Het groene performance gebakje

Gestart door thieme, 14 juni 2012, 21:49:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

thieme

#285
Ok bedankt en begrijpelijk dat je even geen nieuwe projecten aanneemt
Edit: Nieuwe koppakking en overige pakkingen besteld echt :furious3: dat bij geen een shop echt alles op voorraad was. Easycarparts had het meeste alleen voor in of uitlaatspruitstuk pakking 6 dagen wachten en dan nog kijken of ik het zelf fix of laat fixen ...
Slecht einde van een mooie dag voor mij :'( :-X

Conodihno

Wel balen hoor. In plaats van lekker rondkijken sta je de hele dag bij te vullen etc. In ieder geval suc6 met de reparatie.

Leo

ai das balen thieme succes met zoeken naar een tijdelijke oplossing :(
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Roadrunner

Pff, da's klote man. Hoop dat het voor zover mogelijk een beetje soepel op te lossen is.
I spent most of my money on hookers, drink and drugs. The rest I wasted.

thieme

Iig minstens een week fietsen :/
Zo'n hekel aan om te fietsen als je al fysiek werk doet. Als ik nu een kantoorbaan had dan had ik fietsen lekker gevonden maar zo blegh

Hoop in ieder geval dat de onderdelen snel verzonden worden.

thieme

Woop verwachte datum van de pakking was 6+ dagen maar schijnbaar is het vandaag verstuurd.
Dus hopelijk van het weekend weer mobiel :D

Jeroen330

Gelukkig...

Zet je direct de distributieketting op goede timing?

thieme

Die staat goed hoor, na al dat getwijfel en 3 keer checken weet ik het zeker alleen de ketting zit er net iets anders op dan hoe het hoort. Hoeveelheid schakels tussen alle checkpunten klopt in ieder geval en alles staat hoe het moet staan. Denk dat het vermogen wat jij toen mistte toch een andere oorzaak heeft. Auto loopt ook stationair goed op het moment. Is jammer dat jij bijna nooit naar meetings komt anders had je het nog even kunnen zien/horen.

Jeroen330

ketting zit er anders op dan het hoort.... wat bedoel je ermee?

zet hem anders eens op de bank.. je weet je waardes na de eerste dyno dag... nu kun je vergelijken

thieme

#294
De merktekens op de ketting zitten overal een halve schakel van de merktekens op de tandwielen. Omdat dit overal precies zo is blijft het aantal schakels tussen de merktekens op de tandwielen gelijk.

Frank van het Engelse micraforum heeft destijds hier meegelezen en heb nog een tijd via PM met hem gecorrespondeerd en hij heeft me nog een manier geleerd om het te controleren door gewoon Cyl1 op TDC te zetten en dan te kijken waar de nokken naartoe wijzen en dat klopte ook.

Als ik ergens nog een keer goedkoop kan banken zal ik dat zeker doen maar ik ga er niet van uit dat iemand mijn motor met 214K wil swappen als de 1.6 erin komt. Dus dat alle performance onderdelen los verkocht zullen worden en dat de motor dan toch hoogstwaarschijnlijk opgeruimd wordt. Dan doet het er niet zo heel veel toe dat ik PK's mis en dat er dan nog een minieme kans bestaat dat de timing niet goed staat.

Jeroen330

#295
Ik snap werkelijk waar jouw redenatie en die van frank niet...

De merktekens van de nokastandwielen staan beide een tandje verkeerd.. maar wat je vergeet is dat je ook een merkteken op de tandwiel aan de krukas hebt en de motor een bovenste en onderste ketting heeft die los van elkaar kunnen verschillen in tijdstip..

Als jij de laatste keer met de kop wisselen het onderste merkteken niet goed had staan en jij je bovenste ketting losgooit als de nokassen eruit gaan kan het MAKKELIJK gebeuren dat de bovenste ketting een tandje verschiet (tov de onderste ketting) op het tandwiel wat de onderste en bovenste ketting verbind..

Nu kan het best zo zijn (en dat denk ik ook) dat zowel je in als uitlaatnokas een tandje te laat staat... zeg maar dag met je power dan want je mist dan een hele hoop compressie.. kijken waar je nokassen heen wijzen is een benaming wat zo vaag is als maar kan..

Er is maar EEN manier.. Distributie op markeringen, zowel boven als onder.. Je weet niet half wat een tandje verschil kan uitmaken (ik heb het meegemaakt met een SR20)..

En cilinder een op TDC, hoe lees je dat af? recht van boven of vanaf de dynamo.. dat verschil bepaalt al een hele andere stand tussen waar je nokassen naartoe wijzen.. dus de stand die een nokje op wijst noem ik stoeptegel tuning

Ik wil niet lullig doen, maar een performance motor is pas een goede motor als het goed gebouwd is.. Waarschijnlijk had je met de power wat deze motor KAN leveren nooit een GA16 hoeven kopen

thieme

Hoe onderste ketting op het krukas tandwiel zit dat weet ik niet 100% zeker dat geef ik toe maar op het "verbind" tandwiel zit die goed want daar had ik hem aan vast getiewrapped zodat die niet kon bewegen. Voor het krukas tandwiel hebben we geprobeerd beweging te beperken door de rest van de ketting te klemmen met een doek.
De cylinder op TDC heb ik toen gedaan door fysiek een lange schroevendraaier op de cylinder te laten rusten en de motor met de hand te draaien (en ja alleen vooruit).
En het verhaal van waar de nokkenassen naartoe wijzen berust gewoon op het feit dat als de ketting ergens een tandje verkeerd zit dat de nokkenassen dan verdraaid zijn, als je dan weet hoe ze horen te staan op TDC dan kan je dat vergelijken. Dat lijkt mij geen gekke redenering want voor zover ik het zie zou het met deze tandwiel overbrengingen toch moeten opvallen als je er ergens een half tandje naast zit.

Verder is het ook niet lullig bedoeld naar jou toe maar niet iedereen heeft de middelen en kennis die jij hebt. Je moet je ook voorstellen dat ik in het begin als leek van alles heb gelezen van verschillende "experts" en dat dat dan soms ook niet overeenkomt. Hoe weet je als leek welke "expert" gelijk heeft? Ik heb alles gewoon naar mijn beste kunnen en voor zover mogelijk met eigen inzicht en gezond verstand gedaan. Ik zou het het liefst ook 200% doen maar daar heb ik helaas niet de middelen voor.

Ik zal in ieder geval mijn ogen openhouden en alsnog goed opletten op afwijkende dingen. We (mijn broertje en ik) weten nu hoe het zit en hoort te zitten en ik ben van plan niet alles op 1 dag te doen dus we kunnen ons er ook de tijd voor nemen om alles te controleren.
Wat ik dan nog wel een keer wil doen is een compressietest, natuurlijk ik heb geen vergelijk maar als je volgens jou zoveel inboet zou je dat toch moeten kunnen zien lijkt mij?

Jeroen330

Als je al zegt dat je TDC bepaalt met het laten rusten van een schroevendraaier op de cilinder dan snap ik dat er misschien niet gewerkt is met goede (voor)kennis..

Wat ik dan niet begrijp is waarom je niet de moeite steekt in dit blok om het 100% te krijgen.. er zit veel geld in en je hebt er niet de lol van wat het op moet brengen. En dan een GA16 kopen waarvan de afstelling en inbouw NOG preciezer komt.. Weet dan wel wat je aan gaat..

Als je van jezelf weet dat je misschien niet de kennis bezit dan laat je het toch door iemand doen die er garantie op geeft? vaak mag je dan nog meekijken ook en leer jij terwijl een ander werkt alles wat je moet weten en waar je op moet letten..

Als jij zeker weet dat de bovenste ketting niet verschoven is tov de onderste ketting en de onderste kettingspanner is niet los geweest, dan kan ik je nu al met zekerheid zeggen dat je nokassen gewoon op de markeringen moeten staan.. doen ze dit niet, dan staat je distributie timing verkeerd en kun je de ene kant op motorschade krijgen en de andere kant op vermogensverlies..

215k is voor een Micra blok peanuts dus maak er wat van dit goed te doen..
Is direct een goede leerschool voor als je straks met een blok gaat werken wat al bewerkt is naar hogere specs.. een GA16 met 147 PK maak je een stuk makkelijker kapot dan een CG13 met snelle nokassen..

Compressietest zal niet zeggen hoeveel compressie je mist, want op alle cilinders zal hij te laat de kleppen openen en te laat de kleppen sluiten..

thieme

Ik heb wel plezier gehad van dit blok maar het wordt gewoon steeds duurder en ingewikkelder om verder te gaan. Nu zeg ik niet dat ingewikkelder slecht is maar mede omdat het mijn daily is vind ik dat ik er juist mee moet rijden en plezier mee moet hebben en vind ik het counterproductief als mijn auto de helft van de tijd in de steigers staat. Ik vond deze GA16 gewoon een leuke vervanging met al een hoop werk gedaan zodat ik hopelijk gewoon een motor heb waar ik ook plezier van kan hebben. Ik heb destijds ook het hele build thread gelezen (stond geloof ik op sr20nation en die site is weg :( ) en van daaruit heb ik gezien dat er ontzettend veel zorg is besteed om dit blok goed te krijgen.
Daarom heb ik besloten het blok te kopen. De al getunde ecu zit erbij dus de afstelling zou goed moeten zijn en ik hoef er dan de eerste tijd niks aan te veranderen. Enigste waar ik me zorgen om hoef te maken is dat een fatsoenlijk iemand de motor goed inbouwt (dat ben jij nog steeds in mijn ogen ook al heb je even geen tijd) en rekening houden dat het een hoge compressie motor is.

Werkzaamheden laten doen en meekijken is ook graag iets wat ik zou doen maar daar zitten meestal ook hoge kosten aan verbonden. Ik wil waarschijnlijk ook teveel voor mijn geld dat geef ik rustig toe maar als ik nu terug zou kunnen in de tijd zou ik waarschijnlijk niks anders doen. Alles is en blijft toch een beetje een afweging van tijd en moeite VS kosten VS verwachte winst. Dat ligt voor iedereen anders.


thieme

Vandaag de onderdelen al binnen gekregen en nu net alvast een beginnetje gemaakt wat spul te demonteren zoals de accuback en de lmm en ook heb ik de olie en koelvloeistof eruit laten lopen.
Gewoon alles rustig aan, als ik dat morgen ook nog even doe na het werk heb ik al veel gedaan. Zaterdag eventueel nog demonteren wat ik niet gedaan heb en hopelijk alles fixen en terugbouwen.
Trek zo wel veel bekijks op de parkeerplaats voor de flat maar dat is nu maar ff niet anders.
Mijn nieuwe dopsleutel setje werkt vooralsnog perfect ben er blij mee