Ik heb er vaker over nagedacht en toen ik op de snelweg in wou halen in de 5 van 80km naar 120km kwam ik bijna in de problemen omdat de Micra niet snel genoeg accelereerde. Terwijl ik eigenlijk dacht dat het wel redelijk kon.
Toen wist ik het, er zou snellere nokkenassen in moeten die dit probleem kan oplossen.
Alleen bij het typen van dit bericht zit ik te denken dat je meer koppel nodig hebt om in de hogere versnelling sneller te zijn.
Bij de nokkenassen van Piper Cams, Link (http://www.micrasport.com/prodtype.asp?strParents=92&CAT_ID=120&numRecordPosition=1), wordt alleen het vermogen weergegeven.
Geeft snellere nokkenassen ook meer koppel? ::)
Daarnaast wou ik ook eens weten of je zulke makkelijk nokkenassen, zonder extra aanpassingen aan de instellingen van het motorblok/ecu, kunt monteren. Met andere woorden, ik wil Euro 95 blijven tanken. ::) ;) :P
Ik heb een bedrijfje in de buurt gevonden die Piper Cams levert en waarschijnlijk ook kan monteren. Ze hebben zelfs een rollenbank wat dan misschien interessant kan zijn.
Alleen moet ik het een en ander nog vragen.
Volgens mij geven snellere nokkenassen (afhankelijk van scherpte) niet echt meer koppel, maar juist hoger in de toeren meer vermogen.
Hoe scherper de nokken, hoe hoger in de toeren meer vermogen
Ik geloof dat iets van 264 graden nog goed te doen was voor straat gebruik, ga je over de 300 graden dan zit je in het rally gebied, dus 6000 - 8000 toeren.
Optimaal zou zijn, een openluchtfilter, benzinedruk regelaar, ander spruitstuk en scherpere nokkenassen, dan zit je zo op 100 pk.
Zo ver mijn ervaring even gaat zal je met N/A niet veel koppel er bij krijgen...
Ik kreeg er 5nm bij met al mijn mods toen.
Probleem is dat het maar een 1.3.
Ik zou zelf gaan voor een hele lichte variant nokkenassen,ga je groter zoals michiel zegt moet je gelijk alles aanpassen.
Ik zelf denk dat je niet heel veel verschil zult gaan merken met andere nokkenassen.
Alleen met het verbruik...... ::)
Citaat van: Michiel op 22 augustus 2008, 23:14:42
Volgens mij geven snellere nokkenassen (afhankelijk van scherpte) niet echt meer koppel, maar juist hoger in de toeren meer vermogen.
Hoe scherper de nokken, hoe hoger in de toeren meer vermogen
Ik geloof dat iets van 264 graden nog goed te doen was voor straat gebruik, ga je over de 300 graden dan zit je in het rally gebied, dus 6000 - 8000 toeren.
Optimaal zou zijn, een openluchtfilter, benzinedruk regelaar, ander spruitstuk en scherpere nokkenassen, dan zit je zo op 100 pk.
Met het aantal graden heb ik al eerder iets over gelezen. Mij leek het dan ook mooier om de ene te nemen met 272 graden. Vanwege het vermogenstoename vanaf 2500 toeren.
Alleen heb ik op het forum van NCN gelezen dat de motor ook onrustiger gaat lopen en je moet ook uitkijken dat de co2 uitstoot binnen de normen blijft vanwege de APK.
Ik wil natuurlijk wel een goed en betrouwbare motorblok behouden. Aangezien het wel prijzig is om het aan te schaffen, gezien de ervaringen van andere, ga ik eerst informatie inwinnen. Een betere spruitstuk schijnt ook goed te helpen en dat kost minder.
Naar de 100pk zou ik wel graag willen. Daar hoort uiteraard een ander spruitstuk bij. :)
Een benzinedruk regelaar is iets waar ik nog niet echt het nut van in zie, waarschijnlijk wel wanneer er meerdere snellere onderdelen aanzit.
Citaat van: Chrismo op 23 augustus 2008, 17:08:56
Alleen met het verbruik...... ::)
Daar zat ik ook al aan te denken, maar in principe is de rechtervoet die bepaalt hoe snel je naar een tankstation moet. :)
bv: Met een openluchtfilter rijd ik nu zuiniger dan met een standaard luchtfilter.
Citaat van: Larrs op 24 augustus 2008, 13:15:00
Citaat van: Chrismo op 23 augustus 2008, 17:08:56
Alleen met het verbruik...... ::)
bv: Met een openluchtfilter rijd ik nu zuiniger dan met een standaard luchtfilter.
o echt waar??? :D beter dan ga ik zorgen dat me filtertje heel snel inorde is :D
Citaat van: rob op 24 augustus 2008, 16:02:45
Citaat van: Larrs op 24 augustus 2008, 13:15:00
Citaat van: Chrismo op 23 augustus 2008, 17:08:56
Alleen met het verbruik...... ::)
bv: Met een openluchtfilter rijd ik nu zuiniger dan met een standaard luchtfilter.
o echt waar??? :D beter dan ga ik zorgen dat me filtertje heel snel inorde is :D
Wel aan denken dat je niet elke keer vol gas geeft om het mooie geluid te horen door de openluchtfilter.
Oftewel je rechtervoet bepaalt dus hier ook hoe zuinig je rijdt.
hahahaha ja oke maar als je dus redelijk normaal rijd dan bezuinigt hij ook ;) goed om te horen
back on topic maar weer
Citaat van: Challenge op 23 augustus 2008, 15:37:11
Zo ver mijn ervaring even gaat zal je met N/A niet veel koppel er bij krijgen...
Ik kreeg er 5nm bij met al mijn mods toen.
Probleem is dat het maar een 1.3.
Ik zou zelf gaan voor een hele lichte variant nokkenassen,ga je groter zoals michiel zegt moet je gelijk alles aanpassen.
Ik zelf denk dat je niet heel veel verschil zult gaan merken met andere nokkenassen.
5nm is niet echt veel, maar jij moet wel boven de 100pk gehad hebben.
Het zal ook wel een combinatie zijn van meerdere onderdelen om tot een goed eindresultaat te komen.
Tja ga je te ver met je nokkenassen, moet je ook andere zuigers hebben om je compressie te verhogen.
Ik zat zelf op 105pk had ik de computer aangepast kwam ik op 115/120 pk uit.
Maar dan moet je ook je inlaat plus uitlaat traject aanpassen.
Ik heb door minimale aanpassingen er ong. 11 pk en 5 nm erbij gekregen( getest op de Dyno bank bij Rica in Wateringen)
- CAI openluchtfiltersysteem met Pipercross luchtfilter.
- NGK iridium bougies.
- Laser RVS tussenpijp(middendemper vervallen)
- Remus einddemper.
Mijn advies: ga niet te ver met motorische modificaties, tenzij je geld over hebt en als je het toch zou willen doen, ga dan naar een specialist bv. Dick van Loon van Rica Engineering ( daar weet Martijn/Challenge) alles van.
Ik moet nl. ook als ik flink wil door trekken in de 4e versnelling schakelen.
Succes.
gr.
Luigi
Zoveel geld heb ik niet over, maar als jij 11pk hebt gekregen met die setup dan kan ik dat ook eens proberen.
Al blijft een 4-2-1 spaghetti spruitstuk ook nog in planning.
Een Pipercross luchtfilter heb ik al en een andere einddemper zal ergens in september verschijnen. Als ik andere bougies neem, komt er ook andere bougies kabels.
Toen ik mijn auto kocht was de micra voorzien van een openluchtfilter, ander spruitstuk en andere nokkenassen. Volgens het autobedrijf zou die zo rond de 100pk moeten hebben. Ik zelf merk alleen wanneer je zo rond de 5000 toeren komt dat deze aanpssingen gaan werken.
Wanneer ik weleens in moet halen op de snelweg. Dus wat jij zegt van 80 naar 120km/h terug schakelen naar zijn 3 en dan vol gas dan zit je zo op de 120. Verder in lage toerentallen merk je er niks van. Hij rijd ook duurder dan een standaard micra. Rijd vaak 1 op 11.5 hele korte stukken.
De uitstoot moet je ook mee oppassen. Met de laatste keuring was t uitstoot niet goed. Maar na een grote beurt en wat aanpassingen hebben ze hem goed gekregen.
En stationair loopt ie ook onrustig.
Dit zijn mijn bevindingen. Met mijn auto moet ik zeggen dat ik opel corsa's 1.4 en honda civic 1.5 makkelijk bijhoud mits ik hoog in toeren blijf. Laats zat ik achter een astra gsi op de snelweg in het juiste toeren gebied en die keek toch verbaast in ze achteruit kijk spiegel.
Wanneer je door heb bij wel toeren gebied de nokkenassen werken kan je er best plezier van hebben.
Dit zijn mijn bevindingen. Ik hoop dat je er wat aan heb.
mazzel
Ik ben ook wat info aan het winnen mbt andere nokko's in mijn 1.3 K11. Met een set nokkenassen van 248 graden zal ik 8 pk winnen........omgerekend is dit 50 euro per pk!
Met deze nokken is wel goed te rijden, zonder onregelmatig lopen van de motor, tevens als de apk......dit moet ook goed gaan.
Wat zitten er eigenlijk standaard voor nokken in een 1.3 Micra?
Ookal is dit een dure mod, het is wel een mod waarmee je blijvend vermogenswinst boekt, en je motor blijft heel.
gr Chrismo
Ik had me zelf al wel voorgenomen om nog geen snellere nokkenassen te nemen vanwege de prijs en wat je terug krijgt.
Al heb ik wel voor mij een adres gevonden die nokkenassen levert voor de Micra. Maar volgens mij is DiVaLo de beste, alleen heel erg ver van mij vandaan. Hij zegt dat hij nokkenassen heeft die de CO2 uitstoot niet vermeerdert.
Dat is ook belangrijk voor de APK.
Iemand in Engeland heeft iemand nokkenassen van Pipercam. De Ultimate versie, deze zou 12 pk extra moet geven.
De acceleratie is erg vooruit gegaan, maar de rest niet. Maar diegene heeft geen spaghetti spruitstuk.
Deze meneer: http://www.micra.org.uk/showthread.php?t=22225
Er zou dan wel goed gekeken moeten worden wat het beste is voor de Micra.
Zo te lezen is het monteren van nokkenassen in een Micra 1.3 ook niet erg simpel! Ik heb meerdere nokkenassen in SR20 blokken gezet, wat helemaal nix voorstelt! Hij praat steeds over vulplaatjes volgens mij! Die kom je in een SR20 niet tegen. Heeft een Micra geen hydraulische klepstoters dan??
Tja, 400 pegels neerleggen en dan 10 pk winnen is wel veel geld. Daarintegen is het wel een goede upgrade, welke extra goed werk ism mods als spruitstuk, open luchtfilter, andere uitlaat!
Twijfel is helaas aanwezig!!
gr Chrismo
Geloof dat er standaard in een 1.3 236 graden zit.
Een Micra heeft volgens mij inderdaad hydraulische klepstoters. Al wordt er wel meer over vulplaatje gepraat op het Engelse Micra forum, schijnbaar is het wel nodig.
Ik denk dat Michiel en Challenge het wel kunnen vertellen hoe het precies zit met de nokkenassen in een Micra.
[update]
Daar is hij al. :P
Tja wat wil je met je auto....
Lees nu al zo vaak ik wil dit en dat en dan als ze de prijs zien.....Laten ze het afweten.
Als je bij een micra meer pk wil zonder turbo,moet je een hoop dingen omzeilen.
Micra is niet voor niks:clean and green afkorting van CG13DE.
Dus vraag eerst bij je zelf af wil ik het er aan uitgeven.
Als je meestal andere nokkenassen neemt, ga je ook je toerenbereik verleggen.
En 5 pk door alleen een ander luchtfilter merk je echt niet.
Dat is even mijn mening er over.
Citaat van: Michiel op 17 november 2008, 22:06:35
Geloof dat er standaard in een 1.3 236 graden zit.
Alle informatie over de nokkenassen van de Micra.
Camshafts and Followers
drive
chain
Number of bearings
5
endfloat
standard 0.115 to 0.188mm
service limit 0.24mm
camshaft lobe height
inlet
1.0 Engine 38.005 to 38.195mm
1.3 Engine 39.880 to 40.070mm
exhaust
1.0 Engine 38.005 to 38.195mm
1.3 Engine 39.880 to 40.070mm
camshaft journal-to-bearing clearance
standard 0.045 to 0.086mm
service limit 0.15mm
camshaft run out
standard < 0.02mm
service limit 0.1mm
camshaft follower-to-cylinder head bore clearance 0.025 to 0.061mm
CG13DE
Inlet: 222deg - 7.46mm lift
Exhaust: 222deg - 7.945mm lift
CG10DE
Inlet: 196deg - 5.59mm lift
Exhaust: 196deg - 5.59mm lift
Nissan Cube inlet
236deg - 8.46mm lift (lift unconfimed)
GCA3DE - high power version
Inlet: 236deg - 8.32mm lift
Exhaust: 214deg - 7.05mm lift
Ik zou er dan aan denken er een 1.6 in te leggen ofzo.. meer pk voor minder pegels..
Citaat van: nismo op 19 november 2008, 19:28:03
Ik zou er dan aan denken er een 1.6 in te leggen ofzo.. meer pk voor minder pegels..
Blok opzich kost minder misschien, maar denk dat er een COMPLETE switch van bedrading aandrijfassen enzz enzz moet komen wil dit passen!
Wat ik steeds lees op de buitenlandse Micra sites, is dat er nokkenassen van Tomei gebruikt worden. Tomei Pon Cams.
Voor de Micra kan ik ze alleen niet vinden, schijnbaar al uit de productie genomen. :(
Andere nokkenassen gaan voor mij niet meer komen.
Mijn einddemper komt er gelukkig wel aan, daarna wil ik een spaghettie spruitstuk. Verder tunen voor mij zal niet veel groter zijn dan de uitlaat veranderen, denk ik.
Ik zou zeggen mail m`n baas even over Tomei, voor mail check op www.sky-engineering.com.
Hij is namelijk Tomei Pro dealer in Nederland en als het nog geleverd kan worden moet hij dat weten.
Citaat van: nismo op 19 november 2008, 21:55:53
Ik zou zeggen mail m`n baas even over Tomei, voor mail check op www.sky-engineering.com.
Hij is namelijk Tomei Pro dealer in Nederland en als het nog geleverd kan worden moet hij dat weten.
Dat kan ik wel eens gaan doen. Bedankt. :)
Citaat van: Chrismo op 17 november 2008, 21:21:35
Zo te lezen is het monteren van nokkenassen in een Micra 1.3 ook niet erg simpel! Ik heb meerdere nokkenassen in SR20 blokken gezet, wat helemaal nix voorstelt! Hij praat steeds over vulplaatjes volgens mij! Die kom je in een SR20 niet tegen. Heeft een Micra geen hydraulische klepstoters dan??
Tja, 400 pegels neerleggen en dan 10 pk winnen is wel veel geld. Daarintegen is het wel een goede upgrade, welke extra goed werk ism mods als spruitstuk, open luchtfilter, andere uitlaat!
Twijfel is helaas aanwezig!!
gr Chrismo
idd wel raar een micra(k11) heeft hydraulische klepstoters dus geen vulplaatjes nodig