Ik ben op zoek naar een micra als project.
Maar nou twijfel ik of het project word om een turbo op een 1.3 te bouwen, of een 1.6 in te bouwen?
Ik zag hier op het forum een 1.0 waar een turbo opgeknald werd met wat problemen.
Maar uiteindelijk liep die goed zonder 5e injector en/of piggyback/custom ECU als ik het goed begrijp?
Ik heb beschikking tot mig/mag en tig lassen en draai en freesbanken.
En buis buigen moet op me werk wel lukken dus in dat opzicht is het wel haalbaar voor mij.
Maar ik klooi liever niet met de ECU/electronica
Verder dacht ik te lezen dat een 1.6 redelijk makkelijk past maar dat er wel een motorsteun aangepast moet worden?
En dat de waterpomp poelie tegen je chassis aan zou komen?
Kunnen jullie mij voor en tegens geven voor beide ideeën?
Er is op dit forum maar 1 turbo zelf gebouwd op n 1.0 maar dat blok had dus interne beschadigingen opgelopen. Daarna is de set up verkocht aan ken voor zijn 1.3 super s maar door een onjuiste afstelling ging dit blok ook kapot.
Er zijn 2 duidelijke 1.6 ombouw topics die van jeroen en van thieme.
Beide heren hebben een getunede 1.6 (eccs) en moesten daarom wat meer aanpassingen doen.
De 1.6 van de 100nx en sunny hebben 90 pk die van een almera 100pk deze ga16de past direct op de 1.3 vbak dit werkt dan wel als een korters versnellings bak
Voor een ander motorblok moet je de motorsteunen aanpassen maar als je kunt lassen geen onmogelijke opgave :)
Voor een turbo ontkom je niet aan een ecu speciaal getuned voor een turbo motor. Via de volgende link kom je veel topics over turbo's tegen en zo ook Michiel's project.
http://www.micrafanclub.nl/index.php?action=search2;params=eJwtjlELgzAMhP_LXvZyD6aJOn-N2DbghrOj1o1Bf_ziEI5w-bhwmeJ7WoPGeq1NvVSfD9eBwJAGAhlAhBbkQDe4BsQgAbUQAfegAUIQM6YOYhnjduwgDHZwDIu0cCawjd5qtjl9xpCer0WLWuGBdv_QUMa0Lt-TpFzMZV30_-OJxnjPhqNu4SA65TDbXvbs0w9r9z63
1.6 jeroen
http://www.micrafanclub.nl/index.php/topic,15980.0.html
1.6 thieme
http://www.micrafanclub.nl/index.php/topic,16459.0.html
1.3 turbo ken
http://www.micrafanclub.nl/index.php/topic,15150.150.html
Hmm oke ik zie het volgende:
Turbo is lastig met ecu injectors afstellen enz.
Dus zonder super veel turbo kennis eigenlijk een grote gok of de boel niet vastloopt en je al je geld weggegooid hebt.
Voor ga16de moet een motorsteun aangepast worden en stuk uit de chassisbalk voor de waterpomppoelie?
Werkt de 1.3 ECU en kabelboom wel op de ga16de??
En als laatste is misschien motorfiets carburateurs wat voor op de 1.3?
Ik heb een setje honda cbr600 carbs liggen helemaal compleet slangetjes kelkjes alles erbij.
Volgens mij is het mogelijk om dan een oude ontsteking(k10?) met bobine erop te zetten.
En dan verder kietelen met leuk spruitstukje misschien andere nokjes enz.
klopt met de carbs.
dat was ook mijn plan voor ik de 2.0 in ging bouwen.
je kunt het dmv de k10 onsteking doen, maar kan ook via een triggerwheel met bv een megajolt ontstekings computer.
en dan kun je bv nog kiezen voor 1.0 zuigers voor meer compressie, spruitstuk en indd nokken.
dan zou je verder nog kop kunnen flowen etc etc
openluchtfilter
http://www.ebay.com/itm/2-5-to-3-inch-Short-Cold-Air-Intake-Pipe-Filter-Kit-Silver-JDM-Universal-/181316971374?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a37556b6e&vxp=mtr
andere einddemper, remus of nismo
decat
http://www.nodspeed.com/#/view/products/exhausts
janspeed 4-2-1 spruitstuk is allemaal nog verkrijgbaar :)
http://www.larkspeed.com/index.pl?c=JANSPEEDNISSAN&s=category
en als je dan toch kan lassen, zou ik direct een goed werkend cold air intake maken, ipv warm air intake wat bijna iedereen hier heeft
gewoon luchtfilterhuis van een ga16 pakken, werkt beter dan een open lucht filter
Citaat van: Riesh op 06 januari 2015, 21:02:57
gewoon luchtfilterhuis van een ga16 pakken, werkt beter dan een open lucht filter
Kan ook maar klinkt minder leuk
Veel onderzoek doen, turbo op een goede (!!!) manier erop zetten, nistune erop en laten afstellen --> jaren rijplezier!
Ik zeg eerlijk ik heb me net zoals vele andere me er flink op verkeken!
Turbo: Te moeilijk met de ecu/injectie/ontsteking
Ik had verwacht de boel passend te maken 1.6 gasklephuis en injectors erop 2 inch uitlaat en dan laten afstellen.
ga16de: motorsteun aanpassen stuk uit je chassis slijpen meer gewicht en dat voor 99pk?
Heb begrepen dat je met een janspeed spruikstuk en goeie decat pijp ook al richting de 100pk gaat.
Dus mijn opties zijn nu:
1.3 met motorfiets carbs ofwel met megajolt of met k10 verdeler en bobine
of
1.3 met 1.0 zuigers, 1.6 gasklephuis, 1.6 injectoren, 1.6 luchtfilterbox, janspeed spruitstuk, decat,eventueel andere nokkenassen en dan een ECU remap.
Zo zie ik het nu een beetje dus ik kan denk ik gewoon op zoek naar een micra 1.3 k11.
Overigens bedankt voor de vele en snelle reacties!
Ik ben wel anders gewend van de meeste forums :(
Je kunt ook de laatste setup nemen, maar dan met itb, dus 4 losse throttle bodies. Staan soms goedkopje setjes op internet.
is nog beter als ga16 throttle bodY ga ik vanuit.
Denk je dat je idd het beste voor de 1.3 kan gaan en daarmee moet gaan spelen.
Daar valt, mits je de goede dingen pakt natuurlijk, een kei snel blokje mee te maken!
Laten we niet vergeten dat een Micra al snel "snel" is he? (pk gewicht verhouding).
Citaat van: thom-micra op 06 januari 2015, 21:47:58
Je kunt ook de laatste setup nemen, maar dan met itb, dus 4 losse throttle bodies. Staan soms goedkopje setjes op internet.
is nog beter als ga16 throttle bodY ga ik vanuit.
Ik dacht dat throttle bodies altijd erg duur waren, daarom dat mensen vaak motorfiets carbs pakken?
Citaat van: Milo op 06 januari 2015, 21:55:07
Denk je dat je idd het beste voor de 1.3 kan gaan en daarmee moet gaan spelen.
Daar valt, mits je de goede dingen pakt natuurlijk, een kei snel blokje mee te maken!
Laten we niet vergeten dat een Micra al snel "snel" is he? (pk gewicht verhouding).
Jaa dat ga ik maar doen denk ik!
Ik zal een nieuw topic openen over de planning van het ''opvoeren''.
Want ik ga dat dan allemaal in 1 x doen aangezien de motor er toch uit moet als ik er 1.0 zuigers in wil(lijkt me?).
Dus een stappenplan en boodschappenlijstje is dan wel verstandig!
de standaard 1.3 kun je makkelijk naar de 100 pk is al vaker gedaan en daar zijn dyno resultaten van
je hebt dan nodig andere luchtfilter, ga15 gasklep, janspeed 4-2-1 decat en andere einddemper
luuk heeft een ga15 te koop, deze is plug n play met de 1.3 ook kwa electronica :)
http://www.micrafanclub.nl/index.php/topic,17140.0.html
wil je meer dan 100 pk dan moet je gaan zoeken naar snellere nokken, 1.6 injectoren, 1.0 zuigers, grotere uitlaat 1.75'' of 2'', nismo stalen koppakking etc
1.6 injectoren an sich heeft weinig nut zonder aanpassen van de ecu.
de acu regelt namelijk de duty cycle terug omdat hij denkt dat anders de motor te rijk loopt.
Sterker nog, uit de ervaringen die ik lees en zie op andere micra fora denk ik zelfs dat zomaar 1.6 injectoren monteren het recept is om je motor te ARM te laten lopen met alle gevolgen van dien.
luuk was de eerste die ze echt nodig had
Je kunt vrij simpel meer pk's uit een 1.3 Micra halen als je er geld voor over hebt. Ik gok dat die van mij richting de 110 pk gaat, jammer genoeg nog niet gemeten.
Mij setup bestaat uit.
Janspeed 4-2-1 spruitstuk.
2" uitlaat systeem
Decat
1.6 injectoren
1.5 gashuisklep GA15
Snellere nokkenassen
Chip tuning.
Wat riesh zegt! En 170pk in je micra is ook snel te langzaam;)
als je ze nieuw koopt zijn ze rond de 1000 en meer, maar heb al wel setjes gezien voor euro of 100 oid.
zoals deze bv
http://link.marktplaats.nl/m874572155
Wat nou als ik de motorfiets carbs gebruik als throttlebodies?
Dus gewoon alles afdoppen eigenlijk .
dan kun je net zo goed direct motorfiets throttle bodies gebruiken
+ motorfiets carbs werken op een vacuum, dus als je t gas intrapt gaat een klep open, en door t vacuum gaat er een schuif open achter de klep.
tenzij je flatslide's neem, maar die zijn minstens zo duur als itb.
ik heb een tijdje gekeken naar keihin fcr, maar is het niet waard voor een micra blokje vind ik zelf
Heel leuk TB enzo maar zuigen die niet warme lucht aan ? Zitten immers aan de achterkant van het motorblok of zaag je n gat in je motorkap ?
uhm, airbox met filter zo ver mogenlijk naar voren misschien?
Citaat van: thom-micra op 07 januari 2015, 12:42:51
dan kun je net zo goed direct motorfiets throttle bodies gebruiken
+ motorfiets carbs werken op een vacuum, dus als je t gas intrapt gaat een klep open, en door t vacuum gaat er een schuif open achter de klep.
tenzij je flatslide's neem, maar die zijn minstens zo duur als itb.
ik heb een tijdje gekeken naar keihin fcr, maar is het niet waard voor een micra blokje vind ik zelf
Ah ja dus dan heb je nog niet de gas response die je juist krijgt bij itb's.
Maar stel ik zet er itb's op hoe zit dat dan met de tps ?
De map sensor sluit je geloof ik aan op een tankje die weer verbonden is naar alle runners van je spruitstuk.
Maar hoe dat met te tps zit weet ik dan weer niet.
Citaat van: thom-micra op 07 januari 2015, 14:55:37
uhm, airbox met filter zo ver mogenlijk naar voren misschien?
Ik zou dan inderdaad een box maken en daaraan een cold air intake als het ware.
Ik heb even verder gegoogled en kom tot het volgende.
Throttle bodies geven bij vol gas bijna geen MAF signaal meer.
En met nistune kun je de injectie niet laten reageren op het tps signaal.
Dus voor zover ik het begrijp is het alleen goed af te stellen met een standalone ecu ala megasquirt of iets dergelijks.
Of zou het op te lossen zijn door een luchtbox te bouwen en daar de maf op aan te sluiten?
Zoiets dus:
http://www.micra.org.uk/attachments/imageuploadedbytapatalk1370531868-529887-jpg.23283/
Gewoon een 1.0 turbo bouwen, kan je alles origineel Nissan bestellen incl ecu en turbo spruitstuk.
Maar ik kan uit ervaring vertellen dat iets inbouwen puur omdat je de spullen heb liggen ipv een ombouw op maat 9/10 gedoemd is om te falen.
Een Nog belangrijkere vraag: wat is je budget?
Citaat van: smeck op 08 januari 2015, 01:25:34
Gewoon een 1.0 turbo bouwen, kan je alles origineel Nissan bestellen incl ecu en turbo spruitstuk.
Maar ik kan uit ervaring vertellen dat iets inbouwen puur omdat je de spullen heb liggen ipv een ombouw op maat 9/10 gedoemd is om te falen.
Weer je zeker dat dit voor de k11 is en niet voor de k10?

je zou de nummers toch ook nog posten en schema's? ;D
hehe ja kan em niet meer installeren op mn nieuwe computer op de een of andere manier :(
k kan alle bestanden via wetransfer sturen ofzo, misschien dat et jou wel lukt
Weet dat in Nissan Fast een turbo spruitstuk en toebehoren stonden, ligt zelfs nog een turbo spruitstuk voor een 1.0 bij Divalo :)
Maar om weer even relevant te blijven.
Als ECU tuning je grootste probleem is om een turbo in te bouwen, dan zal het als een verrassing komen dat je bij elke grote aanpassingen van je motor een andere ecu moet aanschaffen en afstellen ;)
En met een ander blok inbouwen zal je zelfs een volledig nieuwe kabelboom moeten aanleggen ;)
Ik denk dat dat turbo spruitstuk uit een Figaro komt Smeckie...
en als je helemaal gaaf wil, turbo, met itb ;)
Citaat van: Riesh op 08 januari 2015, 18:15:58
Ik denk dat dat turbo spruitstuk uit een Figaro komt Smeckie...
Figaro is toch gewoon een k10 met bodykit :p
Maar k zal ff aan dick v loon vragen hoe en wat als k em weer spreek.
idd een fiagro is een K10 cabriolette :P
Citaat van: ParaChris op 07 januari 2015, 00:17:53
Wat riesh zegt! En 170pk in je micra is ook snel te langzaam;)
Dat is zeker waar, en dan kom je ook weer bij turbo uit ;D
Citaat van: thom-micra op 08 januari 2015, 18:43:24
en als je helemaal gaaf wil, turbo, met itb ;)
2.0 turbo met independent throttle bodies 8)
Ik rij zelf een 2.0 helemaal leeg gestript, voor de vergelijking ben sneller dan een vw golf r32.
dat is het helemaal resp4wn!