet veel en dan heb je er een paar op voorraad :)
En neem ashoezen die je kunt uitrekken (universeel) ik had eest imitatie nissan maar die scheurde kapot :(
je hebt nu nog steeds geen originele maar een van Womi :p
Nog even onder de auto gelegen om te kijken naar de staat van de aandrijfas aan de andere kant. Voor zover ik kan zien is die nog goed maarja reserve delen altijd welkom dus er komen binnenkort 2 assen vanuit Riesh mijn kant op.
Ik vraag mezelf ook wel een beetje af wat ik in godsnaam gedaan heb bij het bezichtigen :/ Had nog makkelijk 100 euro af kunnen dingen want de dorpel rechtsachter begint volgens mij al weer haast uit elkaar te vallen :/
Balen man, maarja helaas kom je daar vaak te laat achter blijkt wel weer :(
Nou geluk bij een ongeluk ff gaan googlen en mijnautoparts had dorpels in de aanbieding
Heb nu voor 53 euro nogwat dadelijk 2 dorpels thuisbezorgd. Dus dat valt me niet tegen ;)
Ohja, nice! O0
dat zijn waarschijnlijk wel overzetdorpels, die worden er dus overheen gelast
Hmm dat kan wel kloppen het is een oversizedeel
Is het dan evrstandig om iets anders te halen? want er gewoon overheenzetten daar schiet je niet veel mee op.
Wat dacht je van vers plaatwerk erin laten lassen gewoon op maat.
Ook gelijk zorgen dat ze het plaatwerk.goed vast lassen dan dichten met gma hardsolderen en vervolgens aftoppen met plamuur en grondverf,, dan.zie je er ook niks van.. Nadeel is dat het duur is
Of bij een sloop eruit slijpen
Dat kan ook. Misschien moet ik gewoon Chrismo eerst eens een e-mail sturen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Bij chrismo weet je wel zeker dat het goed gebeurt. Hij gebruikt ook meestal iets dikker plaatwerk.
En de prijs valt reuze mee
Vandaag koelvloeistof ververst en nu alles goed ontlucht is blijft ie goed op temperatuur.
Zal morgen of overmorgen nog even testen hoeveel km het nu duurt voordat ie warm wordt.
Vandaag nog even stukkie wezen rijden. Na 3 of 4 km was ie al op temperatuur dat gedeelte is dus geslaagd. Op de terugweg alleen weer het temperatuurnaaldje helemaal bovenin ik dacht huh. Dus hup de kant in motorkap open en het voelde niet aan als 90 graden+. Dus maar gewoon verder gereden en toen opeens besloot de sensor weer goed te werken en viel het naaldje terug naar het midden ^^
Ik weet niet hoe het komt maar ik vind het haast leuker om in deze auto te rijden dan de groene. Alles behalve het koppelingspedaal dan lijkt iets soepeler te lopen en de auto is toch erg pittig voor standaard. Auto is ook lekker stil misschien ben ik toch wel uitgekeken op de herrie die me groene maakt, het kan van alles zijn ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik het leuk vind om erin te rijden en dat ik er haast spijt van heb dat ik er al 102 ultimate benzine in heb gedaan. Dan vind ik het toch zonde om er veel mee te rijden.
Hoi Thieme, dat van die temperatuur heb ik ook. Dat de naalf opeens omhoog schiet. Ik let er niet op, heb wel de sensor vervangen. Kost 25 euro en een uurtje werk.
Ik ga de sensor nu niet meer vervangen met de ga16 swap op de planning :)
Goeie keuze, echter na het vervangen van die sensor heb ik dat nog steeds.
Het lijkt me meer een kwaaltje waar we ons niets van aan moeten trekken.
Niet toevallig de thermostaat op zijn kop gemonteerd?
Zit een klein gaatjes in, deze moet aan de bovenkant zitten
Ik ben blij dat de rode zo goed bevalt.
@Jeroen
Nop de thermostaat zit goed
@Riesh
Ik ook ik hoop alleen dat het ook echt beter gaat worden met de swap ^^
Update: Woensdag ga ik hem weg brengen naar Chris toe met alle benodigdheden voor de swap!
Ik ben benieuwd hoe het is als je hem terugkrijgt. Toch spannend.
Let the games begin!
Word echt een gaaf ding ! :D
Dat denk ik ook wel. Suc6
succes man ! ik neem aan dat hier een volledig foto verslag van gaat komen ???
Dat weet ik niet ^^
Chris moet het werk doen en zoals je in zijn thread ziet is ie niet zo van de foto's ;)
Dus de swap komt nu in de rode toch ?
Yup daarom post ik het ook in dit topic ;)
ik ben benieuwd :D
Citaat van: thieme op 27 juni 2014, 16:32:16
Dat weet ik niet ^^
Chris moet het werk doen en zoals je in zijn thread ziet is ie niet zo van de foto's ;)
Ik zal wel wat plaatjes schieten tussendoor ;)
Ahh dat is fijn Bas O0
Meteen maar wat foto's dan.
Gisteren hebben we het blok uitgepakt en in de motorbok gehangen, ze hadden hem wel degelijk ingepakt zeg, volgens mij heb ik er een kleine 100 schroeven uit gehaald en dan hebben we alleen nog maar de voorkant van de kist open gemaakt!
(https://farm6.staticflickr.com/5589/14390867460_a976e21bb9_c.jpg)
En je auto staat er naast, klaar voor de operatie:
(https://farm4.staticflickr.com/3907/14390927999_ee5c8ee42c_c.jpg)
Excuses voor de wazige foto's, we waren net de vloer aan het vegen geweest en de telefooncamera trekt het niet met al dat stof
Dankzij Ken de rem upgrade vandaag binnen gekregen. Zal wel nodig zijn straks :D
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20140709_1656191_zps46f43835.jpg)
Als het goed is komt dit weekend de oude motor eruit!
Hij ligt er uit!
(https://farm6.staticflickr.com/5515/14636012306_427bd61a12_c.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3925/14658616562_86749aa66b_c.jpg)
Nu snel de bak eraf halen en die passen op de 1.6 O0
Whoppa jullie hebben niet stil gezeten zie ik.
Stil zitten? Wat is dat?
Jij zat volgens mij op een update te wachten of niet? Reactie binnen 2,5 minuut ;D
Wow dat had ik niet eens gezien haha
goed bezig heren :)
Inderdaad goed bezig
Waarom wil ik nu ineens een tweede micra met een 1.6 of 2 liter??
Because FREAKIN AWESOME! 8) :cheer:
Citaat van: ReSp4wN op 16 juli 2014, 07:11:21
Because FREAKIN AWESOME! 8) :cheer:
Hahaha.
Gaat lekker! Goed werk!
We zijn weer even bezig geweest, eerst heb ik je motorruimte nog wat schoon gemaakt.
Voor, zo zag eigenlijk de hele motorruimte wel uit:
(https://farm6.staticflickr.com/5580/14587933649_1b581420be_c.jpg)
Na:
(https://farm3.staticflickr.com/2930/14794467753_fb76a1a8a2_c.jpg)
Niet echt nodig voor de ombouw natuurlijk, maar nu alles er toch uit ligt is het een kleine moeite. Daarbij doen we dit soort projecten zoals we het bij onze eigen auto ook zouden doen, en no way dat ik met een smerige motorruimte rond blijf rijden als ik er nu zo makkelijk aan zou kunnen om het schoon te maken ;)
Chris was ondertussen druk bezig met het uitpluizen van de kabelboom, dus ook op dat gebied zijn er vorderingen, alleen niet echt interessant om te fotograferen.
Je blokkie is inmiddels verhuisd naar de werkbank, daar hebben we het vliegwiel en de koppeling erop gezet.
(https://farm4.staticflickr.com/3897/14794467733_a34287be8b_c.jpg)
(https://farm3.staticflickr.com/2934/14774249282_7986a542bf_c.jpg)
Volgende stap: bak erop en de eerste keer in de micra (proberen te) hangen om te kijken hoe het uit komt met motorsteunen e.d.
Goed bezig jullie :cheer:
Mooi man!
Ga zo door en maak maar veel fotos :)
Ziet er goed uit :)
Mooie vorderingen heren!
Mooi! Direct ook een nieuwe krukas keerring geplaatst? Onder het motto "als je er toch bent.."
Nope, geen nieuwe, onder het motto "if it aint broke dont fix it" ;) motor is nog niet zolang geleden gebouwd en alle keerringen zijn toen ook vernieuwd! :)
Citaat van: ParaChris op 29 juli 2014, 23:38:39
Nope, geen nieuwe, onder het motto "if it aint broke dont fix it" ;) motor is nog niet zolang geleden gebouwd en alle keerringen zijn toen ook vernieuwd! :)
Ok..
Ik vervangen die dingen altijd als het vliegwiel er af is.. mocht je binnen gedurende tijd lekkage krijgen dan moet je de hele zooi weer loshalen.. dan zijn die paar euros voor een nieuwe keerring mij geen geld..
Maar goed bezig verder
Broertje belde me vanmiddag op dat hij een soundboard had gezien bij de sloop in Venlo. Ik blijf gevraagd wat ze ervoor moesten hebben, 10 euro ik dacht woehoe, maar nu is dit een ander model. Het heeft niet van die mooie roostertjes maar er zitten vierkante speakerverhogingen op gemonteerd. Op die dingen staat wel Nissan op maar ik heb het eigenlijk nog nooit zo gezien.
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20140819_1720141_zps35916337.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20140819_1720141_zps35916337.jpg.html)
Voor 10 euro hoor je mij niet klagen vond het alleen apart.
Dat zijn speakers die je in het begin bij nissan kon kopen en laten inbouwen.
Zo had je ook wel radio's met met het merk van de auto erop.
Ik zal je topic weer even updaten Thieme :)
De afgelopen maanden was het erg rustig rond dit project, we waren eigenlijk net op een punt aangekomen dat we er in ons eentje niets meer aan konden doen en Chris en ik er met ons tweeën aan moesten werken. Maar dat viel dus midden in de zomervakantie, en precies toen ik terug kwam van mijn vakantie vertrok Chris ::)
Maar goed, we zijn beide weer in het land dus tijd om even goed gas te geven!
Chris had heel wat werk gehad met de kabelboom, maar die zit nu helemaal in elkaar.
Dus toen hebben we het blok er maar eens ingehangen.
(https://farm6.staticflickr.com/5572/15241332601_b387b34ff7_c.jpg)
De steun aan de versnellingsbak-kant en de kantelsteun onder het schutbord passen gewoon bij een 1.6 ombouw, dus die hebben we vast gezet. Vervolgens hebben we met wat hout en een krik onder de rand van het carter het blok er recht in gepositioneerd.
(https://farm6.staticflickr.com/5557/15241332651_9bdbe7ef08_c.jpg)
De kantelsteun aan de voorkant past qua positie ook mooi, alleen is deze steun op het blok een stuk breder dan op de micra, dus daar moet een opvulbusje voor komen.
De steun aan de passagierskant is maatwerk, maar we hebben al een aardig idee over hoe we dat op gaan lossen :)
Om het blok erin te krijgen hebben we ook de waterpomp verwijderd.
(https://farm4.staticflickr.com/3873/15244038172_e5f19d8d1a_c.jpg)
Nu hebben we opgemeten hoeveel ruimte de waterpomp nog nodig heeft en hoeveel er dus uit de chassisbalk geslepen en ingeboxt moet worden.
Ook zorgt de inlaat die op dit blok zit nog voor een tweetal probleempjes die er met een normale inlaat niet zouden zijn. Allereerst moet de opstaande rand op het schutbord nog wat plaats maken.
(https://farm4.staticflickr.com/3908/15241333851_721bb03d95_c.jpg)
En moet de kachelradiator aangepast worden zodat we hier nog een koelslang tussendoor krijgen
(https://farm4.staticflickr.com/3870/15241335401_884f2fccaf_c.jpg)
Ook zijn we nog aan het puzzelen met de radiator, maar toen we daar aan begonnen was mijn telefoon al leeg, dus die foto's houden jullie nog tegoed O0
Haha kijk Chris had me al een paar foto's gedaan via Whatsapp maar dit is het betere werk.
Ziet er goed uit! Hoop dat jij ook een goeie vakantie hebt gehad Bas.
Ziet er leuk uit jongens!
Lekker gedoe ook met die inlaat en de kachelradiator..
Direct een bocht op zetten een optie?
Hetgene van de kachel wat door het schutbord richting motorruimte gaat (die pijpjes) kun je losdraaien op de kachelunit en dan kwart slag draaien, dan is er wat meer speelruimte, alleen wat meer slangen enzo nodig
Mijn vakantie was top Thieme, we kunnen er weer even tegenaan!
Citaat van: ReSp4wN op 16 september 2014, 10:06:25
Hetgene van de kachel wat door het schutbord richting motorruimte gaat (die pijpjes) kun je losdraaien op de kachelunit en dan kwart slag draaien, dan is er wat meer speelruimte, alleen wat meer slangen enzo nodig
Dat was inderdaad het plan, maar dat doen we pas als het blok er weer uit is.
Na het opmeten van de ruimte die de waterpomp nodig heeft zijn we aan het slijpen gegaan en hebben we daarna het blok met gemonteerde waterpomp in de auto gehangen.
(https://farm6.staticflickr.com/5616/15509360886_8bbbfa91c5_c.jpg)
Na de laatste hoekjes afgetekend te hebben om ruimte te maken voor de multiriem kon het blok er weer uit om daarna de chassisbalk af te maken. Ook aan de schutbordzijde moet nog wat plek gemaakt worden, bij het opstaande randje gaat het nu goed, maar de bult eronder zit nog in de weg.
(https://farm6.staticflickr.com/5615/15509364106_31835f473a_c.jpg)
Van een mooi stukje staal hebben we daarna de plaatjes voor het opvullen van de chassisbalk gemaakt en erin gelast. Het gaatje hieronder zat al in de originele chassisbalk en blijft ook mooi zitten om straks de binnenkant van het laswerk door af te kunnen werken met Tectyl ML.
(https://farm4.staticflickr.com/3956/15533900302_c3c17dd713_c.jpg)
En dicht! Met heel wat passen, meten en buigen hadden we aan twee plaatjes genoeg om de balk dicht te krijgen.
(https://farm6.staticflickr.com/5608/14912314004_d0effe6a9d_c.jpg)
Helaas was daarna de gasfles van het lasapparaat leeg en dat bleek een Duitse fles te zijn en die is hier in de buurt nergens te vullen. Om niet teveel vertraging op te lopen hadden we de verstevigingsplaatjes al helemaal klaar om de motorsteun af te maken, en toen de overburen ook aan het klussen waren in hun schuur hebben we even van de gelegenheid gebruikt gemaakt om hun lasapparaat te lenen en alles af te maken.
(https://farm4.staticflickr.com/3950/15346916468_ebd21f115e_c.jpg)
Ook aan de onderkant is alles helemaal dicht gemaakt, die gaat nergens meer heen hoor O0 En als oldtimerliefhebber heb ik een hekel aan roest, dus zorg ik dat alles waar we klaar mee zijn meteen in de primer of in de tectyl gaat.
Goed bezig O0
Al weer hel wat stappen verder zie ik. Maar komt er geen stuurbekrachtiging meer op? Dit omdat ik veel meer weg moest halen voor de pomp.
Wel leuk zo 2 van die projecten.... ;D
Klopt, stuurbekrachtiging gaat eraf. ;)
Mooi dat jullie toch nog wat hebben kunnen regelen met lasgas en bedankt weer voor de update Bas. Ziet er goed uit!
Wat ik trouwens ook nog van Chris had begrepen is dat de thermospacers die de vorige eigenaar tussen de motor en inlaatspruitstuk had het veld hebben moeten ruimen. Is toch erg krap met die inlaat.
Klopt, maar daar heb ik dan weer geen foto's van.
Het scheelt bijna een centimeter ruimte tussen spruitstuk en schutbord nu ze eruit zijn, en die is erg welkom!
Het is inderdaad erg krap met deze inlaat, met een "normale" 1.6 heb je hier geen last van. Maar goed, we krijgen het wel passend ;D
Zaterdag het dashboard verwijderd om plek te maken bij je schutbord.
1:
(https://farm4.staticflickr.com/3937/15580807045_79e57f6753_c.jpg)
2:
(https://farm6.staticflickr.com/5612/15580807255_9deb3286a6_c.jpg)
3:
(https://farm4.staticflickr.com/3944/14960094474_7210171ec1_c.jpg)
4:
(https://farm4.staticflickr.com/3950/15395207820_4d55e0850c_c.jpg)
En 5:
(https://farm4.staticflickr.com/3933/15394806967_9364219e9a_c.jpg)
Daarna hebben we je micra voorzien van een nieuw benzinefilter en er een nieuwe multiriem op gezet. Toen kon het blok er weer in en zijn we aan de downpipe van de uitlaat begonnen. Bij het schutbord was nu ook voldoende ruimte vrij, maar over de ruimte die de multiriem heeft zijn we nog niet helemaal tevreden, dus dat lossen we nog even op :) Ook gaan we aan je inlaat beginnen, want daar moet ook nog even gepuzzeld worden aangezien er op de standaard cold air intake locatie (achter de accu) een ABS unit zit ::)
Zomaar gaten maken in mijn auto huh :P
Goed bezig
En weer wat verder. Blijf maar komen met foto's dat vinden ze hier leuk op het forum... 8)
Downpipe afgemaakt:
(https://farm6.staticflickr.com/5605/14969085424_52d0976d5b_c.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3934/15590664162_16c023197b_c.jpg)
En bedacht hoe we de radiator op gaan hangen:
(https://farm4.staticflickr.com/3943/15590664252_961b569b47_c.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3941/15404219380_a2a89d2d4a_c.jpg)
Hier ligt Chris nog eronder om hem vast te houden, maar we hebben al bedacht hoe de steunen moeten komen :)
Schiet lekker op zo :)
Vrijdagavond hebben we het blok er weer uit gehaald, daar worden we ondertussen ook steeds sneller in.
Het gat in het schutbord moest ook nog iets groter, maar eerst te klein en dan groter maken is een stuk gemakkelijker dan eerst te groot en dan weer kleiner moeten maken ;D
(https://farm4.staticflickr.com/3932/15019506153_302b13145d_c.jpg)
Plaatje erin:
(https://farm4.staticflickr.com/3939/15453697587_10c1de5762_c.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3936/15453697537_559688cb46_c.jpg)
Vorm erin geslepen:
(https://farm4.staticflickr.com/3945/15453032399_47f9e90aab_c.jpg)
Het lassen hebben we nog even achterwege gelaten, het was al 01:30 ::)
De kachelradiator is ook aangepast zodat het nu wel uit komt met de slangen, daar zal ik binnenkort wat foto's van maken.
Ziet er herkenbaar uit.... :P Goed bezig mannen. O0
Het lassen wil soms wat lastig daar omdat er allemaal bitumen tussen de plaatdelen zit.
Goed bezig inderdaad. Had mezelf dit echt niet zien doen ^^
Daar zijn wij inmiddels ook achter Piet, die bitumenzooi laat zich niet graag lassen >:(
(https://farm4.staticflickr.com/3942/15461908529_2cc085f320_c.jpg)
Maar de plaat zit erin dus, eerst vast gelast en toen de lassen weer vlak geslepen zodat het er mooi strak uit ziet. Daarna met de grote rubberen hamer een paar goede klappen gegeven zodat we zeker zijn dat hij er niet meer uit komt, en daar hoeven we ons niet druk om te maken ;D Het geheel nog afgewerkt met wat plamuur en vervolgens in de primer gezet.
(https://farm6.staticflickr.com/5597/15486919600_3aa162b0ae_c.jpg)
^-^ ^-^ ^-^
Opgeborgen of klaar om te pakken?... 8) Kunnen we een first start verwachten... :)
Opgeborgen Piet, die hebben we voor dit project niet meer nodig :)
Bij het schutbord is nu plek zat
(https://farm6.staticflickr.com/5605/15486334178_c6b0938999_c.jpg)
Bij de waterpomp ook
(https://farm6.staticflickr.com/5598/15669807911_b9ef212116_c.jpg)
De riemen hebben we er meteen nieuw op gedaan, want je krijgt deze er natuurlijk niet zomaar meer af ;D
Toen zijn we begonnen met alles aansluiten
(https://farm6.staticflickr.com/5613/15486333988_f3f9e86058_c.jpg)
Even checken of de kabelboom klopt
(https://farm6.staticflickr.com/5601/15088097283_00f45761d8_c.jpg)
En toen wou hij niet aanslaan :nocheer:
We waren er al snel achter dat het aan de ontsteking lag, dus hebben we de verdelerkap eraf gehaald, daar bleken de contactpuntjes nogal gecorrodeerd. Nadat we deze schoon hadden gemaakt viel ons op dat de bougiekabels op de verkeerde punten aangesloten zaten. Deze hebben wij niet los gehad, dus of het blok nou zo is geleverd of dat er iemand in onze schuur dacht grappig te zijn weten we ook niet, maar toen ze goed zaten sloeg hij in 1x aan! :cheer:
Nadat we de radiator, het kachelhuis en alle koelslangen gemonteerd hadden hebben we hem gevuld met koelvloeistof en nog even laten draaien. Het blok klinkt erg lekker en hangt goed aan het gas, maar doordat we de juiste bochten voor de inlaat nog niet hebben en we nog een stukje slang missen bleef hij niet stationair lopen. Als hij goed loopt volgt er nog wel een filmpje! :)
(https://farm4.staticflickr.com/3956/15522264587_40efc2914b_c.jpg)
To-Do lijstje:
- Fan op radiator monteren
- Versnellingsbakolie erin
- Interieur terug bouwen
- Inlaatdelen bestellen en monteren
- Proefritje maken :cheer:
Bijna klaar dus :cheer:
ik is benieuwd....
Gaaf!!
Gaat lekker mannen. Ben benieuwd 8)
Sweet!
Top
Met die foto's erbij is het meteen een stuk interessanter dan alleen whatsapp :D
Ziet er goed uit heren !
Daar zit schot in!
De onderdelen voor de intake waren binnen, dus daar zijn we mee verder gegaan. Omdat dit een super s met ABS is moesten we een andere locatie vinden om de luchtfilter te verstoppen aangezien op de standaard plek achter de accu een ABS unit zit.
(https://farm8.staticflickr.com/7519/15551882928_67ef99c3b2_b.jpg)
Ook hebben we op de eerste bocht een nippel gelast om de stationair regelaar aan te sluiten.
De MAF (die overigens van een SR20 komt) hebben we hier tussenin gekregen
(https://farm8.staticflickr.com/7468/15552147557_fe3d893d6b_b.jpg)
En de filter voor/onder de accubak
(https://farm4.staticflickr.com/3953/15713613956_61ac47ee11_b.jpg)
En naast de radiator om de koelste lucht aan te zuigen. Wat ons betreft is dit sowieso een betere plek om lucht aan te zuigen dan van achter de accubak.
(https://farm9.staticflickr.com/8567/15713614556_f8b886c726_b.jpg)
En van voren:
(https://farm8.staticflickr.com/7551/15713616536_55088b86ac_b.jpg)
Tijd voor een proefritje, dus eerst de versnellingsbakolie bijgevuld en de andere vloeistoffen gecontroleerd. Daarna even de ramen ontdaan van alle stof en dan voor het eerst op eigen kracht naar buiten.
(https://farm4.staticflickr.com/3947/15552510690_762764cab5_b.jpg)
En weer veilig terug en afgespoten bij het tankstation:
(https://farm8.staticflickr.com/7497/15117383664_4b8240e1e4_b.jpg)
Paar dingen die ons opvielen:
- Stationair loopt hij nog niet echt lekker, zeker als hij koud is
- Schakelen en koppelen ging niet echt van harte, maar dat bleek opgelost na het stellen van de koppelingskabel.
- Hij trekt lekker door :cheer: Al hebben we nog niet echt serieuze toeren gemaakt, je merkt duidelijk dat het blokje wel wil.
De (keurig door Thieme bijgeleverde O0) jerrycans met benzine hebben we nu in de tank gegooid, zodat we wat hebben om proefritjes te maken.
(https://farm4.staticflickr.com/3956/15117382754_41495b7b19_b.jpg)
En na het controleren op lekkages bij het kachelhuis, zit nu ook het dashboard er weer in.
(https://farm8.staticflickr.com/7547/15737330185_601594d860_b.jpg)
Het was alweer 02:00, dus tijd om af te sluiten.
Woensdag gaan we verder, hopelijk is de radiatorfan dan binnen zodat we die kunnen monteren en de radiatorophanging definitief vast kunnen zetten. Ook moeten we nog even uitzoeken waarom hij nog niet helemaal lekker stationair loopt, maar dat moet goed komen
Top werk heren :D
Yay klinkt goed
Zal ik hem dan maar weer even ontschorsen en verzekering op zetten ? :P
O0
Krappe bende in de motorruimte
Goed dat de boel draait
best vol die motorruimte
Mooi dat ie op eigen kracht mobiel is... O0 Nog even de restpuntjes klaar dan heeft thieme een leuk scheurijzer.. 8)
Goed werk mannen O0
Mooi spul! O0
Citaat van: Jeroen330 op 08 november 2014, 13:11:07
Krappe bende in de motorruimte
Het kan nog krapper, de fan moest er ook nog tussen ;D
(https://farm6.staticflickr.com/5616/15624327977_d1f260f66d_c.jpg)
De fan zou eigenlijk vorig weekend al hier zijn, maar die kerel was vergeten hem op de post te doen, dus zou het woensdag worden (onze vaste klus-avond, dus ook geen probleem). Maar woensdag was er nog geen fan te zien, dan nog maar even wachten tot vrijdag. Maar toen hij er vrijdagmiddag nog niet was heeft Chris er maar een op de sloop gehaald want we vermoedde niet dat die nog binnen ging komen en Thieme wil natuurlijk graag zijn auto terug.
Na het monteren van de fan hebben we alle vloeistoffen gecontroleerd en een wat uitgebreidere proefrit gemaakt. Eerst warm gereden en toen gestopt om alle vloeistoffen nog een laatste keer te controleren. Dit bleek allemaal in orde en we zagen er niks onderuit komen, dus toen zijn we lekker een rondje wezen toeren. Grappig is dat deze micra gewoon als een (ietwat luidruchtige) 1.3 rijdt, maar dat er hier wel wat gebeurd als je gas geeft ;D Alleen het wegrijden vergt enige oefening door het lichte vliegwiel en de koppeling, maar daar moet je gewoon even aan wennen. Ik denk dat Thieme zich hier prima mee kan amuseren! O0
Vanavond staat er een laatste proefrit op het programma, richting Venray ^-^
Yeah gefeliciteerd :D
CiteerGrappig is dat deze micra gewoon als een (ietwat luidruchtige) 1.3 rijdt, maar dat er hier wel wat gebeurd als je gas geeft ;D Alleen het wegrijden vergt enige oefening door het lichte vliegwiel en de koppeling, maar daar moet je gewoon even aan wennen. Ik denk dat Thieme zich hier prima mee kan amuseren! O0
Vanavond staat er een laatste proefrit op het programma, richting Venray ^-^
Burnouts all the way ;D
Gied bezig !
Lekker knallen met dat ding !
Straks een kijken hoe ie zich gedraagd tegenover een sr20 micra ;)
Citaat van: ReSp4wN op 17 november 2014, 11:15:19
Burnouts all the way ;D
Haha zal me niks verbazen met die standaard wielen die er nu nog onderliggen :D
Ik kijk er wel echt naar uit om erin te rijden is toch een smak geld in gaan zitten maar als ik dit zo hoor dan komt dat wel goed :D
Micrapower O0
Ff een paar wat bredere sloffen zien te vinden !
Mwah zet gewoon me velgen over eh 195 breed moet dan wel zat zijn.
Citaat van: thieme op 17 november 2014, 17:44:17
Mwah zet gewoon me velgen over eh 195 breed moet dan wel zat zijn.
Rood op zwart gaat goed staan!
Snel alles ombouwen :D
Zondag in zwolle te bewonderen?? :)
Nee kom nog met de groene naar Zwolle toe. Wil met de rode nog niet teveel rijden omdat het catback gedeelte van de uitlaat nog standaard is. Dus moet nog een keer naar een uitlaatboer en dan spullen gaan overzetten. Dat gaat niet lukken voor zondag.
Citaat van: thieme op 17 november 2014, 18:39:37
Nee kom nog met de groene naar Zwolle toe. Wil met de rode nog niet teveel rijden omdat het catback gedeelte van de uitlaat nog standaard is. Dus moet nog een keer naar een uitlaatboer*kuch* Piet *kuch* en dan spullen gaan overzetten. Dat gaat niet lukken voor zondag.
Haha denk dat Piet + de brandstofkosten om daar te komen al haast even duur zijn als een uitlaatboer in de buurt
Maarja Chris en Bas hebben de auto gebracht is even ontzettend wennen maar het rijdt als een tiet
Niet zo snel als Chris zijn auto waar ik nog een rondje in mee heb mogen rijden maar ik ben erg tevreden met het resultaat en al het werk dat Chris en Bas gedaan hebben nogmaals bedankt!
Supergaaf zeg dat je er maar lang plezier van mag hebben!
Maar wat is nu precies het problem dat de cat standaard is? of is het nog een micra kat?
Dat de uitlaat teveel druk tegenhoud en in het ergste geval de pakkingen er tussrn uit blaast
Je kan best met de standaard uitlaat rijden.. het kost je alleen wat vermogen..
Wanneer komt de foto sessie?
Als ie maximaal afgesteld staat met zo'n hoge compressie en een freeflow uitlaat, dan zorgt zo'n stock catback en kat veel tegen.. Om te veel druk te vermijden is het voor nu verstandig om niet tot het naadje te gaan ;)
Heb ook al stuk gereden maar helemaal naar Zwolle ben ik toch nog niet van plan. Wil eerst rustig wat meer wennen aan de auto en wat spullen ombouwen want ik vind hem op deze manier niet echt veilig al die PK's op een verder standaard micra.
Eerste bewijs dat de uitlaatlijn krap is heb ik al. Ben gister het kleine stukje pijp/sierstuk wat op de knalpot zit verloren ::)
Binnenkort even afspraak maken met uitlaatboer denk dat ik voor een 2.25 inch catback ga en de racekat van de groene kan ik zo overzetten.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/18/b5f0df3f27dc71ace23642a08f9e19d0.jpg)
+5 pk ! :D
;D haha poef, komt door die power O0 :D
Ik heb zelf ook een poostje rondgereden met een 1.0 uitlaat nog vanaf het uitlaatspruitstuk (lange gedeelte) een 1.0 uitlaat is 2 cm in diameter ofzo ;D naja niet echt maar wel heel klein ::)
Met die standaard uitlaat verwacht helemaal niemand dat er een dik blok in zit. :D
Ik zou zelf voor 2" gaan.
een prefacelift heeft geen kat nodig voor de apk als ik me niet vergis
2" is idd dik zat , maar 2.25" lijkt me niet echt overdreven groot in diameter.
het laatste stuk van de 4-2-1 is al 2 inch. dan komt de kat die heeft 2.25 inch flenzen dus het lijkt me zowel een mooie maat als beter voor de algehele doorstroming.
Zo kleine update. Ik neem morgen van Danny 14 inch Almera wielen over (dezelfde als Chiba dus leen even zijn plaatje)
http://i121.photobucket.com/albums/o204/mfvuijk/CAM00048_zpsf6aea616.jpg
Meteen even winterrubber ervoor besteld
Continental wintercontact ts850 in de maat 185/55/14
Kan ik ook in de winter veilig de weg op en heb ik geen kans op boetes als ik in Duitsland ga tanken.
Heb ook een bedrijf hier uit de buurt een mail gestuurd met betrekking tot de uitlaat. Eerste indruk lijkt goed simons uitlaatdelen gelast met een goed co2 lasapperaat en RVS lasdraad. Nu even kijken wat voor prijs hij me gaat geven.
Iemand verstand van uitlaat maten?
Heb een mailtje terug gekregen en schijnbaar maakt simons geen 2.25 inch uitlaatdelen dus ze kunnen geen 2.25 inch uitlaat voor mij maken. Nu kan ik kiezen uit 2 inch of 2.5 inch of ik kan een ander bedrijf zoeken wat wel 2,25 inch doet. Weet even niet wat nu het beste is.
Ik zou 2" nemem :)
Had mailtje teruggestuurd dat ik toch erg graag 2.25 inch was en verder wilde zoeken. Kreeg ik wat later een mailtje terug dat ie voor mij eventueel wel een ander merk uitlaatdelen in 2.25 inch kan leveren. Dus dat is mooi.
Mooie service O0
Heb een foto laten zien van een janspeed catback als voorbeeld en kreeg als prijs 350€ incl laswerk exclusief demper. Had het hoger verwacht.
Ben nu nog even aan het achterhalen welke dempers hij aan kan komen.
een mooie japstyler demper is altijd goed thieme :)
Ik ben van de wolf in schaapskleren lekker onopvallend :)
Hoop dit keer ook iets minder lawaai dan de groene.
Uhm 2.25 is groter dan de uitlaat van quincy :P
Maar je kunt er altijd nog extra dempers tussen laten zetten
Citaat van: Leo op 26 november 2014, 19:01:04
Uhm 2.25 is groter dan de uitlaat van quincy :P
Maar je kunt er altijd nog extra dempers tussen laten zetten
Huh? Die uitlaat van Quince is toch 4"? Niet 2,25".
Zit een verschil tussen uitlaat en demper uitgang.
Citaat van: thieme op 26 november 2014, 19:27:39
Zit een verschil tussen uitlaat en demper uitgang.
Oh haha, hadden we het daarover. Sorry xD
Quincy heeft 2" uitlaat en 4" einddemper
Mijn uitlaat wordt 2.25 inch en einddemper ben ik nog niet over uit maar zal denk ik bescheiden blijven.
Zo vandaag midagje vrij genomen en even wat klusjes gedaan.
Zijn niet echt heel ver gekomen want het werkte niet allemaal mee. Voorkant is nu verlaagd en aan allebei de kanten de homokineet vervangen. De standaard veren weer teruggezet op de groene auto.
Daarna een hele tijd liggen kloten met de panhard stang. Die krijgen we dus echt niet los met ons huis-tuin-keuken gereedschap.
Auto ziet er nu beetje raar uit voor verlaagd en de goeie velgen terwijl achter nog hoog staat op de 13 inch bandjes.
Heb nu alleen een groot probleem. Ik heb verschrikkelijk veel uitspoor op de voorwielen waarbij ik echt zoiets heb van dat kan toch niet door het verlagen komen. Iemand een idee?
Edit: Linker homokineet is er afgevallen .... wist toch vrij zeker dat ik goed gecontroleerd had of die vast zat >:(
Gereedschap heb ik nu allemaal op mijn werk liggen omdat ik daar in de schuur aan het klussen ben. Dus morgen op de fiets naar werk en hopen dat ik daar even een auto kan lenen om het gereedschap naar huis te brengen of ik kan het wagen om met de groene te rijden.
Het begin is er. Balen van die homokineet.
Is de groene nu geschorst ? Ivm vervallen apk
Nee moet ik nog doen
Is eigenlijk logisch als je je auto verlaagd komen je draagarmen in een andere stand waardoor de stuurstang aan de fusees trekken en dan gaan je wielen in een andere positie staan.
Kan dus best veel schelen.
Homokineten heb ik ook altijd ruzie mee door dat klote veertje op de as :D
Wanneer post jij nou eens foto's thieme...
Goeie vraag Jeroen sorry :-[ heb meestal andere dingen aan mijn hoofd zal er zo even een paar trekken :)
Gister vanuit het werk met gereedschap en al naar huis gebracht daarna vanochtend meteen begonnen. Wat blijkt aan allebei de kanten de borgringetjes geknapt...
Heb het nu weer allemaal goed in elkaar zitten en hoop dat het zo blijft.
Ondertussen ook besloten welke demper er onder de auto komt en wel deze
http://www.meganracing.com/product_detail.asp?prodid=390&catid=21
Als het goed is wordt die nu besteld en dan kan er een afspraak gepland worden!
Wat het uitspoor betreft leek dit keer erger dan bij de groene maar zal hem binnenkort laten uitlijnen.
Edit: Homokineten zijn alweer los >:( Enigste wat ik dan kan bedenken is dat het slecht passende knommeldingen zijn ben nu zo pissig. Het is dat ik de auto nodig heb anders had ik hem nu het liefst een week met rust gelaten...
Zometeen maar even de oude homokineten goed proberen schoon te maken en dan nieuw vet en borgringetjes bij de Heuts halen en dan morgen maar weer alles uit elkaar trekken.
Edit2: Ondanks me humeur maar even 3 foto's gemaakt van hoe de auto er nu bij staat.
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20141129_131323421_zpsd2588af3.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20141129_131323421_zpsd2588af3.jpg.html)
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20141129_131310719_zpse4ff8270.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20141129_131310719_zpse4ff8270.jpg.html)
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20141129_131351992_zps4ff11412.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20141129_131351992_zps4ff11412.jpg.html)
Ff doorbijten thieme je bent er bijna
Ziet er al netjes uit zo :)
Als je hem na de winter eens goed gepoetst wilt hebben stuur je maar een appje ;)
Borgringetjes verkopen ze dus niet los bij Heuts alleen in combinatie met een nieuwe homokineet en die hadden ze natuurlijk niet op voorraad. Nu maar bij de dealer proberen.
Moraal van het verhaal goedkoop is weer duurkoop volgens mij was het merk van de homokineten iets van ATP mensen in de toekomst zijn gewaarschuwd.
Ziet er erg goed uit Thieme. Je zult waarschijnlijk nog wel meer van die 'stomme' dingen tegenkomen in het begin.
Aan het eind van de dag heb je toch een unieke bak dacht ik zo. Top O0
Heb liever een unieke bak die rijdt :P
Al "rijdt" ie nu wel maar teveel rijden met losse homokineten lijkt me niet verstandig ;)
En na de winter bundelen we de krachten en roepen de poets goden op, help Thieme de zomer door met glimmende vehicle!
Ik denk dat de grootste reden is dat ik niet zelf poets de wegen zijn waar ik meestal over rij. Meeste wegen naar mijn werk zijn van die smalle wegen waar je een stukje in de berm moet als je een tegenligger hebt. Is het nat dan zit meteen de hele zijkant van je auto onder.
Zal jullie niet tegenhouden als jullie hier allemaal enthousiast voor de deur staan om mijn auto te poetsen maar ik zeg het maar even. Ook al zou ik mijn best doen de auto blijft toch niet lang schoon. Daarom steek ik er dus ook wat minder moeite in om hem schoon te houden en is een wasstraat eens in de zoveel tijd zat voor mij.
Je deur is alleen wel ver weg zeg haha :)
Atp is uit duitsland
Is idd goedkoop
En een goed gepoetste auto blijft langer schoon :P
We maken er tzt wel een kleine poets meeting van :D
Vandaag nieuwe borgringetjes en vet gehaald. Hoop dat ik het morgen voor eens en altijd gemaakt krijg anders wordt ik gek :o
Heb niet eens een volle tank leeg gereden sinds ik de auto heb .... :( en fietsen met dit weer is wel te doen maar niet mijn hobby.
Auto gister gemaakt lijkt dit keer wel te houden *zucht van verlichting*
Vandaag voorkant uitlijnen en winterwielen erop en dan even kijken wanneer ik tijd heb om de rest van de spullen van de groene over te zetten. Heb met kerst en nieuwjaar nog een paar dagen vrij en hoop dan de rode goed naar mijn zin te hebben en al een begin te maken aan het uit elkaar halen van de groene.
Dat is mooi. Als je hulp nodig hebt geef je maar een seintje maken we er een mini klus meet van :)
Lang lang geleden sind de laatste update :o
Ben mijn topic echt een beetje aan het verwaarlozen :(
Anyways uitlaat zit er nu al een tijdje onder auto rijdt er ontzettend veel beter op. Zelfs na reset van de selflearn ruikt hij nog redelijk naar benzine en met een verbruik van 1 op 10 vraag ik me af of ik hem toch maar een keer moet laten finetunen.
Vandaag naar Chris en Bas geweest die hebben bij mijn auto de voorbalk vervangen en we hebben aan de bestuurderskant de kuipstoel geplaatst. Past allemaal maar net en was iets bewerkelijker dan we allebei hadden gedacht. De tweede kuipstoel moet dus nog een keer.
Geloof dat Bas een paar foto's heeft gemaakt van de balk verwisselen dus ik hoop dat hij die hier neer zet en ik zal proberen morgen een duidelijke foto van de kuipstoel te maken.
Goes bezig heren :)
Hoe vind je de stoelen zitten ?
Zit erg lekker. Vond op de terugweg ook dat het meteen een hele andere ervaring gaf met rijden
Citaat van: thieme op 31 januari 2015, 19:01:32
Geloof dat Bas een paar foto's heeft gemaakt van de balk verwisselen dus ik hoop dat hij die hier neer zet
Alstublieft :)
Thieme zijn front was nog niet zo heel erg er aan toe. Daarom hebben we besloten om zoveel mogelijk origineel staal te laten zitten en alleen de onderste balk te vervangen. De oplettende kijker ziet dat we nog wat extra werk hebben gehad, bij de 1.6 opbouw hebben we de radiator namelijk in de frontbalk gemonteerd. De gaten daarvoor moesten nu ook weer in de nieuwe balk komen.
(https://farm9.staticflickr.com/8604/15802982964_5210500201_c.jpg)
Na het lassen hebben we de stukken kaal staal voorzien van een laagje verf, vanwege de kou hadden we de kachel en verfföhn nodig om het een beetje te laten drogen.
(https://farm9.staticflickr.com/8598/16425479095_2c1aba5197_c.jpg)
Daarna hebben we het afgewerkt met strijkkit, dat zorgt dat er niks van vocht tussen de verschillende plaatwerkdelen in kan komen. Het ziet er nu niet zo mooi uit, maar er kwam daarna nog een laagje Tectyl bitumen undercoating overheen en dan zie je er weinig meer van.
(https://farm9.staticflickr.com/8577/16424551682_b179534c91_c.jpg)
Naast de bitumen undercoating aan de buitenkant van de balk hebben we het hele front voorzien Tectyl ML. Dit spuit je met een slangetje aan de binnenkant van de balk, zodat deze ook niet meer van binnenuit kan roesten. Ook de twee kokerbalken hebben we hier nog even mee behandeld, we waren nu toch bezig :)
(https://farm9.staticflickr.com/8574/16237837768_46818e2a67_c.jpg)
Van de stoel heb ik geen foto's gemaakt.
Oja ik moet ook nog zo een front doen ;D
Mijn 2.0 rijdt ook 1 op 10, gezien jou 1.6 nogal verbouwt is lijkt het mij vrij aannemelijk dat het verbruik hoog ligt.. weet niet hoe de rest daar over denkt. (Ik heb niet echt een heel erge benzine lucht)
Bedankt Bas!
@Respawn ik heb dus wel een redelijke bezinelucht maar heb ook al weer een jaar of anderhalf een wideband lambda in de kast liggen dus misschien moet ik die maar uit de kast halen en gaan gebruiken om te zien of ik heb nog echt moet laten mappen of niet
Kleine update: gister auto laten pre keuren dee het eigenlijk alleen voor de CO maakt me verder niet zo'n zorgen maar hoe fout kon ik zijn
handrem rechts werkt niet (kabel bijstellen)
ruitensproeier werkt niet (dit wist ik)
CO stationair niet goed (0.7 i.pv. 0.35 had ik ook wel verwacht; standaard kat eronder en auto flink warm rijden met reiniginghsmiddel in de tank)
2 x knipper voor wit
2 x koplamp afstellen
Olie lekkage stuurhuis (onbekrachtigd stuurhuis monteren)
Remschijf achter teveel roest (vervangen)
remleiding LA "rot"
laswerk aan dorpels niet voldoende
Spiraalveer L&R achter allebei kapot (vervangen)
Stuurhuishoes RV stuk (vervangen)
Remslang LV zit los (vastmaken)
remleidng LV schoonmaken
Moet de rest zelf nog beoordelen want ik mocht zelf niet mee kijken ...
officieel is de auto tot en met maandag gekeurd dus ben er zelf lekker laat mee.
knipperlicht voor mag voor zover ik weet gewoon wit knipperen
Succes! en wit knipperlicht voor mag:
Citaat van: voertuig regelgeving Artikel 5.2.53
2.De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Klopt dat mag inderdaad
Citaat van: Bunny op 21 april 2015, 09:00:00
Succes! en wit knipperlicht voor mag:
Citaat van: voertuig regelgeving Artikel 5.2.53
2.De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
ik heb tijdje met rode knippers gereden op de achterlichten, maar ben daarvoor wel aangehouden en bleek dat het niet mocht?
vond het zelf raar, maar moest het wel aanpassen naar oranje
Tjah het oranje laagje op de knipperlampjes liet los heb gewoon nieuwe besteld kleine moeite en om die paar euro ga ik niet klooien.
Je hebt wat dat betreft helemaal gelijk hoor Thieme.
@Thom:
Diegene kent het regelboek dus niet goed. ik heb dit destijds op mijn mazda expres gedaan.
Voorin witte knippers (zaten in de behuizing met de stadslichten) en de achterlichten waren compleet rood (in plaats van rood en oranje). Speciaal laten keuren bij de mazda dealer en de keurmeester gaf me helemaal gelijk. ik had zelfs de spatbordknippers, mistachterlicht en achteruitrijlicht verwijderd (auto was van eind 96) en ook dat was geen probleem voor de apk.
uiteraard had ik eea vtv erg goed uitgezocht.
Zo afgelopen twee weken is er flink wat aan het karretje geklust. Heb helaas niet van alles foto's
De auto staat er op het moment zo bij:
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/IMG_20150514_144356364_zpstkqevake.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20150514_144356364_zpstkqevake.jpg.html)
Stuurhuis is vervangen door eentje zonder bekrachtiging
Heb de remleidingen onder de auto schoongemaakt en met tectyl ingespoten
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20150514_144245050_zpsxj4k3nbi.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20150514_144245050_zpsxj4k3nbi.jpg.html)
Het stukje wat was afgekeurd op rotheid kreeg ik met een schroevendraaier zo niet 1-2-3 kapot dus dat heb ik ook gewoon schoongemaakt en zo goed mogelijk geschuurd en ingespoten.
Heb bij de voorpijp 2 lamba moeren op laten lassen. Eentje voor de normale lambda omdat die nu maar over 1 cylinder meet en eentje voor een wideband lambda in de toekomst. Moet nu wel gaan rondkijken of ik iemand kan strikken om mijn kabelboom te verlengen.
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20150514_144211117_zpsxq2bu31e.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20150514_144211117_zpsxq2bu31e.jpg.html)
Verder vandaag de remmerij gedaan. Aan de voorkant eindelijk de remmen van Ken erop gezet
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20150514_144154152_zpsltw8zbbs.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20150514_144154152_zpsltw8zbbs.jpg.html)
en aan de achterkant de rechtse klauw vervangen door een exemplaar die het wel deed. Toen per ongeluk links de zuiger eruit geduwd :-[ goed schoongemaakt en weer in elkaar gekregen.
Nieuwe schijven en blokken achter op gedaan
Toen alles ontlucht en nieuwe remvloeistof erin gedaan.
Nieuwe veren eronder gedaan aan de achterkant
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20150514_144146772_zpsfygeahpl.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20150514_144146772_zpsfygeahpl.jpg.html)
De VPB achter van Piet gemonteerd en ook mijn whiteline panhard vervangen voor een Pietmodel met knik
(http://i8.photobucket.com/albums/a15/thieme1989/th_IMG_20150514_144325844_zpsyx0t0mcr.jpg) (http://s8.photobucket.com/user/thieme1989/media/IMG_20150514_144325844_zpsyx0t0mcr.jpg.html)
Wat moet er nog
- VPB voor onder monteren als dat lukt. Is het verstandig om dan nieuwe (pu) rubbers bij de hand te hebben of is dat sowieso nodig?
- De downpipe en standaard katalysator eronder hangen
- Oil catch can nog steeds niet binnen als die binnen is monteren.
- Laswerk aan de dorpels wordt als het goed is de 23e gedaan
- kabelboom verlengen voor lambda (vrijwilligers? :P)
- ruitensproeier motor vervangen
- koplampen laten afstellen
- Bumper achter verwisselen maar dat doe ik wss na de apk
- Voorkant weer opnieuw uit laten lijnen
Als de auto dan weer helemaal in elkaar zit lekker illegaal zonder APK ff flink dat reinigingsmiddel erdoor blazen en dan hopelijk snel genoeg zonder problemen door de apk.
Lekker bezig Thieme!
gaat lekker zo O0
voor de vpb voor onder van piet gaat het niet zo zeer om de rubbers maar om de bouten
als deze vast geroest zitten dan moet je die doorslijpen
Citaat van: Leo op 14 mei 2015, 18:02:21
gaat lekker zo O0
voor de vpb voor onder van piet gaat het niet zo zeer om de rubbers maar om de bouten
als deze vast geroest zitten dan moet je die doorslijpen
die roesten niet vast, die rotten vast in de rubbers.
in dat geval heb je dus nieuwe rubbers en bouten nodig
ik kan de rode pu rubbers van stongflex aanbevelen :)
(kunt ook gelijk andere delen vervangen als je ze toch gaat bestellen)
Ben benieuwd hoe het met dit autootje is :)
Ja nu je het zegt, is al een tijdje stil rondom deze wagen.
Ook bij thieme zelf moet ik zeggen... :O
Citaat van: thieme op 14 mei 2015, 17:14:37
- Laswerk aan de dorpels wordt als het goed is de 23e gedaan
hij is inmiddels al gelast maar moet nog in de tectyl worden gezet
uitlaat is nog te luid, dus nog geen apk :(
Citaat van: Leo op 26 juni 2015, 12:56:55
Citaat van: thieme op 14 mei 2015, 17:14:37
- Laswerk aan de dorpels wordt als het goed is de 23e gedaan
hij is inmiddels al gelast maar moet nog in de tectyl worden gezet
uitlaat is nog te luid, dus nog geen apk :(
Yup heb er zelf ook iedere keer geen zin in gehad sommige mensen van hier weten het al maar ik heb dus chronische vermoeidheid ik werk maar 30 uur in de week maar ben 's avonds en in het weekend meestal toch nog kapot.
Ai, dat lijkt me erg klote thieme. Ik zou zeggen doe rustig aan, maar dat zit wel snor denk ik.
Succes en sterkte ermee!
als je nog n handje hulp nodig hebt kun je mij ook appen he, kom ik wel ff langs :)
EINDELIJK APK
Wat een gedoe zeg heb wel een beetje geluk gehad auto kwam niet door de CO meting en gaf veel teveel lawaai en toen zei de APK keurmeester dan haal je de katalysator eraf deze auto hoeft geen kat te hebben en zet je een standaard uitlaat eronder. Veel regelwerk en een beetje geklus met nog wat tegenslagen later is het dan toch eindelijk gelukt. Kwam er achter dat ik officieel wel een kat eronder moet hebben omdat er E2 op me kenteken staat maarja :x
Nu heb ik gelukkig een heel jaar om wat geld te sparen en alles fatsoenlijk te maken.
Dat geld sparen is wel weer even nodig want al mijn gereedschap is vorige week gejat. Dus als iemand wat Seneca gereedschap en/of een Hitachi moeraanzetter aangeboden krijgt laat mij even weten aub. Grapje heeft me totaal 1200 euro gekost en kan niks vergoed krijgen.
Nu pas de apk :P
En wat een lijers zeg zal er naar uitkijken!
Gefeli met de apk, gecondoleerd met het verlies van je tools....
Damn... gereedschap gestolen? Ingebroken ofzo? Zwaar klote zeg!
Wel gefeliciteerd met de apk!
Dat is wel echt heel zuur..
Gefeliciteerd met de apk. Maar als andere er met je spullen vandoor gaan dan is dat wel heel erg balen zeg :(
Citaat van: Jeroen330 op 28 oktober 2015, 17:06:00
Damn... gereedschap gestolen? Ingebroken ofzo? Zwaar klote zeg!
Yup ik mocht op mijn werk de schuur gebruiken om aan mijn auto te sleutelen dus ik had al mijn gereedschap daar neer gezet en daar hebben ze dus ingebroken. Allebei mijn werkgevers hebben al een paar keer gezegd van het staat daar op eigen risico. Hun hebben daar normaal niks duurs liggen. Ze hebben de verzekering daarom ook vanaf 15000 euro gezet voornamelijk voor de loader die daar staat.
Dikke pech hebben dus en weer extra uitgaves die ik niet kan gebruiken.
Net natuurlijk ook weer een stukje gereden en ik kan echt niet meer zeggen dat de auto als geheel het geld waard is/was maar wat voelt dat toch goed om weer te kunnen rijden.
Morgen auto laten uitlijnen dan over 2 weken nieuwe achterbanden erop (was het enigste adviespunt) dan volgend jaar hopelijk fatsoenlijke stille uitlaat eronder en dan eindelijk eens fatsoenlijk laten afstellen. Hoop dat met afstellen de CO omlaag gebracht kan worden want ik moet ook nog steeds een keer naar de RDW :x
2.25 inch free flow geeft nogal een hoop herrie

Je kunt ook nog een sport cat nemen dan is de uitlaat stiller en gaat het co ook omlaag
de bedoeling is ook dat er weer een kat onderkomt maar de sportkat die ik nu heb is waarschijnlijk alweer grotendeels verkloot door teveel benzine. En de spiksplinternieuwe standaard kat die ik had gekocht voor dit doel hebben ze meegenomen.
Uitlaat wordt aangepast met een tussendemper of twisterstuk en dan een aftermarket low sound of shottendemper. Toch weer een les voor de dat goedkoop duurkoop kan zijn. Had beter meteen bij een wat duurder meer professioneel bedrijf kunnen gaan die ook daadwerkelijk dempers op voorraad hebben zodat je kan luisteren wat ie doet op de auto.
Ik zou een 400 cellen sportcat nemen in de diameter van je uitlaat.. geen gezeur meer en betere flow dan een oem kat
Citaat van: Jeroen330 op 28 oktober 2015, 19:13:08
Ik zou een 400 cellen sportcat nemen in de diameter van je uitlaat.. geen gezeur meer en betere flow dan een oem kat
Iedereen zegt toch altijd dat de standaard kat onder de micra echt een ontzettend goeie flow heeft?
maarja kwa prijs zal het elkaar niet veel ontlopen dus waarschijnlijk doe ik dat ook.
De 2e kat flowt een stuk beter dan de eerste :)
Die 2e kat is gebruikt bij veel nissans en is niet specifiek voor de micra.
Een 400 cells sportkat is wel degelijk duurder dan een gewone kat
Maar werkt een sport kat niet beter dan de gewone kat ?
Die van mij had vorig jaar best moeite om door de CO2 meting te komen. Moest flink gassen om hem goed te krijgen.
Citaat van: Kwarkieboy op 29 oktober 2015, 13:19:07
Maar werkt een sport kat niet beter dan de gewone kat ?
Die van mij had vorig jaar best moeite om door de CO2 meting te komen. Moest flink gassen om hem goed te krijgen.
Een sportkat is meer open dan een gewone kat, betere doorstroom (flow) zorgt voor meer vermogen.
let wel op dat thieme een unieke hoge compressie motor heeft, wat lukt met een 1.3 bij de apk geld niet direct voor zijn 1.6 :(
Als je nistune in je ecu plaatst dan is CO een eitje..
Het kan je ook nog eens meer PK opleveren..
Ik zeg: win/win..
Citaat van: Leo op 29 oktober 2015, 14:46:50
Citaat van: Kwarkieboy op 29 oktober 2015, 13:19:07
Maar werkt een sport kat niet beter dan de gewone kat ?
Die van mij had vorig jaar best moeite om door de CO2 meting te komen. Moest flink gassen om hem goed te krijgen.
Een sportkat is meer open dan een gewone kat, betere doorstroom (flow) zorgt voor meer vermogen.
let wel op dat thieme een unieke hoge compressie motor heeft, wat lukt met een 1.3 bij de apk geld niet direct voor zijn 1.6 :(
Dat wist ik dat hij z'n motor heeft.
Ik dacht juist dat een sport kat beter was dan de standaard. Niet alleen kwa flow maar met de CO2. Als die van mij er al moeite mee heeft red hij het niet met de standaard kat.
Hier in het westerlijk gedeelte van vluchtelingenland rijd een mark2 met 1jz.
Met gewone kat geen goede co, met sport kat makkelijk.
Kwarkie: CO2 is iets anders dan CO ;)
Citaat van: Riesh op 29 oktober 2015, 21:46:36
Kwarkie: CO2 is iets anders dan CO ;)
Ik dacht dat het CO2 was :D
Maar jullie begrijpen wat ik bedoel xd
Nistune zit er in maar ik ben er nooit aan toe gekomen deze weer fatsoenlijk af te laten stellen dus daar zal het euvel ook liggen.
het zit me de laatste tijd niet mee heb ik de micra eindelijk door de APK knalt mijn koppakking eruit.
Had al iets langer het vermoeden dat die een klein beetje stuk was maar hij heeft nu iets meer de geest gegeven.
Ga het dit weekend proberen te maken. Al 2 keer gedaan voor de cg13 maar reken er niet op dat alles van een leien dankje gaat :s
Dat is niet zo mooi !
Kun je er geen stalen koppakking tussen doen ?
Niet zo te krijgen voor ga16 helaas
Wat ben ik toch laks met het updaten hier ...
Koppakking is al tijden gemaakt eigenlijk in een weekendje gedaan met natuurlijk een paar kleine tegenslagen.
Niet aan gedacht dat de radiatorslang onder niet het laagste/beste punt was om koelvloeistof af te tappen dus toen de kop los kwam sijpelde er nog overal koelvloeistof langs. Veel poetswerk om die rommel een beetje weg te halen.
Het terug zetten ging iets te gehaast en geen rekening mee gehouden dat het gleufje in de nokkenas voor de ontsteking offcentre stond dus ook een nieuwe ontsteking moeten regelen.
Met die nieuwe ontsteking dacht ik zal de auto maar eens fatsoenlijk afstellen want hij liep toch niet helemaal goed al kon nergens de vinger op leggen. Ik weet niet wat er aan de hand is maar het lijkt erop dat ze de auto met een verkeerde basistiming af hebben gesteld in de CPU.
Moest de ontsteking zoveel draaien om op de 20 graden te komen die de sr20 ECU als timingpunt heeft te komen. Lijk nu ook wat power te missen moet ik dus binnenkort maar even naar kijken maar ben bang hem zo teveel te verzetten zonder klopsensor.
Nu heb ik het volgende probleem ofja daar heb ik ook al een tijdje last van maar het lijkt erger te worden. Ik heb ontzettend veel carterdruk in de motor en bij rijden tussen de 3-4000 toeren is het niet heel merkbaar maar als je lange tijd op 5000 toeren of hoger rijdt (tanken in Duitsland lekker 180 rijden) dan blaast de motor er ontzettend veel olie uit via de carterontluchting. Nu heb ik er een catchtank op maar door condensvorming kan ik alles wat daar in komt sowieso weggooien. Nu wil ik dus even gaan rondkijken hoeveel het me zou kosten om de zuigerringen te vervangen en waar ik dat het beste kan laten doen en of zoiets dan in een dag is te doen of niet.
Alle hulp en tips welkom en een fijne kerst iedereen
Zuigerveertjes is goed zelf te doen hoor.
Goed op de volgorde Letten van monteren.
Klein beetje extra werk im vergelijking met een kopje liften
Hij gooit de olie echt uit blok ?
Kan er geen retourleiding naar het blok ?
Citaat van: MaStErTuNeR Q op 25 december 2015, 15:19:09
Zuigerveertjes is goed zelf te doen hoor.
Goed op de volgorde Letten van monteren.
Klein beetje extra werk im vergelijking met een kopje liften
Ik wil er het liefst zelf niet meer aan beginnen heb het wel een beetje gehad met klussen op dit moment. Heb nu in een week tijd ook 2 bezichtigingen in huurappartementen gehad dus als ik geluk heb moet ik ook een keer verhuizen :D
Maar zuigerveren vervangen is carter loshalen en alles via onder eruit of niet? En heb je niet ook vrij specialistisch gereedschap daarvoor nodig?
Citaat van: Leo op 25 december 2015, 15:45:35
Hij gooit de olie echt uit blok ?
Kan er geen retourleiding naar het blok ?
Via de carterontluchting komt er gewoon zoveel olienevel mee dat de hoeveelheid best wel ophoopt. +-15-20 km boven de 5000 toeren is ongeveer 150-200ml olie in de catchtank. Nu is het zo dat door de condens in de slang die naar mijn catchcan loopt alle olie daar zo slushy is dat ik die niet terug mijn blok in wil leiden.
Citaat van: Leo op 25 december 2015, 15:45:35
Hij gooit de olie echt uit blok ?
Kan er geen retourleiding naar het blok ?
Retourleiding naar het blok?!?
De overdruk komt juist de motor uit, dan kun je dat toch niet terugleiden het blok in? Dan komt de overdruk wel ergens anders naar buiten.. geen handige tip..
Carterdruk is inderdaad een slechte afdichting van je zuigers in de cilinderwand.. hierdoor komt je compressie van boven de zuiger onder de zuiger.. betekent ook dat er brandstof mee kan komen en kan mengen met je olie. Tevens zorgt dit direct voor vermogensverlies (minder compressie in bdp)..
Zuigerveren wisselen kan, maar omdat deze motor nog niet lang geleden gebouwd is zou je moeten nagaan of je cilinders niet ovaal zijn geworden.. daardoor ontstaat ook snel een hoge carterdruk.
Ik denk dat het beste idee is van vooraf aan te starten..
Citaat van: Jeroen330 op 26 december 2015, 12:57:30
Ik denk dat het beste idee is van vooraf aan te starten..
In de oudijzerbak...
Citaat van: Jeroen330 op 26 december 2015, 12:57:30
Carterdruk is inderdaad een slechte afdichting van je zuigers in de cilinderwand.. hierdoor komt je compressie van boven de zuiger onder de zuiger.. betekent ook dat er brandstof mee kan komen en kan mengen met je olie. Tevens zorgt dit direct voor vermogensverlies (minder compressie in bdp)..
Zuigerveren wisselen kan, maar omdat deze motor nog niet lang geleden gebouwd is zou je moeten nagaan of je cilinders niet ovaal zijn geworden.. daardoor ontstaat ook snel een hoge carterdruk.
Ik denk dat het beste idee is van vooraf aan te starten..
De verkoper heeft me destijds nieuwe ringen meegeleverd ik verwacht dat die gewoon niet vervangen zijn bij het bouwen van de motor wat opzich wel dom is.
Opnieuw beginnen gaat me echt niet lukken dit is gewoon nog 1 laatste ding wat ik wil proberen en anders komt er gewoon een andere standaard auto.
Hoe zouden cylinders ovaal moeten worden? niet dat ik nu zoveel verstand ervan heb maar daar heb ik dus nog nooit van gehoord.
Edit: Gister naar mijn vader gereden flink wat snelweg kilometers maar netjes niet hoger gegaan dan 4500 toeren en nog niks te zien in de catchcan.
Probleem lijkt zich dus alleen voor te doen bij lange tijd rijden op 5000 toeren en hoger geen idee of je aan de hand daarvan af kan leiden of het dan zuigerveren of iets anders is.
Warmteverschil trekt dingen krom...
Verbrandingen die langs zuigers gaan brengen Warmteverschil in de cilinderwand..
1+1=2
Da's mooi ruk Thieme.
Zoals Jeroen al aangaf heb je in het ergste geval vervormde cilinders. 'Hopelijk' alleen kapotte zuigerveren. De kans dat je op zijn minst de cilinders moet laten honen is toch wel aanzienlijk.
Zuigerveren vervangen is zelf te doen, maar ja, honen in principe ook. Het is vooral arbeidsintensief als je naar een revisiebedrijf loopt.
Ik zou je verhaal eens bij 1 of desnoods meerdere bedrijven doen en kijken wat het kost. Een controle van mijn cilinderkop met prijsopgaaf koste mij destijds niets. Als je de cilinderkop eraf hebt kun je/of ze snel zien of je cilinders nog goed zijn.
Kun je het nu niet beter doorzetten ? Je hebt er nu al zoveel tijd en energie in zitten dat het zonde is om er mee te kappen, het komt toch wel een keer goed ?
"Even" rustig voor gaan zitten en de boel even goed na kijken of laten kijken. Zuigerringen mee pakken en hopen op het beste !
Kom op kerel het gaat lukken :D
Citaat van: Roadrunner op 26 december 2015, 17:40:40
Da's mooi ruk Thieme.
Zoals Jeroen al aangaf heb je in het ergste geval vervormde cilinders. 'Hopelijk' alleen kapotte zuigerveren. De kans dat je op zijn minst de cilinders moet laten honen is toch wel aanzienlijk.
Zuigerveren vervangen is zelf te doen, maar ja, honen in principe ook. Het is vooral arbeidsintensief als je naar een revisiebedrijf loopt.
Ik zou je verhaal eens bij 1 of desnoods meerdere bedrijven doen en kijken wat het kost. Een controle van mijn cilinderkop met prijsopgaaf koste mij destijds niets. Als je de cilinderkop eraf hebt kun je/of ze snel zien of je cilinders nog goed zijn.
Als aanvulling:
Olie heeft naast een smerende, koelende en vuil afvoerende functie ook een afdichtende functie. Als de cilinderwand gehoond wordt dan maak je schuine krasjes in de cilinderwand waardoor de olie beter langs de cilinderwand blijft zitten. Dit zorgt voor betere smering, voorkomt hitte verschillen omdat de warmte afvoer beter is en het brengt ook bij aan de afdichting van je zuigers.
Het verandert echter niet de vorm van je cilinderwanden..
Citaat van: Kwarkieboy op 26 december 2015, 17:52:44
Kun je het nu niet beter doorzetten ? Je hebt er nu al zoveel tijd en energie in zitten dat het zonde is om er mee te kappen, het komt toch wel een keer goed ?
"Even" rustig voor gaan zitten en de boel even goed na kijken of laten kijken. Zuigerringen mee pakken en hopen op het beste !
Kom op kerel het gaat lukken :D
Heb de zuigerveren al liggen heb ik toen van de verkoper van het blok meegrekegen dus ik wil inderdaad even doorzetten en in ieder geval kijken of het alleen de zuigerveren zijn of niet. Alleen jammer dat ik dan weer de kop eraf moet halen nadat die er net af is geweest :/
Kan je het meestal goed zien als de zuigerveren versleten zijn? en is het ook goed zelf te zien of te meten of de cilinders ovaal zijn? of wordt dat toch de hele meuk naar een bedrijf brengen/opsturen?
Ik weet bij motoren dat als je de zuigerveren in de cilinder plaatst (zonder zuiger) dat je dan de slotspeling meet, dus de ruimte van de opening van de zuigerveer.
Zo weer even stil geweest hier.
Na de meet bij Kwarkieboy is het toch echt erg duidelijk geworden dat de zuigerveren van de motor echt slecht zijn. Samen met andere kosten die nog in de auto gestoken moeten worden heb ik besloten dat het voor mij niet meer te doen is.
Vooral het feit dat zwaar getunede motoren van zichzelf onbetrouwbaar zijn en dat het brandstofverbruik hoog is hebben mij deze keuze doen maken.
Ik heb vandaag een andere auto gekocht en opgehaald die mijn daily wordt. Ik wil deze dan schorsen en als het even meezit wel nog de zuigerveren vervangen. Zo snel dat is gedaan zou ik nog even plezier kunnen hebben van het wagentje tot aan de volgende APK maar dan wordt de auto gedemonteerd en als de motor het op dat moment nog goed doet wordt die doorverkocht.
Wat zou er nog aan de auto gedaan moeten worden om hem rijdbaar te houden?
- zuigerveren vervangen
- Dorpels; heb buitenkant toen snel snel netjes laten maken voor APK maar de binnendorpels waren ook ver verrot. Dit zou dus helemaal vervangen moeten worden.
- voorbalk; destijds verbogen door de garage die er waarschijnlijk een steun midden onder heeft gezet
- RDW keuring Hiervoor moet de auto eerst fatsoenlijk afgesteld worden voor de uitstoot en moet de uitlaat in orde zijn.
- uitlaat; maakt teveel herrie moet aangepast worden, simpele tussendemper waarschijnlijk niet genoeg.
Daar zitten nog aanzienlijke kosten aan ja.
Ga je het blok los verkopen of de auto compleet?
Ik denk wel dat het ladtig wordt trouwens.
Blok los verkopen ga er niet van uit dat iemand de auto zo wil kopen
Als deze weggaat dan zou ik eerst alles weer ombouwen naar de nieuwe micra. De zuigerveren proberen te vervangen en dan eerst het geheel te koop zetten.
Blok los verkopen kan altijd nog
Lijkt me niet dat er iemand interesse heeft in een halve project auto en anders mogen ze dat hier toonbaar maken of me een PM sturen
Nou half hij rijd en heeft apk. Blok heeft alleen groot onderhoud nodig of een nieuw onderblok