K11 1.3 Glassie

Gestart door glassie, 14 september 2015, 22:43:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

glassie

Citaat van: .maarten op 16 mei 2016, 15:52:43
Volgens mij zit er op de pomp een sensor die meet of het systeem nog wel op druk staat. Maar dit weet ik niet zeker.

Kan ook zijn dat de magneetkoppeling kapot is.

Maarten
En hoe kan ik testen of die magneetkoppeling stuk is en waar zit hij en hoe herken ik hem?
Glassie

Conodihno

Ik heb de spoiler niet geplaatst. Ik twijfel nog omdat ook hier de gaten dichtgemaakt moeten worden en het geheel weer een kleur moet krijgen.

.maarten

#92
Eerst de druk checken en meten of je wel stroom krijgt bij de pomp. Zonder stroom werkt de magneetkoppeling niet.
De magneetkoppeling zit tussen de poellie en pomp. (Voorop de pomp)  En is te testen door er 12v op te zetten.

Maar zoals Riesh al zegt vaak is de condensor lek. En dan doet het systeem het niet.

glassie

Beste mensen bedankt voor het meedenken maar ik denk dat ik het probleem gevonden heb. De riem die oa rond de aircopomp draait is dringend aan vervanging toe. Deze ligt klaar.

De riem schuift gewoon over de schijf van de aircopomp heen en deze draait niet meer mee. Of zou de pomp geblokkeerd zijn?

En door naar een oplossing voor dit probleem te zoeken een ander probleem ontdekt. Onderaan een plastiek plaat onder de pomp los gemaakt en in de frontbalk een roestplek. Ik denkt niet dat het heel erg is en makkelijk te repareren. Ik post later op de avond een foto.
Glassie

.maarten

#94
De poellie hoor je makkelijk te kunnen draaien als de airco uit staat.
Dus met de hand.

Pas als de airco aan staat draait de pomp. Er komt dan stroom op de magneetkoppeling te staan en deze koppelt de poellie als het ware aan de pomp.

Edit ik heb hier een losse pomp liggen en hiervan kan ik de poellie gewoon draaien. Maar deze zit dus niet op een auto. (Verkeerde model voor mij)

glassie

Citaat van: .maarten op 16 mei 2016, 19:05:25
De poellie hoor je makkelijk te kunnen draaien als de airco uit staat.
Dus met de hand.

Pas als de airco aan staat draait de pomp. Er komt dan stroom op de magneetkoppeling te staan en deze koppelt de poellie als het ware aan de pomp.

Edit ik heb hier een losse pomp liggen en hiervan kan ik de poellie gewoon draaien. Maar deze zit dus niet op een auto. (Verkeerde model voor mij)

Ah zo werkt het. In de poellie is geen beweging te krijgen (de schijf waar de riep op ligt. Maar achter de polie zit  een driehoekige plaat die kleiner is en die draait wel vlot.
Glassie

.maarten

#96
Correct me if im wrong! Ik ben geen airco expert:P

De magneetkoppeling zit er binnenin. Die koppelt de poellie aan de pomp. De magneetkoppeling is dat ding wat binnen in de poellie zit. Dat driehoekige ding of in iedergeval aan dat driehoekige ding.
Als je dat driehoekige ding wel kunt draaien dan zit de pomp zelf niet vast. Volgens mij de magneetkoppeling ook niet omdat daar geen spanning op staat zolang de airco uit staat.

Volgens mij zit er een lager in die poellie en volgens mij is die kapot.
Ik gok dat je een andere pomp nodig bent.
Het lager zelf kun je ook vervangen. De pomp kun je los halen. Kwestie van bout loshalen en je kunt hem zo uit elkaar halen. Tenminste het gedeelte wat je makkelijk zelf kunt vervangen.
Als is een andere pomp waarschijnlijk makkelijker en goedkoper.

Gebruikte pomp kost  volgens mij iets van 30 a 75 euro.
Ik heb er nog 1 liggen. Volgens het demontagebedrijf was deze nog goed. De poellie draait in iedergeval nog.

glassie

Oké maar om zeker te zijn zou ik dus eens moeten meten of de pomp 12V krijgt. Ik zie maar 1 kabeltje in de pomp gaan maar deze zit vast en ik weet niet waar die naartoe gaat. Er moet vast wel ergens een stekkertje zijn ik ga eens zoeken en meten.

Mocht de pomp stuk zijn wil ik die van jou wel overnemen maarten als dit de juiste is.
Glassie

.maarten

Er zitten volgens mij 2 stekkers aan. Vooraan achter de poellie gaat een kabeltje naar binnen. Deze gaat naar de magneet koppeling. Dus even dat kabeltje volgen. De aarde komt via het blok en is dus geen losse kabel.

Als je mij een partnummer geeft check ik het even. Dit staat wel op de pomp zelf.

glassie

Over de 2 draden die naar binnen gaan in de pomp zit een beugeltje dat los moet en ik vermoed dat dan de stekker er uit zal komen maar ik kan niet aan het vijsje om het los te schroeven. Ik zal moeten wachten tot de man die mijn onderhoud doet eens tijd heeft voor mij om de pomp te demonteren. Ik heb de kennis en het matereaal er niet voor. Ook een type zie ik niet staan.

De kabel volgen gaat ook niet hij verdwijnt tussen de pomp en de generator. Wel jammer dat ik hem nu niet kan uitmeten voor ik hem demonteer.
Glassie

.maarten

Ik heb laatst bij mijn 1.4 de aircopomp ook vervangen. Was niet heel moeilijk maar we hebben de dynamo er ook uitgehaald zodat we genoeg ruimte hadden. En de pomp er via de bovenkant uit kon. Dan is het makkelijker met het losmaken van de leidingen enzo.

Ik zal de pomp voor je achteruit leggen.

glassie

Citaat van: .maarten op 16 mei 2016, 21:36:08
Ik heb laatst bij mijn 1.4 de aircopomp ook vervangen. Was niet heel moeilijk maar we hebben de dynamo er ook uitgehaald zodat we genoeg ruimte hadden. En de pomp er via de bovenkant uit kon. Dan is het makkelijker met het losmaken van de leidingen enzo.

Ik zal de pomp voor je achteruit leggen.

Super man O0
Maar die man is familie van mij en heeft een smeerput en genoeg ervaring dus ik laat het aan hem over en ik ga goed kijken en ook helpen natuurlijk. Maar ik hoop dat hij snel tijd heeft.
Glassie

.maarten

Succes! Zal vast niet veel voorstellen. Je moet alleen het systeem wel opnieuw vullen als je de pomp eraf hebt gehad.

Wat soms ook wil is de bout losdraaien, poellie eraf halen en dan kijken of het lager kapot is. Als alleen het lager kapot is vervang je alleen dat lager. Kan zijn dat die vast zit aan de poellie.
Dat scheelt je bijvullen. Als het systeem nog op druk is dan. Maar dat kan je monteur ook wel nakijken. Zelf had ik het systeem gewoon leeg laten lopen en opnieuw laten vullen. Dan weet je ook zeker dat er genoeg gas in het systeem zit en je een goed koude airco hebt.

glassie

Vandaag eens geprobeerd met het spuitbusje van motip dat ik gehaald heb die het kleur van mijn auto zou moeten zijn maar zonder succes:


Het is niet zo goed zichtbaar op de foto maar de kleur van het spuitbusje is te donker.

Binnenkort ga ik naar een autoshop waar ze de auto kunnen scannen om de juiste kleur te maken in spuitbus. Verder ga ik ook een spuitpistool kopen en blanke lak zelf mengen met verharder om zo een stevige buitenlaag te krijgen.

Met het spuitbusje kan ik dan later misschien nog wat intereurdingetjes doen.
Glassie

Leo

rood is de lastigste kleur omdat deze kleur het snelst dof word

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2